Până la desemnarea noului operator care va colecta gunoiul menajer, primăriile din judeţ sunt nevoite să-şi facă propriile reguli de gestionare a problemei.

Operatorul care va colecta gunoiul din judeţul Tulcea ar trebui să găsească o modalitate de a cântări deşeurile cetăţenilor, pentru a se putea merge pe principiul cât produci atât plăteşti, spune preşedintele Asociaţiei Comunelor din România (ACoR) – filiala Tulcea, Eugen Ion.

„În momentul în care vom reuşi să cântărim fiecare pubelă pe care o ridicăm de la cetăţeni şi să eliberăm un tichet cu cantitatea pe care au produs-o, vom rezolva foarte multe probleme. Trebuie găsită modalitatea prin să respectăm principiul impus de legea mediului. În general, deşeurile se încasează în funcţie de cât se produce, pe principiul cât produc, atât plătesc. Sper ca propunerea făcută de mine la nivel judeţean să poată fi implementată, iar de anul viitor fiecare gospodărie să plătească fix pentru cantitatea de deşeuri pe care o produce, nici mai mult, nici mai puţin. În tariful acesta, pe care noi l-am transpus din tonă către cetăţean, operatorii ne facturează exact tonele cărate de la populaţie. Nu s-a găsit mecanismul prin care să se tarifeze la kilogram de la populaţie”, ne-a declarat preşedintele Asociaţiei Comunelor din România (ACoR) – filiala Tulcea şi primarul comunei Jurilovca, Eugen Ion.

Şi la Jurilovca taxa de salubrizare a crescut de la 7 lei, cât era în 2024, la 15 lei/ lună, după ce taxa pe tona de gunoi menajer s-a dublat, tarif impus prin lege tuturor comunelor de pe raza judeţului Tulcea

„Vin cu câteva lămuriri în ceea ce înseamnă taxa de salubrizare. Taxa pe tona de gunoi până în anul 2024 era de 641 de lei/tonă, în anul 2025 taxa pe tona de gunoi menajer a crescut la 1.167 lei/tonă. Cheltuielile care au dus la acest tarif atât de ridicat sunt cele cu angajaţii, cu combustibilul, cu maşinile. Mai precis, cu tot ceea ce înseamnă această cheltuială pentru colectarea şi transportul deşeurilor până la platforma de gunoi. La  jumătatea anului 2024 se plăteşte şi tona colectată de deşeuri reciclabile. Dacă până la jumătatea anului 2024 taxa era zero, în 2025 tona de reciclabil a ajuns la 1.252 de lei. Acestea nu sunt tarife pe care primarul poate să le negocieze pentru cetăţenii comunei lui. Acest tarif nu este impus doar comunei Jurilovca. În mod normal, acest tarif este impus tuturor comunelor de pe raza judeţului Tulcea. Faptul că noi avem momentan comune care nu s-au aliniat la acest tarif este strict problema lor. Din punct de vedere al legislaţiei acest tarif este unic şi trebuie încasat de către toate primăriile la aceleaşi sume. Legislaţia în vigoare, referitor la colectarea gunoiului menajer, ne spune că o persoană din zona rurală nu poate să producă mai mult de 0,42 de kilograme/zi de deşeu menajer. Plecând de la această impunere prin lege, înseamnă că un cetăţean, o dată pe săptămână, nu poate pune în tomberon mai mult de 3 kilograme de deşeu menajer. Este important să înţelegem că această taxă de salubrizare nu este stabilită de către Primărie, ci reflectă tariful perceput de către operatorul judeţean de salubritate, iar banii pe care îi plătim ajung toţi la acesta”, a precizat Eugen Ion.

La nivelul UAT Jurilovca s-a luat decizia să se perceapă 5 lei/persoană pentru fiecare tomberon sau sac de gunoi scos în plus pe săptămână.

„Un cetăţean, într-un an de zile, nu poate produce mai mult de 154 de kilograme de deşeu menajer/ persoană. Bineînţeles că, acolo unde există cantităţi mai mari de deşeuri menajere produse la anumite gospodării, am luat decizia să taxăm suplimentar. Nu trebuie să plătească o comunitate întreagă pentru 20-30% dintre cetăţenii care, într-adevăr, produc mai mult deşeu menajer. Din acest motiv, începând cu anul 2025, orice cantitate peste cea stabilită, orice tomberon sau sac scos în plus la o colectare se va taxa cu suma de 5 lei de persoană/ tomberon. De exemplu, dacă se scoate un tomberon sau un sac în plus într-o săptămână la poartă, şi sunt doi membri în familia respectivă, vor fi taxaţi în plus cu suma de 10 lei, dacă sunt trei membri, cu suma de 15 lei. Neavând la dispoziţie posibilitatea de cântărire, am stabilit că ceea ce se scoate peste un tomberon la o colectare să fie taxat în plus”, a menţionat primarul comunei Jurilovca.

Decizia de taxare în plus cu 5 lei/persoană a fost una luată la nivelul UAT Jurilovca din dorinţa de a descuraja arunca-rea deşeurilor neconforme în tomberoanele de gunoi menajer.

Până la stabilirea operatorului care va colecta deşeurile din judeţ, fiecare comună poate introduce o astfel de regulă, după modelul celei de la Jurilovca.

„Aici apar două situaţii, supărarea vecinului care scoate doar un tomberon şi plăteşte 15 lei/ lună versus cel care scoate două tomberoane şi plăteşte aceeaşi sumă, pentru acelaşi număr de membri de familie. Analizând din 2022, 2023 şi 2024 cât gunoi s-a produs, atât menajer, cât şi reciclabil, am constat că avem o parte din populaţie care produce mai mult decât ar trebui. Evident că de aici înregistrăm şi cheltuieli în plus, faţă de ce încasăm de la populaţie. Această taxă nu este un lucru abuziv pe care îl face Primăria. Fiecare primărie în parte poate să-şi stabilească o regulă pe acest principiu. La Jurilovca am analizat şi credem că prin această metodă vom descuraja să se mai arunce în tomberoanele de gunoi menajer deşeurile neconforme. Este o decizie luată la nivelul UAT-ului Jurilovca, împreună cu consilierii locali şi aparatul tehnic care s-a ocupat de colectarea deşeurilor, după trei ani de monitorizare. Cel mai corect este să găsim modalitatea prin care operatorul, care va câştiga licitaţia, să găsească soluţia prin care să cântărească fiecare tomberon ridicat cu cod de bare, să elibereze tichet pentru fiecare gospodărie şi să realizeze un raport pe care să-l prezinte Primăriei la sfârşit de lună. Atunci n-ar mai exista nicio supărare în rândul cetăţenilor. Fiecare UAT trebuie să-şi găsească o formulă până reuşim împreună să stabilim varianta cea mai bună, prin care operatorul să fie obligat când ridică gunoiul cetăţeanului să-l cântărească pe loc”, ne-a spus  primarul Eugen Ion.

După rezilierea contractului cu JT Grup, societatea care colecta deşeurile în Tulcea în cadrul Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor (SMID), cu trei ani mai devreme decât termenul stabilit, în urma unor discuţii legate de tarifele practicate pentru salubrizare, asociaţia de management al deşeurilor din judeţ a început procedurile pentru organizarea licitaţiei publice deschise şi a negocierilor directe în urma cărora se va stabili operatorul regional pentru colectarea, sortarea şi transportul deşeurilor la staţia de tratare din Mihai Bravu, după ce toate primăriile membre ale asociaţiei au fost de acord cu acest proces.

Depunerea ofertelor în cadrul procedurii de negociere directă se face până pe data de 24 februarie.