Când vorbim despre DSP Tulcea vorbim despre instituţia statului care veghează la liniştea şi protejarea cetăţenilor judeţului Tulcea din punct de vederea sanitar o protecţie plătită scump de către cetăţeni din taxe şi impozite o protecţie care trebuie să fie resimţită de către aceştia însă când vine vorba despre domeniul funerar DSP Tulcea lasă acest domeniu la „mila lui Dumnezeu” o milă voită de către un Dumnezeu uman care ar trebui să aplice legile statului şi nu propriile legi. Asistăm înmărmuriţi cum în anul 2025 într-o ,,democraţie” doar de unii ştiută şi înţeleasă văzând cum instituţia statului este luată „pe persoană fizică” de Dumnezei umani cărora nu le pasă de cei care îi plătesc şi de care ar trebuii să aibă grijă aceşti Dumnezei umani fiind împotriva cetăţeanului contribuabil prin refuzul categoric de a aplica legile statului şi aici ne referim stric la existenţa a HG 741/2016 care reglementează activitatea prestatorilor de servicii funerare în care iniţiatorul nu lasă loc de interpretări.
În data de 06.02.2025 prin adresa nr.950 Patronatul Funerar Român a notificat instituţia DSP Tulcea cu privire la faptul că cetăţenii judeţului Tulcea sunt expuşi chiar de DSP Tulcea în orice moment la o posibilă izbucnire a unui focar epidemiologic din cauza faptului că DSP Tulcea nu aplică legea în acest scop mai precis HG 741/2016.
HG 741/2016
Articolul 5 (1) Procedura de îmbălsămare este obligatorie în următoarele cazuri:
a) când familia alege să expună decedatul în locuri publice, precum case mortuare, case funerare, capele, cu capacul de la sicriu deschis
(2) Se interzice efectuarea procedurii de îmbălsămare în următoarele situaţii:
c) în afara spaţiilor autorizate pentru efectuarea îmbălsămării şi tanatopraxiei conform prezentelor norme.
Articolul 6 (1) Manoperele de îmbălsămare/tanatopraxie se realizează numai de către personalul specializat care posedă competenţe specifice în domeniul serviciilor funerare, conform prezentelor norme
Articolul 8 Serviciile funerare se prestează conform prevederilor Legii nr. 102/2014 în următoarele condiţii:
c) procedura de îmbălsămare şi/sau tanatopraxie care se efectuează în afara serviciilor de prosectură sau medicină legală se realizează cu avizul direcţiei de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, la solicitarea tanatopractorului, care va depune copii de pe următoarele documente:
(i) cererea scrisă a familiei de efectuare a îmbălsămării/tanatopraxiei către prestatorul de servicii funerare;
(ii) declaraţia tanatopractorului cu privire la metoda şi substanţele chimice folosite;
(iii) copie de pe certificatul medical constatator al decesului;
Articolul 17 (1) Produsele folosite la conservarea cadavrului, precum cele folosite la îmbălsămare/tanatopraxie trebuie să facă parte din categoria produselor biocide şi să fie avizate/autorizate conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 617/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 27 (1) Persoanele decedate pot fi depuse înainte de înhumare în sălile de ceremonii funerare cu sicriul închis sau cu capacul sicriului deschis; în situaţia în care familia optează pentru expunerea cu capacul sicriului deschis, aceasta se realizează numai pe baza certificatului de îmbălsămare/tanatopraxie.
Aşa cum am specificat am notificat „Dumnezeii umani” de la conducerea DSP Tulcea la faptul că au obligaţia încă din anul 2016 să aplice legile statului mai precis HG 741/2016 şi să nu se joace cu sănătatea cetăţenilor din judeţul Tulcea după bunul plac refuzând aplicarea legislaţiei în vigoare legislaţie care protejează sănătatea cetăţenilor.
Astăzi în oraşul Tulcea cât şi în judeţul Tulcea se efectuează îmbălsămări la domiciliu persoanei decedate de către anumite persoane fără ca acestea să deţină calificare în acest sens ba mai mult fără avizul DSP Tulcea aşa cum prevede HG 741/2016, art.8,lit.c, aceste îmbălsămări sunt efectuate imediat după constatarea decesului de către medicul de familie sau ambulanţă fără să se ţină cont că eliberarea certificatului constatator de deces de către medicul de familie este posibilă după 24 ore acest certificat fiind una dintre condiţiile de bază pentru eliberarea avizului de îmbălsămare de către DSP Tulcea şi mai grav de atât fără să se ţină cont că persoana decedată poate fii în „moarte clinică” iar efectuarea îmbălsămării imediat după constatarea decesului poate provoca cu adevărat decesul în adevăratul sens al cuvântului, deces provocat chiar de către aceste persoane care efectuează îmbălsămări la domiciliul defunctului neavând competenţele necesare, aceste persoane se pot încadra la art.348, Exercitarea fără drept a unei profesii sau activităţi şi art.383, Profanare de cadavre sau morminte din COD PENAL
Aceste persoane neautorizate care efectuează îmbălsămări la domiciliul defuncţilor pot provoca şi totodată se expun atât pe ei cât şi pe familiile persoanelor decedate la un risc major de îmbolnăvire prin contactarea bolilor infecţioase cu agenţi biologici înalt patogeni rezultate prin deschiderea corpurilor în vederea efectuării îmbălsămării deoarece aceste îmbălsămări nu sunt efectuate aşa cum prevede HG 741/2016 în spaţii corespunzătoare autorizate conform, prin aceste manevre de îmbălsămare la domiciliul defuncţilor persoanele neautorizate care efectuează aceste îmbălsămări transformă domiciliul defunctului într-un focar epidemiologic.
