Primăria Tulcea a anunţat stadiul lucrărilor de infrastructură, precizând că intenţionează ca toate şantierele să fie închise înainte de venirea sezonului rece, activitatea reluându-se imediat ce vremea permite în 2024.

Primarul Ştefan Ilie spune că lucrările necesită timp, pentru că nu a fost vorba despre o pojghiţă de asfalt, ci de lucrări complexe.

„Principalul subiect pe care cetăţenii vor să-l afle este dacă terminăm lucrările de asfaltare în acest an. Nu avem cum să le terminăm pe toate, deoarece tot oraşul necesită lucrări de asfaltare, iar noi avem proiecte care însumează câteva zeci de milioane de euro şi care acoperă fiecare stradă. Pentru cei care ne critică, spre exemplu, de ce durează o lucrare atât de mult pe o stradă, lucrarea durează mai mult decât în trecut deoarece atunci doar se asfalta strada peste asfaltul existent şi se punea o pojghiţă de asfalt care se strica. De ce se strica? Pentru că în interior erau conducte şubrede de apă, de canalizare şi nu existau conducte pluviale. Apa se revărsa şi acum pe jumătate de oraş atunci când ploua, deoarece conductele de apă sunt unite şi apa se ducea în Dunăre. Noi, acum, prin aceste lucrări, nu facem doar asfaltul sau scoatem doar piatra cubică şi punem asfalt, ci reparăm în interior şi modernizăm toate aceste conducte şi infrastructură, care dau durabilitate asfaltului atunci când sunt bune. De aceea durează mai mult”, ne-a declarat primarul Ştefan Ilie.

Jos cu cablurile!

Stâlpii de pe trotuarele mai multor străzi din municipiu vor fi scoşi, iar locuinţele din proximitate vor fi racordate cu  cabluri electrice subterane.

„Pe străzile principale precum Păcii, Corneliu Gavrilov, Mahmudiei sau Victoriei, în cadrul contractului cu Enel vom scoate şi stâlpii de pe trotuare, vom introduce cablurile electrice şi racordul locuinţelor prin subteran, astfel încât să nu mai vedem stâlpi care blochează trotuarele şi care atunci când plouă, când e chiciură se opreşte curentul cetăţenilor. Plus că în tot Occidentul n-o să mai găsim de mulţi ani stâlpi pe trotuare şi cabluri care trec pe deasupra străzilor sau care fac dintr-un stâlp ca un brad de Crăciun împodobit. Nu puteam să scoatem stâlpii de pe toate trotuarele, deoarece este o operaţiune complexă, înseamnă introducerea cablurilor în subteran prin nişte cutii speciale şi în acelaşi timp înseamnă racordul fiecărui cetăţean din zona de case. Este foarte simplu de făcut în zona de blocuri, pentru că iei legăturile unui bloc, le conectezi la noul sistem şi, gata, ai un bloc întreg, dar la casă trebuie să intri în curtea fiecărui cetăţean. Şi un al doilea motiv, această operaţiune este scumpă. Împărţim conform legii cheltuielile cu firma Enel, dar Enel-ul nu dispune de foarte mulţi bani pentru investiţii. Greu, prin negocieri, am ajuns la aceste străzi de care am vorbit puţin mai devreme, iar acesta este un motiv pentru care pe strada Păcii s-au întârziat lucrările. Noi am pus din loc în loc, în dreptul gospodăriilor, contoarele la stradă şi acum venim din urmă să scoatem stâlpii, o operaţiune foarte grea, costisitoare. Toate aceste contracte însumează vreo 4 milioane de euro. Dacă am face acest lucru pentru tot oraşul, nu ne-ar ajunge bugetul nici pentru viitori 30 de ani. Dar, stradă cu stradă, vom scoate stâlpii de pe trotuare”, a explicat primarul.

În ceea ce priveşte strada Păcii, se intenţionează ca asfaltarea să fie finalizată până la sfârşitul anului, urmând ca trotuarele să fie terminate anul viitor.

„Noi încercăm să finalizăm strada Păcii la nivel de asfalt până la sfârşitul anului, în sensul că trotuarele le vom face anul viitor. Chiar şi acolo unde sunt puse pavele pe strada Păcii, încă nu sunt finalizate, ele sunt puse doar în formă brută, nu le-am reparat la nivelul detaliilor şi le-am lăsat la urmă deoarece presiunea cea mai mare vine din partea conducătorilor auto care folosesc strada şi vor să ajungem cât mai repede la asfalt. La finalul acestor operaţiuni ne vom îndrepta şi către trotuare. În zonele centrale se vor pune pavele, iar în zonele care nu sunt centrale se va pune prima dată beton, iar apoi se va pune asfalt. Noi avem proiecte care adună peste aproape 100 km de străzi, iar oamenii care critică au fost învăţaţi cu un anumit confort. Acum, când noi le stricăm strada şi schimbăm conductele de canalizare, este un disconfort la care se adaugă şi o manipulare extraordinar de mare, dar noi vrem să facem lucrările temeinic. Nu avem cum să le terminăm pe toate”, a menţionat Ştefan Ilie.

