O echipă mobilă de intervenţie în cazurile de violenţă domestică va funcţiona în cadrul Primăriei Tulcea, aceasta fiind formată din 16 reprezentanţi ai Direcţiei de Asistenţă şi Protecţie Socială (DAPS), prevede o hotărâre adoptată luna trecută de Consiliul Local Tulcea.

Directorul DAPS Tulcea, Ştefana Zibileanu, spune că şi până acum la nivelul instituţiei exista un mecanism de susţinere în cazul violenţei domestice, însă numărul cazurilor în care a fost solicitat este redus.

„La Tulcea nu sunt multe cazuri de violenţă domestică în care să fim implicaţi, solicitaţi. Am avut în decursul anilor, fiindcă a fost creat mai de mult acest mecanism, cred că doi sau trei agresori care au fost la Centrul Phoenix pe o perioadă de 2-3 zile”, ne-a declarat Ştefana Zibileanu.

Echipa coordonată de Daniela Vladu, şef centru în cadrul DAPS Tulcea, are obligaţia să fie disponibilă permanent, 24 de ore din 24.

„Conform legislaţiei, trebuie să avem constituită această echipă de intervenţie care să fie disponibilă 24 de ore din 24, la solicitarea poliţiei. Au fost nominalizaţi în această echipă un număr de 16 colegi, care vor fi de serviciu la o anumită dată. Se face graficul lunar, care este trimis la poliţie împreună cu numărul de telefon al colegului sau colegei de serviciu în acele 24 de ore, iar indiferent de oră, poliţia poate suna şi solicita sprijinul echipei mobile în cazurile de violenţă domestică. Noi avem posibilitatea, în urma declaraţiei victimei, atunci când se constată că agresorul trebuie îndepărtat de lângă aceasta şi nu are un alt loc unde să stea, agresorul este dus la Centrul Phoenix. Totodată, victima va fi consiliată în legătura cu drepturile pe care le are şi cu ce o putem ajuta ca şi măsuri de asistenţă socială”, a precizat Ştefana Zibileanu.

Viceprimarul Andaluzia Luca a explicat, într-o postare pe pagina de socializare, ce va face mai exact această echipă mobilă de intervenţie.

„Susţin total acest pas. Este o soluţie concretă care pune victimele pe primul loc şi aduce instituţiile împreună, rapid şi profesionist. Ce va face, concret, echipa mobilă? Va verifica sesizările primite pe liniile telefonice ale instituţiilor abilitate, altele decât 112, va evalua iniţial riscul folosind o fişă standard, va oferi informare şi consiliere, va orienta victimele către servicii sociale adecvate şi va sprijini accesul la măsuri de protecţie  precum ordin provizoriu/ordin de protecţie, plângeri penale, certificat medico-legal. În plus, va asigura măsuri de protecţie socială pentru victime, copii şi persoane cu dizabilităţi, cu păstrarea confidenţialităţii, şi va colabora cu asistenţa medicală comunitară. Când există risc imediat, echipa poate organiza transportul la cea mai apropiată unitate sanitară, poate apela 112 şi poate sesiza organele competente pentru emiterea rapidă a măsurilor legale. Intervenţiile se fac în parteneriat cu Poliţia Locală Tulcea, care însoţeşte echipa pe teren şi asigură transportul, un aranjament gândit pentru promptitudine şi siguranţă. La solicitarea poliţiei, echipa intervine şi în situaţiile în care agresorul a fost evacuat temporar prin ordin de protecţie provizoriu şi solicită cazare într-un centru rezidenţial, facilitând, conform legii, găzduirea sigură şi managementul de caz. Echipa este coordonată de DAPS Tulcea şi reuneşte specialişti  precum asistenţi sociali, psihologi şi inspectori de specialitate, dedicaţi, nominalizaţi prin anexa hotărârii. Este un mecanism instituţional clar, cu responsabilităţi trasate şi monitorizare din partea DAPS”, a transmis Andaluzia Luca.

Echipa va răspunde la reclamaţii venite de la orice persoană aflată în preajma sau în mijlocul actelor de agresiune, de la vecini sau martori străini de familie, până la victime. Echipa de intervenţie are permisiunea de a intra în locuinţele proprietate privată unde se consumă agresiunea, doar însoţită de cei de la Poliţia Locală.