Discuţiile între tulceni şi funcţionarii Primăriei municipiului Tulcea de la ghişeul din noul sediu funcţional începând de ieri vor fi înregistrate audio-video. De asemenea, în primărie va exista un birou de audienţe în care totul se va înregistra audio şi video.

Mai mult, primarul municipiului Tulcea, Ştefan Ilie, vrea ca un sistem de monitorizare similar să funcţioneze în toate sediile instituţiilor Primăriei Tulcea.

„Toată activitatea biroului de registratură va fi supravegheată video şi audio. Cetăţeanul când va intra în Primărie va observa mai multe anunţuri vizibile, prin care i se va aduce la cunoştinţă faptul că întreaga activitate este filmată şi înregistrată, iar datele sunt stocate timp de şapte zile, după care sunt şterse automat. Dacă cetăţeanul consideră că personalul din Primărie nu i s-a adresat corespunzător, i-a vorbit urât sau a dovedit o lipsă de decenţă în privinţa comunicării, poate să facă reclamaţie în termen de şapte zile, cât timp există şi înregistrările, iar reclamaţia respectivă va fi confruntată cu înregistrarea audio-video. Acest lucru este atât în interesul cetăţeanului, pentru a nu se simţi tratat cu indiferenţă, cât şi în interesul angajatului public, fiindcă am întâmpinat şi cazuri în care cetăţeanul a minţit că funcţionarul i s-a adresat necorespunzător. Transparenţa face bine tuturor părţilor implicate. Tot în acest <<mall al transparenţei>>, telefonul unic de jos la care poate suna oricine. Până să răspundă funcţionarul de la registratură, va primi un mesaj audio în care i se va spune că mesajul va fi înregistrat, iar continuarea apelului înseamnă în mod evident acceptul cetăţeanului, înregistrarea va fi păstrată timp de şapte zile şi modul în care i-au vorbit funcţionarii va putea fi contestat. Atât la mesajele audio-video cât şi la mesajul audio pe telefonul fix vor fi date pe lângă adresa de contact pentru reclamaţii, şi adresa primarului municipiului, pentru ca cetăţeanul să nu creadă că, odată ajungând tot la cei care s-a adresat şi i-au vorbit urât, nu va fi dat curs reclamaţiei lui. Astfel, va fi trecută şi adresa mea, fiindcă atunci cetăţeanul poate să zică că i-a făcut sesizare celui care a vorbit urât chiar primarului. De asemenea, pe fiecare hol al Primăriei vor fi montate camere de supraveghere atât pentru a monitoriza şi preveni eventualele abateri de la regulile de bun simţ sau alte probleme pe care le poate crea oricine, cât şi pentru a monitoriza modul în care funcţionarii îşi desfăşoară activitatea. În felul acesta, un funcţionar când vrea să se învoiască şi este justificată solicitarea lui, noi ştim că el a părăsit unitatea. Un senzor înlocuieşte vechile cartele. Acum sistemele audio-video sunt suficiente pentru a monitoriza atât activitatea funcţionarilor cât şi accesul cetăţenilor. Când spunem transparenţă înseamnă că suntem de acord şi să fim filmaţi, dar şi înregistraţi. Tot în acest mall al transparenţei, la parter am creat o sală pentru desfăşurarea şedinţelor Consiliului Local, a şedinţelor de comisii sau a altor tipuri de şedinţe, pentru a fi chiar închiriate. Vom putea folosi în continuare şi sala Consiliului Judeţean, fiindcă noi ori-cum achităm serviciile utilizării sălii respective. Şi Consiliul Judeţean poate desfăşura activităţi în sala noastră, care se va numi Sala Tulcea, şi care, pe formatul Sălii Dobrogea, se poate compartimenta în trei săli mai mici. Acolo se vor desfăşura audienţele publice ale aleşilor locali sau ale altor funcţionari care intră în audienţă cu un cetăţean. La intrarea în aceste săli va scrie că activitatea dinăuntrul lor este înregistrată audio-video, iar intrarea înăuntru înseamnă acceptul, şi că orice audienţă va fi înregistrată pentru ca apoi, în cazul unor reclamaţii, să se poată proba dacă persoanele dinăuntru au încălcat nişte norme de conduită sau nu recunosc nişte lucruri pe care le-au făcut, la fel timp de şapte zile, apoi se şterg automat. Eu am vrut să fac aceste schimbări încă din 2021, dar intrând în reparaţie imobilul am amânat aceste lucruri până la finalizarea lucrărilor. Acest <<mall al transparenţei>> îl facem într-un parteneriat cu o companie de comunicare de tipul Orange, Vodafone, Digi, pentru că vrem ca ei să ne pună la dispoziţie tehnica necesară în baza unor negocieri şi a unor tarife mai accesibile, fiindcă vrem să facem ca un proiect pilot şi sunt convins că mult mai vizibilă va fi atât pentru cetăţenii municipiului Tulcea, să cunoască acest lucru, că sunt protejaţi înăuntru, cât şi pentru alte primării, instituţii din ţară. Acest <<mall al transparenţei>> va continua şi la toate celelalte clădiri publice, atât birouri ale Primăriei Tulcea, cum ar fi Serviciul de Taxe şi Impozite sau DIAP-ul, cât şi la alte entităţi publice precum Servicii Publice, Poliţia Locală, etc”, ne-a declarat Ştefan Ilie.

