Senatorul de Tulcea Ionel Carp a solicitat premierului Marcel Ciolacu şi ministrului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, Bogdan-Gruia Ivan, informaţii despre protejarea resurselor strategice naţionale de sare.

Stimate Domnule Prim Ministru,

Stimate Domnule Ministru,

Exploatarea resurselor naturale reprezintă unul dintre pilonii de bază ai economiei naţionale, iar administrarea acestora trebuie să se desfăşoare în condiţii care asigură protejarea intereselor strategice ale României. Sarea, un element esenţial pentru multiple industrii şi consumul public, este exploatată în principal de către Societatea Naţională a Sării (Salrom), o companie cu capital majoritar de stat, considerată un actor strategic. În acest context, recenta intrare pe piaţa românească a unei firme controlate de elemente din Ungaria generează o serie de îngrijorări legate de securitatea economică, echilibrul pieţei şi gestionarea resurselor noastre.

Conform informaţiilor publice la acest moment, pentru prima dată în istorie, Salrom se confruntă cu o concurenţă directă pe piaţa sării, într-un domeniu în care controlul naţional asupra resurselor a fost întotdeauna un element de siguranţă economică.

Această nouă realitate ridică întrebări fundamentale cu privire la politica guvernamentală privind protejarea resurselor strategice, supravegherea concurenţei şi asigurarea transparenţei investiţiilor străine în sectoare critice. Titularul noii licenţe este societatea Diana Exploatări Miniere SRL din judeţul Bihor, controlată integral de firma Salt-Veres ZRT din Ungaria, potrivit termene.ro. Aceasta din urmă este deţinută şi condusă de Sandor Mate Veres, conform registrului comercial maghiar, iar compania din România îl are ca administrator pe Lajos Veres, fost asociat unic.

De asemenea, este deosebit de important să ştim în ce măsură sunt luate măsuri pentru prevenirea oricăror posibile practici care ar putea dezavantaja companiile româneşti, inclusiv prin preţuri de dumping sau influenţe asupra pieţei locale. În lipsa unei strategii clare de protejare a resurselor naturale, există riscul ca România să piardă controlul asupra unor domenii esenţiale pentru securitatea sa economică.

Având în vedere importanţa acestui subiect, vă rog să îmi răspundeţi la următoarele întrebări:

  1. Ce măsuri are în vedere Guvernul României şi Ministerul Economiei pentru a asigura protecţia resurselor strategice de sare şi pentru a sprijini competitivitatea Societăţii Naţionale a Sării (Salrom)?
  2. Care sunt reglementările existente pentru a preveni şi combate practicile anticoncurenţiale în domeniul exploatării resurselor naturale strategice, în special în cazul unei companii controlate dintr-un stat străin?
  3. A fost realizată o analiză de impact asupra economiei locale şi asupra securităţii economice naţionale în urma intrării acestui nou operator pe piaţa sării din România?
  4. Ce garanţii oferă Guvernul că interesul public şi siguranţa naţională nu vor fi compromise prin extinderea activităţilor companiilor străine în sectoare strategice?

Solicit răspuns în scris.

Cu respectul cuvenit,

Senator Ionel Carp

 

Răspunsul ministrului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, Bogdan-Gruia Ivan

Domnului Senator Ionel Carp,

Stimate domnule senator,

Referitor la întrebarea dumneavoastră, înregistrată la  Secretariatul General al Guvernului cu nr. 674/2025, având ca obiect „Protejarea resurselor strategice naţionale de sare”, vă comunicăm următoarele:

Întrebarea 1: „Ce măsuri are în vedere Guvernul României; Ministerul Economiei pentru a asigura protecţia resurselor strategice de sare; pentru a sprijini competitivitatea Societăţii Naţionale a Sării (Salrom)?”.

