Tulcenii care-şi fac cumpărăturile în pieţele din municipiu vor şti, începând cel mai probabil cu finele acestei luni, de unde provin legumele şi fructele pe care le văd pe tarabe. Mai mult, plata cu cardul la piaţă se va implementa şi în municipiul Tulcea.

Ieri, în cadrul prezentării sistemului  digital în piaţa Sfântu Gheorghe din municipiu, Rodica Pascale, directoarea Agropieţe SA, a transmis faptul că se intenţionează implementarea POS-urilor pentru plata cu cardul, fiind semnat un protocol de colaborare cu Master Card şi societatea Patria Bank, prin Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România.

„Societatea Agropieţe face parte din Asociaţia administratorilor de pieţe din Ro-mânia. Acum trei săptămâni a avut loc o întâlnire la Bucureşti. S-a încheiat un protocol de colaborare cu Master Card şi societatea Patria Bank, care va pune la dispoziţia producătorilor acele terminale în mod gratuit, astfel încât să se poată face plata cu cardul şi la producător. Până pe 26 mai trebuie să transmitem celor de la Patria Bank datele de identificare ale comercianţilor. Comisionul va fi zero pentru plată, iar pentru terminal producătorul nu plăteşte nimic. Pentru comerciant tranzacţia este tot cu zero comision. Este un proiect ambiţios care se derulează deja în patru pieţe din ţară, urmând din luna iunie să se implementeze şi în celelalte pieţe din România, membre în asociaţie”, a declarat Rodica Pascale.

Tulcenii care-şi fac cumpărăturile în pieţele din municipiu pot vedea de unde provin legumele şi fructele pe care le văd pe tarabe, societatea Agropieţe SA implementând procesul de digitalizare a celor trei pieţe din subordine.

„Suntem al doilea municipiu din ţară care a implementat acest sistem de digitalizare. Harta digitală este disponibilă tuturor în orice moment, fie din piaţă sau site, persoana respectivă poate vedea disponibilitatea şi poate propune închirierea spaţiului identificat. Considerăm că asigurăm o transparenţă totală. Nu se mai poate afirma că există un monopol pe piaţă, că un administrator de piaţă a pus o cerere deoparte, pentru că prin harta digitală, în orice moment, se vede această disponibilitate a structurilor de vânzare. Există un cadru legal, prin care noi ca administrator de pieţe suntem obligaţi să asigurăm spaţiu pentru producător. Un procent de 45% din suprafaţa pieţei trebuie să fie asigurată producătorilor. În acest moment avem 67% tonete ocupate de producători, restul sunt închiriate comercianţilor, agenţilor economici care îşi desfăşoară activitatea de comerţ. Este falsă afirmaţia că nu au loc producătorii în piaţă de samsari”, a precizat Rodica Pascale.

Ieri, în Piaţa Sfântu Gheorghe s-a aflat şi viceprimarul George Şinghi, care a menţionat că investiţia Agropieţe reprezintă un nou pas în digitalizarea serviciilor oferite la nivelul municipiului.

„Reprezintă un nou pas în digitalizarea serviciilor oferite la nivelul municipiului şi trebuie să accelerăm procesul de digitalizare, fie că este la Taxe şi Impozite, pieţe, administrare patrimoniu sau chiar servicii publice. Dorim să accelerăm această digitalizare şi alternativă de plată, de rezervare a serviciilor prin online. Reprezintă o transparentizare a serviciilor oferite de Primăria Tulcea, o mai uşoară comunicare pentru cetăţeni şi comercianţi. Cu siguranţă vor scana cumpărătorii, poate la început din curiozitate sau pentru a fi mai informaţi. Pot să îşi planifice şi de acasă să vadă dinainte la ce producător se pot duce, unde pot găsi anumite produse”, a declarat George Şinghi.

Unul dintre producătorii aflaţi în Piaţa Sfântu Gheorghe este Geta Macovei din localitatea Trestenic, comuna Nalbant, care este foarte mulţumită de investiţia societăţii Agropieţe.

„Sunt producător agricol, lucrez în câmp la liber, 1,2 hectare de legume şi 2.000 de metri de solar. Acum sunt înscrisă la programul Tomata, unde am participat în fiecare an. În iunie voi scoate roşii, de-oarece până atunci nu avem clima necesară. Sperăm ca din 10 iunie să fim gata. Vând ridichi, ceapă, răsaduri, ardei, vinete, roşii, castraveţi. Ne-a ajutat foarte mult această investiţie şi cu faptul că avem tonete închiriate. Pe timpuri, era bătaie pe tonete, dar de când conducerea pieţei a hotărât să ne închirieze este minunat. Le avem închiriate, le plătim la lună şi ştiu că este marfa mea pe care o pot lăsa şi în interior. Pe timpuri dormeam pe mese noaptea ca să ţinem locurile ocupate. Acum mă identifică, ştie ce produse am şi aşa mai departe”, ne-a spus Geta Macovei.

Un alt producător, Ionuţ Lazăr, vine din localitatea Agighiol şi se plânge de existenţa samsarilor în pieţe.

„Oferim răsaduri, ceapă verde, ridichi, tomată, castravete, majoritatea legumelor pe timp de vară. Ar trebui să vină o comisie de la Direcţia Agricolă la faţa locului de când începem să producem şi până la finalizare, pentru a ne proteja de samsari. Ei fac foarte puţină marfă şi în rest cară cu carnet de producător”, a spus Ionuţ Lazăr.

De la începutul acestui an, în pieţele Sf. Gheorghe, Piaţa Veche şi Piaţa Vest, au fost amplasate sisteme de afişare digitală a structurilor existente în pieţe, ce pot fi închiriate de comercianţi, atât persoane juridice cât şi producători.

Astfel, orice comerciant care doreşte să închirieze o tonetă sau un spaţiu în piaţă, poate vedea pe un monitor care structură este disponibilă şi care este ocupată, precum şi modalitatea de închiriere (cu contract sau în regim forfetar).

A două etapă, care este în plină desfăşurare, urmând să se încheie până la sfârşitul lunii mai în cele trei pieţe, urmăreşte să faciliteze comunicarea dintre producătorii din pieţe şi comercianţi.

Astfel, fiecare tonetă ocupată urmează a fi prevăzută cu un cod QR. Prin scanarea codului, cumpărătorul are posibilitatea să afle de la cine a cumpărat produsele, care este zona de provenienţă a produselor, mai mult, având posibilitatea să vadă şi fotografii sau filmuleţe de prezentare de la locul de producţie.

Proiectul a costat 62.000 de lei, fără TVA, sumă suportată integral din fondurile proprii ale societăţii autorităţii locale.