Primarul municipiului subliniază faptul că noul concept de transparenţă va însemna şi un contact direct al cetăţeanului cu funcţionarul public, fără geamuri la ghişee sau alte bariere.

„Vom crea o transparenţă decizională şi de contact cu cetăţeanul tulcean, poate cea mai largă şi cea mai permisivă din România, pentru că am luat toate exemplele de bună practică de la Oradea, Braşov, Buzău, de la retaileri, din mediul privat, din afara ţării, şi le aplicăm pentru sediul Primăriei Tulcea, iar după îl vom replica la toate entităţile Primăriei, adică la Serviciul de Taxe şi Impozite, la Direcţia de Întreţinere şi Administrare a Patrimoniului, DAPL, Servicii Publice, Poliţia Locală, Transport Public, Aquaserv, la Pieţe, la toate entităţile care îşi desfăşoară activitatea în alte spaţii decât Primăria municipiului Tulcea. Acest <<mall al transparenţei>> de la intrare în Primărie, se poate vedea şi acum, am eliminat acele geamuri la ghişee între cetăţean şi funcţionar. Nu numai că le-am eliminat în totalitate, acele ghişee înalte în care cetăţeanul stătea în picioare, iar funcţionarul jos, le-am pus la nivelul unei mese obişnuite, cetăţeanul va avea scaun în faţă pe care se va aşeza şi va sta la acelaşi nivel cu funcţionarul public. Avem trei ghişee, două direct în faţă ale aparatului de specialitate pentru orice fel de problemă pe care o are cetăţeanul, iar în partea stângă este biroul pentru urbanism. În urma analizei pe care am făcut-o, dacă trebuie să fie un singur birou şi nu mai multe, ne-am dat seama că pentru interesul cetăţenilor, pentru a reuşi să obţinem nişte documente mult mai repede, trebuie să existe şi biroul de urbanism. Fiecare angajat de la urbanism are obligaţia ca indiferent dacă cetăţeanul nu are documentaţia completă, pentru a nu trezi suspiciuni şi a nu considera cetăţeanul că este refuzat să i se emită vreun certificat sau vreun act, poate fi consiliat sau i se explică dacă că îi mai lipsesc nişte documente, i se dă un răspuns pe loc, în aşa fel încât să nu mai discutăm pe vorbe, ci pe fapte concrete, pe hârtie”, a precizat Ştefan Ilie.

Edilul a precizat că inaugurarea oficială a Primăriei va avea loc după ce toate spaţiile vor fi amenajate, iar în cadrul ceremoniei panglica va fi tăiată de cetăţeni, nu de autorităţi. De asemenea, va fi organizată şi o zi a porţilor deschise.

„Ne-am mutat începând de luni, însă nu am terminat încă nici toată mutarea şi nici toate lucrurile pe care le mai avem de făcut pentru Primărie. Apreciez că într-o lună de zile vom fi mutaţi complet, cu toate utilităţile pe care ni le dorim la cheie. Acum încă mai cărăm birouri, ne organizăm cu privire la modul în care ocupăm spaţiile. De mobilier nu am putut să ne atingem, pentru că achiziţiile privind mobilierul pentru instituţiile publice sunt interzise în acest moment pentru reducerea cheltuielilor. Noi mai avem mobilierul vechi, deci nu este nicio problemă. Când totul va fi pus la punct, vom anunţa şi inaugurarea oficială a sediului principal al Primăriei municipiului Tulcea, vom organiza o zi a porţilor deschise şi vom invita în primul rând elevi de la toate unităţile şcolare ale municipiului, dar şi cetăţeni. Ne dorim ca această inaugurare să fie a celor pentru care muncesc funcţionarii din Primăria Tulcea. Eu, în ultimii 15 ani, şi când eram primar al comunei Luncaviţa, am trecut de la modul de tăiere oficială a panglicii, de către primar, la tăierea acesteia de către beneficiarul direct. Când sunt la un centru medico-social, o persoană vulnerabilă trebuie să taie panglica, când sunt la o Primărie, un cetăţean”, a spus Ştefan Ilie.

Proiectul privind reabilitarea energetică a sediului Primăriei municipiului Tulcea a avut un buget estimat de circa 14 milioane de lei.