Legea minelor nr. 85/2003 reglementează activităţile miniere în România, stimulând exploatarea resurselor minerale, care sunt proprietate publică a statului. Legea asigură transparenţa activităţilor miniere şi concurenţa loială, fără discriminare între formele de proprietate, originea capitalului şi naţionalitatea operatorilor. Investiţiile miniere sunt încurajate prin stimulente fiscale şi administrative, libere de orice constrângeri în ceea ce priveşte recuperarea investiţiilor şi utilizarea profiturilor.

Conform  Legii  minelor,  infrastructura instituţională  este  constituită din Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului  şi  Turismului  (MEDAT)  şi  Ministerul  Energiei (ME) ca ministere de resort, şi Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier şi al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG), cu rol de autoritate competentă.

MEDAT elaborează strategii şi politici în domeniul resurselor minerale neenergetice şi urmăreşte şi participa la  realizarea acestora, în conformitate cu competenţele proprii.

ANRMPSG este o instituţie aflată în subordinea Guvernului şi în coordonarea Prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului şi are următoarele atribuţii:

– gestionează resursele minerale, precum şi fondul geologic naţional, şi resursele de petrol,

– negociază şi stabileşte împreună cu ceilalţi concedenţi ai domeniului public al statului, după caz, clauzele şi condiţiile acordurilor petroliere, ale licenţelor şi permiselor miniere, încheie astfel de acorduri, licenţe şi permise şi reglementează derularea operaţiunilor petroliere şi a activităţilor miniere prin norme, regulamente şi instrucţiuni tehnice emise în aplicarea actelor normative în vigoare

– organizează fondul geologic naţional şi constituie, pe baza verificării şi înregistrării resurselor/ rezervelor minerale, fondul naţional de resurse/ rezerve minerale, precum şi fondul naţional de resurse/ rezerve de petrol, pe baza rezervelor confirmate, a mişcării anuale a resurselor geologice şi a rezervelor prin lucrări efectuate, raportate de titularii acordurilor petroliere;

– îndeplineşte atribuţiile conferite de lege privitoare la taxe, redevenţe, tarife şi alte venituri

– controlează respectarea de către titulari a prevederilor acordurilor petroliere şi ale licenţelor sau permiselor, precum şi a normelor, regulamentelor şi instrucţiunilor tehnice din domeniu dispune măsuri pentru impunerea acestora.

Întrebarea 2: „Care sunt reglementările existente pentru a preveni; combate practicile anticoncurenţiale în domeniul exploatării resurselor naturale strategice, în special în cazul unei companii controlate dintr-un stat străin?”.

Analiza cadrului concurenţial aferent sectoarelor economice, a respectării reglementărilor pieţelor libere şi determinarea impactului apariţiei în piaţa a noilor agenţi economici de profit intră în aria exclusivă de competenţă şi atribuţii a Consiliul Concurenţei.

Consiliul Concurenţei este o autoritate administrativă autonomă, investită în acest scop, în condiţiile, modalităţile şi limitele stabilite prin dispoziţiile Legii concurenţei nr. 21 /1996.

Legea Minelor nr.85/2003 cu modificările şi completările ulterioare precizează faptul că, resursele minerale se pun în valoare prin activităţi miniere care se concesionează persoanelor juridice romane sau străine ori se dau în administrare, în baza unor licenţe acordate în urma câştigării unui concurs public de oferte.

Ţinând cont că resursele minerale sunt neregenerabile, în actualul context geopolitic mondial, ţinând cont de dezvoltarea noilor tehnologii şi dispersia resurselor minerale neuniformă, acestea joacă un rol determinant în trasarea noilor zone de influenţă.

Prin urmare, ANRMPSG ar trebui să analizeze în deplină concordanţă cu interesul naţional strategic şi de dezvoltare  economică necesitatea şi oportunitatea concesionării spre exploatare a noilor perimetre.

Întrebarea 3: „A fost realizată o analiză de impact asupra economiei locale; asupra securităţii economice naţionale în urma intrării acestui nou operator pe piaţa sării din România?” .