Edilul a explicat şi de ce sunt începute atât de multe şantiere în oraş.

„O altă critică este în felul următor, << De ce ai început pe strada cutare iar pe strada mea nu ai început?>> în acelaşi timp în care oamenii vor să lucrăm doar pe nişte străzi pentru a nu bloca oraşul. Dar, în acelaşi timp, cei de pe celelalte străzi spun că vor şi ei. Iar noi încercăm să găsim o soluţie de compromis. De exemplu, în acelaşi proiect este şi strada Păcii dar şi Gavrilov Corneliu, dar noi nu puteam să le blocăm pe amândouă, pentru că blocam circulaţia pe o parte foarte importantă a oraşului, şi atunci am lăsat să terminăm strada Păcii. Acum am închis un ultim tronson între strada Zimbrului şi strada Mică pentru a-l repara şi a-l da repede circulaţiei, iar la anul vom face strada Gavrilov Corneliu, care înseamnă de asemenea conducte de ape pluviale, conducte de canalizare. Apa aceea pe care aţi văzut-o în timpul verii când a plouat torenţial nu mai este, venea de pe Păcii, că de pe Păcii se adună cum trebuie, subteran, ea vine de pe Gavrilov Corneliu, unde nu s-au făcut aceste investiţii pe care noi le avem în curs. La anul vom ataca strada Gavrilov Corneliu, de asemenea şi străzile secundare. Eu cred că municipiul va avea o temelie şi o fundaţie corectă abia peste vreo 4 – 5 ani, când marea parte a străzilor vor fi refăcute”, a precizat primarul municipiului.

Tulcenii care şi-au achiziţionat proprietăţi la periferia oraşului mai au de aşteptat până când vor beneficia de străzi noi şi transport public.

„Să nu uităm că există o presiune mare şi din partea celor care locuiesc în afara oraşului, cărora primăria, în trecut, le-a dat autorizaţii şi au făcut case sau blocuri la distanţă destul de mare de oraş. Şi acum, oamenii aceia bucuroşi la început că au autorizaţii de construire sau că au cumpărat un teren unde se poate construi sau că au cumpărat un bloc, acum suferă şi ei de aceleaşi inconveniente, că nu au drum asfaltat, nu au presiune la apă, transport public. Or de ei ne vom ocupa după ce vom termina oraşul existent, pentru că altfel nu vom ajunge nicăieri dacă vom începe haotic vom termina tot haotic, aşa că rugămintea mea către tulceni este să aibă încredere că până acum am făcut lucrări bune”, spune edilul.

O mândrie pentru administraţia locală este faptul că pentru prima dată strada Forestierului, urmând ca anul viitor să fie asfaltată, după mulţi ani, şi strada Viticulturii.

„Am terminat nişte străzi pe care cetăţenii şi le doreau de foarte mult timp asfaltate, cum este strada Forestierului, care n-a fost niciodată asfaltată. Am terminat 95% din strada Păcii care de asemenea nu a fost niciodată asfaltată, am făcut o stradă nouă, cum este Militari, care va degreva traficul de pe 1848 şi din sensul giratoriu de la Kaufland. Strada Militari ieri a fost terminată de asfaltat în proporţie de 99%, mai avem de lucrat la capete un pic şi apoi o vom da în circulaţie. Am refăcut strada Concordiei, lucrăm acum pe strada Dumitru Ivanov, care este o stradă foarte importantă. Oamenii se întreabă de ce nu terminăm strada. Trebuie să se ştie că acolo nu au existat conducte de ape pluviale şi când plouă se adună apa, or noi nu vrem să se adune apa şi vrem să o deversăm corect. Anul viitor vom începe şi altă stradă importantă pe care oamenii şi-o doresc, strada Viticulturii, care face parte din centura oraşului. Noi a trebuit să o cârpim acum, ca la anul să o putem face cap coadă, să o închidem în momentul acela şi să deviem traficul pe alte străzi. Dacă ne-am fi apucat acum de strada Viticulturii, cu strada Păcii deja în lucru, blocam tot”, a subliniat primarul Ştefan Ilie.