Singura condiţie pentru expunerea unei persoane decedate în locuri publice precum: biserici, capele, case mortuare cu capacul sicriului deschis este ca persoana decedată să fie îmbălsămată conform art.27 din HG 741/2016.
Toate aceste încălcări grave ale legislaţiei şi această stare de haos din care în orice moment poate exploda un risc major de îmbolnăvire cu consecinţe deosebit de grave asupra populaţiei judeţului Tulcea este menţinută şi întreţinută cu binecuvântarea DSP Tulcea care în tot acest timp încă de la apariţia a HG 741/2016 nu a eliberat nici un aviz de îmbălsămare nu s-a întrebat în ce spaţii se îmbălsămează persoanele decedate, cu ce soluţii se îmbălsămează persoanele decedate în ce spaţii se efectuează igienizarea /spălarea persoanelor decedate unde sunt şi cine eliberează certificatele de îmbălsămare în vederea expunerii persoanei decedate în locuri publice iar cetăţenii contribuabili sunt lăsaţi expuşi la riscuri majore de îmbolnăvire cu agenţi biologici înalt patogeni fără ca acest fenomen să fie controlat de către DSP Tulcea aşa cum prevede HG 741/2016.
Pe această cale ca organizaţie de profil facem un apel la Consiliul Local din cadrul Primăriei Tulcea prin care îi notificăm că HG 741/2016 reglementează activitatea prestatorilor de servicii funerare iar pentru a putea prestată această activitate firma de servicii funerare are obligaţia de a obţine avizul Consiliului Local iar condiţiile obligatorii pentru obţinerea avizului Consiliului Local pentru prestarea de servicii funerare se regăsesc la art.9 din HG 741/2016:
Articolul 9 (1) În vederea obţinerii avizului consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale în care îşi desfăşoară activitatea, prestatorul de servicii funerare întocmeşte un dosar care să conţină:
a) documentele care atestă faptul că personalul angajat cu atribuţii în prestarea de servicii funerare, pregătirea cadavrului şi efectuarea de îngrijiri mortuare are competenţele specifice necesare, conform prezentelor norme. Se exceptează de la cerinţa de competenţă specifică persoanele care lucrează în contabilitate, agenţi de marketing, şoferi, persoane care execută/decorează monumente funerare sau comercializează obiecte funerare;
b) dovada că prestatorul de servicii funerare are cel puţin 3 angajaţi, astfel:
(i) un tanatopractor cu diplomă de absolvire a programului de formare teoretică şi practică în urma căruia a obţinut dreptul de liberă practică, în conformitate cu prezentele norme, angajat cu contract de muncă, cu dreptul de a completa şi semna certificatul de îmbălsămare, conform formularului din anexa nr. 3;
(ii) minimum 2 persoane angajate cu normă întreagă, cu atribuţii în efectuarea transportului decedatului;
c) nu are datorii restante la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetul local şi are constituit fondul de garantare;
d) dovada deţinerii spaţiului corespunzător pentru desfăşurarea obiectului de activitate, respectiv copie a autorizaţiei sanitare de funcţionare emise de direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2) Avizul consiliului local poate fi retras în cazul în care se constată nerespectarea condiţiilor iniţiale care au stat la baza obţinerii avizului consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale.
Aceste condiţii în vederea obţinerii avizului Consiliului Local nu sunt opţionale ele fiind obligatorii din acest motiv facem apel la dumneavoastră să revizuiţi avizele eliberate în temeiul art.9 din HG 741/2016 deoarece a-ţi eliberat avize unor firme funerare care nu îndeplinesc condiţiile impuse de legislaţia în vigoare mai precis aceste firme funerare nu au angajat un tanatopractor (îmbălsămător profesionist atestat în acest sens cu diplomă) şi nu au spaţii corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii tanatopractorului (săli de îmbălsămare) iar în temeiul pct.2 din HG 741/2016 aveţi obligaţia să retrageţi avizul Consiliului Local pentru nerespectarea condiţiilor iniţiale care au stat la baza obţinerii acestuia.
Atragem atenţia Consiliului Local Tulcea să nu confunde avizul pe care trebuie să-l elibereze în temeiul art.9 din HG 741/2016 pentru prestarea serviciilor funerare cu avizul de funcţionare acestea fiind două avize emise în baza a două legi diferite.
În temeiul a HG 741/2016 DSP Tulcea are obligaţia de a lua şi aplica ime-diat şi fără de tăgadă măsurile impuse de HG 741/2016 şi să se trezească la realitate putând astfel evita în viitorul apropiat o posibilă epidemie cu un impact devastator asupra populaţiei şi să impună controale urgente firmelor de servicii funerare care nu respectă HG 741/2016 şi totodată să colaboreze cu Consiliul Local Tulcea pentru a evita o concurenţă neloială astfel trebuie creat un climat propice dezvoltării domeniului funerar în litera legii un domeniu controlat sub strica supraveghere a DSP Tulcea.
Patronatul Funerar Român
Preşedinte Găitan Adrian
Comunicat de presă