Preşedintele PNL Tulcea, Ştefan Ilie, explică abţinerea consilierilor judeţeni liberali la votul proiectului de hotărâre privind acordarea unui ajutor de stat către Aeroportul „Delta Dunării” prin faptul că planul de afaceri prezentat de conducerea instituţiei nu justifică „inactivitatea pe care o are aeroportul de ani de zile”.

Declaraţia vine după ce, miercuri, preşedintele Consiliului Judeţean Tulcea, Horia Teodorescu, a criticat atitudinea consilierilor judeţeni PNL de a-şi exprima votul prin abţinere.

„Noi ne-am abţinut pentru că planul pe care l-am cerut data trecută conducerii aeroportului nu a fost ceea ce am cerut noi, un plan care să justifice inactivitatea pe care o are aeroportul de ani de zile şi să precizeze soluţiile pentru dezvoltarea acestuia. O bună gestionare a cheltuielilor publice presupune utilizarea banilor contribuabililor pentru realizarea unor obiective prioritare. Buna gestionare presupune atragerea într-un mod eficient, eficace, economic a acestor obiective. Nu putem să nu ţinem cont de ceea ce ne spune Uniunea Europeană şi fondurile pe care ni le pune la dispoziţie pentru a dezvolta aeroportul, iar noi să cheltuim din aceste resurse şi să nu avem eficienţă”, ne-a declarat preşedintele PNL Tulcea, Ştefan Ilie.

Preşedintele PNL Tulcea ne-a prezentat activitatea Aeroportului „Delta Dunării” pe baza rapoartelor publice ale Curţii de Conturi, menţionând că acesta a început să decadă după anul 1989.

„Aeroportul nostru este al doilea aeroport ca importanţă din Dobrogea, după Kogălniceanu. Aeroportul a avut o activitate destul de bună până în decembrie 1989, până a fost luat de Consiliul Judeţean în administrare. Potrivit rapoartelor publice ale Curţii de Conturi, în 2013 au fost 178 de pasageri, în 2014 au fost 271, în 2015 au fost 113, în 2016 au fost 435, în 2017 au fost 638, în 2018 au fost 158, în 2019 au fost 984, iar în 2020 au fost 30. Pentru toate aceste persoane s-a acordat un total de 37 de milioane de lei. S-a implementat un proiect european cu finanţare nerambursabilă pentru modernizarea suprafeţelor respective şi au fost cheltuiţi foarte mulţi bani pentru a fi gestionat cum trebuie aeroportul şi a avea un trafic aerian pe care îl cere comunitatea locală, furnizorii de servicii, agenţiile de turism, industria hotelieră. Datele pe care le avem acum ne arată că noi subvenţionăm pe pasager undeva la 12.900 de lei în ultimii 9 ani”, a precizat Ştefan Ilie.

Preşedintele PNL Tulcea susţine că se impune un audit financiar realizat de Curtea Europeană de Conturi.

„Am cerut un audit, un raport mult mai detaliat, şi am vrut să vedem cu exactitate care sunt planurile pentru viitor şi ce se va întâmpla cu aeroportul, dacă va fi în continuare al Consiliului Judeţean şi îşi asumă acest management sau propune alte soluţii. Noi nu am identificat în planul propus nimic din toate acestea. Este un aeroport în care se pompează milioane de euro şi este nefuncţional, nu realizează venituri nici măcar pentru plata propriilor salarii, nu există curse de linii. În 2021 au fost 73 de pasageri. Nu se impune şi un audit financiar făcut de Curtea Europeană de Conturi, cei care se ocupă de sustenabilitatea activităţii aeroportului? Mai ales că sunt fonduri euro-pene pentru acest lucru. Ne asumăm continuarea activităţii fără profitabilitate? Este un management defectuos? Externalizăm întreaga activitate a Aeroportului Delta Dunării, aşa cum există şi în alte părţi? De aceea ne-am abţinut, pentru că nu este firesc ca de fiecare dată să votăm cu ochii închişi alţi bani şi alţi bani”, a subliniat Ştefan Ilie.

Preşedintele PNL a comparat Aeroportul „Delta Dunării” cu o groapă în care se aruncă bani fără să aducă dezvoltare judeţului.

„Cum să ne opunem dezvoltării judeţului? Prin ce s-a dovedit că pomparea acestor bani în aeroport în atâţia ani a dezvoltat judeţul Tulcea? Cu ce am sprijinit noi ca să se dezvolte Aeroportul Tulcea? Nu seamănă cumva cu o groapă de aruncat bani? Atât timp cât noi ştim această problemă de atâţia ani…. Cum de s-a reuşit în alte zone precum Oradea sau ca Braşov unde se construieşte acum un aeroport. Consiliile judeţene din Galaţi şi Brăila şi-au dat mâna ca să construiască un aeroport. Dacă se mai construieşte un aeroport la 70 de km de noi înseamnă că noi nu vom mai avea nicio şansă în viitor de a fi rentabili. Care sunt soluţiile pe care le putem pune pe tapet? Putem face o continuă abordare de a da bani şi atât. Dacă ar fi fost o hotărâre de consiliu în care se acordau bani către pod, faleză sau un alt obiectiv care este sustenabil, atunci într-adevăr puteam spune că s-au abţinut consilierii PNL şi se opun dezvoltării judeţului. Noi am ridicat nişte semne de întrebare pentru ceva care nu funcţionează”, a explicat Ştefan Ilie.

În cadrul unei şedinţe extraordinare a CJ Tulcea ce a avut loc miercuri, proiectul privind ajutorul de stat în cuantum de 2.873 mii lei pentru acoperirea deficitului de finanţare a cheltuielilor de exploatare, subvenţia de la bugetul local pentru finanţarea activităţilor neeconomice aeronautice în cuantum de 1.070 mii lei şi finanţarea unor investiţii cu 857 mii lei a fost aprobat cu 14 voturi pentru şi 13 abţineri.