Social-democrata Andaluzia Luca a fost aleasă, pe 19 decembrie 2024, pentru a ocupa unul din cele două posturi de viceprimar al municipiului Tulcea. A fost votată de consilierii locali cu 19 voturi „pentru”, un vot fiind anulat, şi este viceprimarul care exercită al doilea calitatea de înlocuitor de drept al primarului.
Andaluzia Luca are 53 de ani, este căsătorită şi a absolvit Universitatea Tehnică Petroşani, Facultatea de Mine, în anul 1996. Din 2012 este consilier local în Consiliul Local al Municipiului Tulcea, iar în mandatul 2016-2020 a ocupat pentru prima dată postul de viceprimar al municipiului. În 2016 a fost aleasă în Camera Deputaţilor, dar a renunţat la calitatea de deputat pentru a se dedica administraţiei publice locale.
Revenită în administraţia publică, viceprimarul municipiului Tulcea Andaluzia Luca a răspuns la întrebările adresate de Ziarul „Delta”.
– Aţi revenit în administraţie. Cum arată municipiul în ianuarie 2025 faţă de 2020, când aţi plecat din Primăria Tulcea?
– Municipiul Tulcea a evoluat în multe privinţe. Mă bucur să văd finalizate proiecte de suflet începute în mandatul trecut. Dar, da, mai sunt paşi importanţi de făcut. În 2025, observăm o mai mare deschidere către digitalizare şi către modernizarea infrastructurii, dar şi o implicare mai activă a comunităţii. Totodată există o mai mare deschidere către colaborare între administraţie şi cetăţeni, dar este clar că trebuie să consolidăm serviciile publice pentru a oferi un standard mai ridicat de viaţă.
– Ce v-a motivat să acceptaţi această funcţie?
– Am acceptat această funcţie pentru că îmi pasă de Tulcea şi de viitorul oraşului. Am considerat că experienţa mea anterioară, împreună cu dorinţa de a contribui concret la bunăstarea locuitorilor, mă pot ajuta să fac o diferenţă reală. M-au motivat dorinţa de a contribui la îmbunătăţirea condiţiilor din oraş şi responsabilitatea faţă de tulceni.
– Au existat şi alte variante de viceprimari dintre consilierii PSD?
– Desigur, Partidul Social Democrat are membri capabili, dovadă că mulţi dintre membrii consiliului local au fost realeşi în funcţie şi sunt susţinuţi de partid ca membri de bază. Alegerea mea a fost rezultatul unei analize interne şi a unei dorinţe de a folosi experienţa acumulată anterior în această funcţie pentru a aduce beneficii comunităţii. A fost o decizie de echipă.
– Ce aţi făcut în prima zi de lucru ca viceprimar?
– Prima zi a fost dedicată stabilirii priorităţilor imediate şi discuţiilor cu echipa din Primărie. Am avut întâlniri cu colegii din administraţie, am mers să cunosc noii membri ai echipei primăriei şi să îi salut pe cei cu care lucrasem şi în mandatul trecut.
– Cum este să fiţi mâna dreaptă a primarului Ştefan Ilie?
– Lucrăm într-o echipă bazată pe respect reciproc şi colaborare. Suntem împreună pentru binele cetăţeanului. Nu cred că în echipa Ştefan Ilie – Andaluzia Luca – George Şinghi există o mână dreaptă şi o mână stângă. Domnul primar Ştefan Ilie are o viziune clară pentru Tulcea, iar eu sunt aici să sprijin implementarea proiectelor şi să aduc contribuţii valoroase din experienţa mea. Împreună ne concentrăm pe îmbunătăţirea serviciilor publice şi pe eficientizarea structurilor administrative.
– Care sunt proiectele pe care Andaluzia Luca vrea să le implementeze la Primăria Tulcea în calitate de viceprimar?
– Proiectele pe care doresc să le implementez în general sunt: Modernizarea infrastructurii rutiere şi de utilităţi; Creşterea calităţii vieţii prin proiecte dedicate educaţiei şi sănătăţii; Dezvoltarea turismului durabil, valorificând potenţialul natural al zonei; Digitalizarea serviciilor publice pentru o administraţie mai eficientă. De asemenea, conform responsabilităţilor ar fi şi: Îmbunătăţirea serviciilor de salubritate şi întreţinerea spaţiilor verzi; Modernizarea proceselor din cadrul Evidenţei Persoanelor, pentru ca cetăţenii să beneficieze de servicii rapide şi eficiente; Optimizarea activităţii Energoterm, astfel încât să oferim servicii accesibile şi de calitate; şi Programe sociale care să sprijine categoriile vulnerabile din comunitate.
– Care sunt domeniile şi activităţile din administraţia locală pe care le veţi coordona?
– Coordonez activităţile din cadrul Serviciului Gospodărie Municipală, serviciile publice din Direcţia de Evidenţă a Persoanelor, activitatea Energoterm S.A., Direcţia de Asistenţă şi Protecţie Socială şi Compartimentul SCIM. Sunt domenii diverse, dar toate direct legate de calitatea vieţii cetăţenilor.
– Care sunt, în viziunea dvs., principalele probleme ale oraşului? Ce credeţi că ar putea fi schimbat rapid?
– Principalele probleme sunt infrastructura deficitară şi lipsa unor locuri de muncă bine plătite. Cred că putem schimba rapid lucruri precum modernizarea iluminatului public, digitalizarea unor servicii şi curăţenia în oraş. Schimbările rapide ar putea include o mai bună organizare a serviciilor de curăţenie, implementarea unor proceduri mai eficiente în cadrul Evidenţei Persoanelor şi crearea unor programe sociale de sprijin adaptate nevoilor actuale.
– Mai aveţi timp de hobby-uri? Care ar fi acestea?
– Cu toate responsabilităţile pe care le-am, încerc să-mi fac timp pentru lectură, pictură şi plimbări. Îmi place să petrec timp în natură, mai ales că Tulcea are peisaje minunate care oferă un refugiu de linişte.
– La final, un mesaj pentru tulceni.
– Dragi tulceni, împreună putem transforma acest oraş într-un loc mai bun pentru fiecare dintre noi. Vă invit să ne susţineţi şi să fiţi alături de noi în demersurile pe care le vom face. Împreună, construim un viitor pentru Tulcea!