Societatea Naţională a Sării S.A. (SNS SALROM) a fost înfiinţată ca efect al Hotărârii Guvernului nr. 767/1997, prin reorganizarea Regiei Autonome a Sării Bucureşti, aceasta din urmă desfiinţându-se şi transferând întregul patrimoniu către SNS. Compania a fost înfiinţată ca societate comercială pe acţiuni, persoana juridică română, cu capital integral de stat.

În prezent, structura acţionarului SNS SALROM este următoarea:

  • Statul Român, prin MEDAT: 51% din capitalul social;
  • Fondul Proprietatea: 49% din capitalul social.

Potrivit Statutului său, obiectele de activitate ale SNS SALROM sunt:

l efectuarea de activităţi miniere (prospecţiune, explorare, dezvoltare, exploatare şi preparare) în  perimetrele în care a obţinut licenţa;

l activităţi de comerţ intern şi extern pentru  aprovizionare şi pentru valorificarea produselor obţinute din activitatea proprie;

l activităţi de proiectare, de construcţii-montaj, confecţionarea şi repararea pieselor de schimb, transport, informatică,  protecţia  mediului şi  orice  alte  activităţi  şi  servicii necesare realizării  obiectului  principal de activitate.

Potrivit prevederilor Legii nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, SNS SALROM este „societate de interes strategic”, având ca scop îndeplinirea strategiei naţionale stabilite pentru extracţia, prelucrarea şi comercializarea sării şi a unor substanţe nemetalifere, prin efectuarea, cu respectarea legislaţiei române, de acte de comerţ, corespunzătoare obiectului de activitate.

Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, prin direcţiile de specialitate, respectiv Direcţia Resurse Minerale şi Direcţia Administrarea Participaţiilor Statului, sprijină compania SALROM în desfăşurarea activităţii şi atingerea obiectivelor stabilite conform principiilor guvernanţei corporative.

„Am cerut punctul de vedere al Salrom cu privire la întrebările formulate de dumneavoastră şi vă prezentăm răspunsul lor la întrebarea numărul 3:

Nu deţinem nicio informaţie potrivit căreia, anterior acordării licenţei, s-a realizat o analiză de impact asupra economiei locale şi asupra securităţii economice naţionale  în urma intrării acestui nou operator pe piaţa sării din România. În acest caz, ar fi trebuit să se constate ca:

În zonă sunt 3 (trei) licenţe active (Ocna Dej aparţinând de SNS SA, Nires aparţinând Salzbergwerk Ressourcen und Investitionen şi Câmpia Turzii aparţinând Sarerom SRL) cu aceeaşi gamă sortimentală de sare;

Diana Exploatării Miniere SRL care a obţinut de curând licenţa – Valea Florilor, va fi un concurent important pentru operatorii economici deja existenţi pe piaţa (menţionaţi anterior). Această concurenţă nu va conduce la optimizarea preţurilor şi la un câştig suplimentar al Statului Român.

De asemenea, trebuie subliniat faptul că, există o probabilitate destul de mare ca, în viitor SNS SA să piardă contractul încheiat cu BorsodChem zrt din Ungaria (combinat chimic), ceea ce va avea impact negativ asupra unei companii cu capital majoritar de stat. Cauza pierderii celui mai mare client al SNS SA constă în faptul că: SC Diana Exploatări Miniere SRL, este controlată integral de firma Salt-Veres ZRT din Ungaria, iar combinatul chimic BorsodChem este din Ungaria”.

Întrebarea 4: „Ce garanţii oferită Guvernul că interesul public şi siguranţa naţională nu vor fi compromise prin extinderea activităţilor companiilor străine în sectoare strategice?”.

În  calitatea  sa  de  minister  de  resort  MEDAT  participă  la  asigurarea  gestionării  şi valorificării resurselor minerale neenergetice în interes naţional şi cu  respectarea obiectivelor  strategice ale statului român.

Vă asigurăm, domnule senator, de întreaga noastră disponibilitate de a vă furniza şi alte informaţii din sfera de competenţă a instituţiei noastre în cazul în care acestea vă sunt necesare.

Cu deosebită consideraţie,

Ministru Bogdan-Gruia Ivan

Comunicat de presă