Peste 100 de concesionari din Cartierul Nou au fost prezenţi, miercuri, în şedinţa Consiliului Local reclamând decizia municipalităţii de a majora valoarea tarifelor anuale pentru terenurile concesionate. Oamenii le-au cerut consilierilor locali anularea unei hotărâri adoptate în luna februarie prin care li s-a majorat redevenţa stabilită în urmă cu circa 20 de ani pentru concesionarea unor terenuri pe care şi-au construit locuinţe.

Reprezentantul locuitorilor din Cartierul Nou, Dumitrel Grigore, a atras atenţia în cadrul şedinţei că, potrivit spuselor unui consilier local, reprezentanţii municipalităţii au semnat documentul fără a analiza toate documentele legale.

„Solicitarea noastră, a majorităţii, este următoarea, în procedură de urgenţă să convocaţi o adunare ordinară sau extraordinară prin care dumneavoastră să vă aplecaţi, să analizaţi, să studiaţi în amănunt această hotărâre 48/2025. Aici pot să vă spun că aseară mi s-a adus la cunoştinţă de către un consilier local, care se află în această şedinţă, că au fost puşi în faţa faptului împlinit şi au votat ceva care nu li s-a pus la dispoziţie. Îmi este foarte greu să cred că această afirmaţie poate fi şi adevărată! De aceea vă rugăm din suflet, sunteţi aleşii noştri, să vă aplecaţi încă o dată prin această şedinţă să analizaţi toate documentele legale, toată legislaţia care v-a fost pusă la dispoziţie şi să votaţi în cunoştinţă de cauză”, a declarat Dumitrel Grigore.

Acesta a atras atenţia asupra condiţiei sociale modeste a locuitorilor din zonă şi le-a cerut consilierilor să reanalizeze decizia, precizând că unele persoane care locuiesc în cartierul Lotizare sunt pensionari care au un venit lunar de 1.281 de lei.

„Să aveţi în vedere la acest vot condiţia socială, situaţiile fiind particulare în acest cartier nou. Oamenii nu au concesionat un lot acolo fiindcă aveau prea mulţi bani, li s-a oferit şansa să concesioneze acele loturi pentru a-şi construi case din lipsă de bani. Dacă aveau bani, cumpărau teren în altă parte a oraşului. Noi am adus primul cartier nou în acest oraş, cu toate că nu am avut financiar totul la dispoziţie, nu a fost toată infrastructura pusă la punct la început, acum 25-30 de ani când s-a licitat. Vreau să aveţi în vedere legislaţia prin care noi am licitat şi care reglementa la momentul respectiv fiecare licitaţie a fiecărui cetăţean în parte. Nu putem să hotărâm printr-un HCL să modificăm anumite legi care au stat la baza acestor licitaţii, legea nu a fost desfiinţată, este încă în vigoare şi aplicabilă. De asemenea, vreau să analizaţi cazurile sociale. Sunt foarte mulţi cetăţeni în Cartierul Nou, pensionari, cu pensia minimă de 1.281 lei”, a precizat Dumitrel Grigore.

Administratorul public al Primăriei municipiului Tulcea, Nicolae Bibu, a precizat că 109 contracte de concesiune din cartierul Lotizare plătesc redevenţe anuale în cuantum de până la 4 lei pe an, pentru loturi de teren cu suprafeţe de până la 300 de metri pătraţi. Mai mult, Nicolae Bibu a atras atenţia că unii concesionari plătesc aceste sume infime o dată la cinci ani.

„Aş vrea doar pentru informarea corectă să vă aduc aminte că pe lângă partea de legalitate, verificată de către colegii noştri, am pornit de la următorul lucru, din 309 de contracte din Cartierul Nou, 109 sunt între 1-4 lei pe lot/an, loturi în jur de 280 şi peste 300 de metri pătraţi. Chiar şi în situaţia aceasta, să ştiţi că avem concesionari care plătesc o dată la cinci ani pentru că nu găsesc probabil bancnote de un leu şi nici să plătească cu bancnote de cinci lei. Celelalte contracte sunt de ordinul câtorva sute de lei, în marea majoritate 400-500 lei pe an. În acelaşi cartier există tot un vecin care plăteşte 3.600 lei. Mai mult decât atât, din ce îmi aduc aminte, n-aş vrea să greşesc şi o să şi verificăm, dacă aceste loturi nu au fost aşa cum prevedea legea la momentul respectiv, pentru tineri de până în 35 de ani. Mi-e foarte greu să cred că o persoană care avea până în 35 de ani la momentul licitaţiei, sfârşit de an ’90, început de an 2000, ar putea să fie la momentul acesta la pensie. Cu siguranţă trebuie să verificăm toate aceste lucruri, pentru că există şi anumite situaţii de nelegalitate la momentul respectiv. Partea de echilibru nu există în momentul de faţă. Aş vrea să aduc la cunoştinţa consilierilor locali că ultimele două licitaţii care s-au făcut în Cartierul Mesteceni, care nu are infrastructura din Cartierul Nou, una dintre ele s-a câştigat cu 7.600 lei/an şi una cu 15.000 lei/an. Cu siguranţă sunt preţuri disproporţionate pentru că numărul de loturi este mic (…) Noi am luat toate observaţiile pe care le-au făcut vecinii dumneavoastră la întâlnirea din zilele trecute şi, aşa cum am stabilit, probabil săptămâna viitoare vom avea o întâlnire prin care să vedem răspunsurile şi soluţiile pe care le avem”, a declarat Nicolae Bibu.

În intervenţia sa, consilierul local AUR Zoica Sadîca a recomandat municipalităţii să verifice fiecare contract în parte din cauza neregulilor care pot fi sesizate.

„Consider că ar trebui fiecare contract luat şi dezbătut în parte, pentru că acum o săptămână am intrat în posesia unui contract de concesiune care de cinci ani de zile nu este valabil şi nu a venit nimeni să-l prelungească, nu a solicitat Primăriei. Deci sunt foarte multe nereguli cu aceste contracte. Consider că fiecare contract trebuie luat în parte şi verificat, cred că este cea mai bună soluţie”, a spus Zoica Sadîca.

Nicolae Bibu a precizat că fiecare contract de concesiune va fi verificat dacă s-au respectat toate prevederile legale de ambele părţi.

„Cu siguranţă vom verifica fiecare contract în parte ca să vedem respectarea lui de către ambele părţi, fiindcă în contractele de concesiune cred că sunt trecute şi exact şi regimul de înălţime şi suprafaţa care ar trebui ocupată de teren cu autorizaţia de construcţie cu tot. Cu siguranţă este foarte bine că ne-aţi semnalat lucrul acesta, vom verifica fiecare contract ca să vedem dacă el a fost respectat întocmai şi de către noi, şi de către concesionari”, a precizat Nicolae Bibu.

Toate contractele semnate în anul 2003 se vor înnoi şi redevenţele se vor indexa anual cu rata medie a inflaţiei, potrivit hotărârii adoptate în luna februarie, conform buletinului statistic de preţuri. Concesionarii vor fi nevoiţi să plătească şi o garanţie în cuantum de 25% din redevenţa datorată pentru primul an de exploatare, în termen de 90 zile de la data semnării actului adiţional al contractului de concesiune, pentru prelevarea eventualelor penalităţi şi sume datorate concedentului în perioada derulării contractului de concesiune.