Măsurile de reducere a cheltuielilor pregătite de Guvernul Bolojan urmează să aibă repercusiuni şi asupra unor unităţi administrativ-teritoriale (UAT) din judeţul Tulcea. Mai precis, 14 UAT-uri din judeţ au mai puţin de 1.500 de locuitori, astfel că ar urma să rămână fără viceprimari.

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a anunţat că membrii Coaliţiei vor propune desfiinţarea funcţiei de viceprimar în localităţile cu mai puţin de 1.500 de locuitori, urmând ca atribuţiile acestora să fie preluate temporar de alţi angajaţi din administraţie. Măsura ar afecta peste 400 de unităţi administrativ-teritoriale din ţară. Într-o comună cu mai puţin de 3.000 de locuitori, viceprimarii încasează un salariu lunar de 4.200 lei net.

Potrivit datelor oficiale ale Direcţiei Judeţene de Statistică Tulcea, raportate la recensământul populaţiei din anul 2021, în judeţul nostru cele 14 unităţi administrativ-teritoriale sub 1.500 de locuitori după domiciliu sunt: C.A. Rosetti, Ceatalchioi, Crişan, Dorobanţu, Grindu, Hamcearca, Horia, I.C. Brătianu, Maliuc, Pardina, Sfântu Gheorghe, Smârdan, Stejaru şi Valea Teilor.

Măsura, justificată prin nevoia de reducere a cheltuielilor administrative, este respinsă de  mulţi edili din mediul rural, care consideră că această funcţie este indispensabilă în comunităţile unde personalul este deja limitat.

Primarul comunei Maliuc, Nicoleta Sevastian, atrage atenţia că printr-o astfel de măsură se va pierde contactul cu cetăţenii, deoarece viceprimarul este cel care ţine legătura permanent cu locuitorii din celelalte sate.

„Această măsură va încurca administraţia publică locală, deoarece primarul nu va mai avea înlocuitor de drept. Atunci când primarul este în concediu sau se îmbolnăveşte, nu poate secretarul să semneze de două ori, chiar dacă mai are şi el acest drept. În situaţia noastră, în care avem cinci sate componente, viceprimarul este cel care ţine legătura permanent cu acestea. Nu poţi să laşi un om să facă treabă în cinci sau şase sate. Se va pierde contactul cu populaţia. Nicio reducere la nivelul nostru nu o văd benefică. Într-adevăr, avem puţini locuitori, dar avem întindere mare, multe sate componente şi acces dificil. Dacă eram pe uscat şi aveam acces cu maşina, stăteam de vorbă altfel, dar fiind pe apă este total diferită situaţia faţă de restul ţării. Şi aşa un angajat al primăriei are atribuţii din trei compartimente, încă una în plus ar fi prea mult. La prima vedere pare simplu, sunt puţini locuitori, nu au atât de multe lucruri de făcut, dar oamenii aceştia, totuşi,  având atribuţii în trei-patru compartimente, trebuie să fie bine pregătiţi în toate. Nu ai cum să fii specialist în atâtea domenii. Este simplu să numeri locuitorii, dar trebuie să socoteşti şi suprafaţa, accesul şi multe alte criterii. Se pot găsi multe alte măsuri, precum desfiinţarea agenţiilor, se pot diminua indemnizaţiile din Consiliile de Administraţie. Noi suntem cei care trebuie să accesăm fonduri, să le implementăm. Dacă vom fi nişte emitenţi de adeverinţe şi vine Guvernul să facă investiţiile, poate lăsa un singur om. Ar fi foarte bine să vină ei să facă infrastructura, nu să pună totul în cârca noastră şi să lase doi oameni în primărie”, ne-a declarat primarul comunei Maliuc, Nicoleta Sevastian.

Silviu Rahău, primarul comunei Crişan, afirmă că nu va putea suplini şi funcţia de viceprimar, având şi aşa multe atribuţii de îndeplinit.

„Comuna noastră are mai puţin de 1.500 de locuitori, dar are întinderea foarte mare, pe trei sate, unde accesul se face doar pe apă. Dacă crede cineva că eu o să pot să suplinesc şi funcţia de viceprimar, să mă împart între cele trei localităţi şi să mă ocup şi de atribuţiile de primar, se înşeală. Nu cred că salariul de viceprimar, care este de 4.200 lei net, încurcă o administraţie guvernamentală sau contribuim noi la deficitul bugetar din ţară. O să stăm fiecare acasă, nu o să mai facem nimic şi vom vedea de ce nu merge administraţia. Şi aşa sunt în deficit de persoane la primărie. Fiecare reprezentant al primăriei are mai multe atribuţii decât fişa postului, mai preluăm încă una şi de viceprimar. De exemplu, viceprimarul se ocupă de curăţenie, are program şi merge în fiecare sat măcar o dată pe săptămână. La noi deplasarea se face cu barca. Pentru a putea face această activitate, va trebui să suplinesc şi lucrul acesta, iar salariul lui va fi redirecţionat către consumul de carburant. Online nu o să pot rezolva problema, pentru că nu pot vedea dacă a căzut vreun copac, dacă iluminatul merge, dacă salubritatea s-a făcut. Eu nu pot face toate lucrurile acestea. Nu o să pot să mă ocup nici de mediu, nici de partea SVSU”, ne-a spus primarul Silviu Rahău.

În schimb, primarul comunei Stejaru, Dumitru Enache, este de părere că nu doar funcţia de viceprimar ar trebui să dispară, ci toate UAT-urile cu puţini locuitori. Soluţia ar fi comasarea comunelor cu populaţie mică.

„Să desfiinţeze total comuna Stejaru. În condiţiile în care  Guvernul şi Parlamentul dau legi care sufocă bugetul local şi au supt toate veniturile comunei Stejaru, dar şi la nivel naţional, ce rost mai are să funcţionăm noi şi viceprimarii sub 1.500 de locuitori? Trebuie comasate, desfiinţate şi să se facă comune cu 5.000, 10.000 de locuitori. În loc să trăim în agonie, mai bine nu funcţionăm. Noi nu putem asigura serviciile de bază ale populaţiei la veniturile pe care le avem. Nici eu nu sunt de acord cu viceprimarii sub 1.500 de locuitori, mai ales din punct de financiar, nu că nu şi-ar face treaba. Totuşi, vor trebui să schimbe legislaţia, iar atribuţiile primarului trebuie să le dea cuiva. Cine preia atribuţiile primarului când se îmbolnăveşte sau are concendiu? Trebuie să fie desemnată o persoană care să semneze în locul primarului, când el nu este prezent. Din 2009 am spus că dacă nu se face reformă administrativă România va claca. N-ai cum să susţii atâta asistenţă socială şi să oferi atâtea facilităţi”, a afirmat Dumitru Enache.

Citiţi continuarea în ediţia tipărită a ziarului Delta.