Federaţia Naţională Sindicală „Ambulanţa” (FNSAR) trage un semnal de alarmă după ce, zilele trecute, un membru al unui echipaj medical a fost înjunghiat de un pacient în timpul unei intervenţii. Sindicaliştii fac un apel ferm către instituţiile statului cu putere legislativă, solicitând adoptarea urgentă a unor măsuri care să ofere protecţie reală personalului medical aflat în linia întâi. În acest context, Federaţia anunţă organizarea celui mai amplu protest al personalului operativ de intervenţie din serviciile publice de ambulanţă.
Directorul medical al Serviciului de Ambulanţă al Judeţului (SAJ) Tulcea, dr. Radu Nicolae Sicinschi, este de părere că nu se va ajunge totuşi la un protest, dar atrage atenţia că orice coleg este susţinut atunci când are o problemă.
Şi în judeţul nostru au fost situaţii în care personalul medical a fost agresat, unul dintre motivele invocate de agresori fiind timpul îndelungat de aşteptare a ambulanţei.
„De-a lungul timpului sigur au existat în oraşul şi în judeţul nostru situaţii în care colegii noştri au fost agresaţi, fie că erau ambulanţieri sau asistenţi. Întotdeauna când este o situaţie conflictuală, colegii noştri ştiu foarte bine cum să o gestioneze şi că niciodată nu trebuie să răspunzi la posibilele atacuri ale diverselor persoane. Trebuie să ne gândim la următorul lucru, că întotdeauna când este o urgenţă, când cineva din familia ta sau un cunoscut are un necaz, ni se pare că timpul trece foarte greu, iar ambulanţa ajunge foarte târziu. De exemplu, în zilele noastre trebuie să ne gândim cât de greu se circulă în oraşul Tulcea, fără să fie vina noastră, a pacienţilor sau a altcuiva, ci numai pornind de la ideea că sunt începute multe lucrări de infrastructură rutieră care într-un final vor duce sigur la o în-lesnire a accesului pe mai toate arterele din municipiu. Până atunci, vedem că sunt ore la care este aproape imposibil să te strecori cu o maşină. Degeaba avem noi semnale acustice şi luminoase, fiindcă nu ai unde să-i împingi pur şi simplu, n-au unde să se ducă în altă parte ca să-ţi facă ţie loc. Dar unii spun că <<Până veniţi voi, noi am sunat de o jumătate de oră>>. Ideea este că noi avem posibilitatea să le dovedim că nu s-a sunat de o jumătate de oră. Vă dau un exemplu cu un caz care a fost în Vest şi unde ambulanţa noastră a ajuns acolo în două minute şi 30 de secunde, chiar dacă lor li s-a părut timpul de aşteptare lung”, ne-a spus dr. Radu Nicolae Sicinschi.
Dr. Radu Nicolae Sicinschi a vorbit despre situaţiile dificile în care echipajele de ambulanţă sunt agresate de pacienţi sau de apropiaţii acestora şi despre lipsa unei protecţii legale clare pentru cadrele medicale.
„Pe de altă parte, nu doar o dată ne-am confruntat cu situaţii în care pacienţii, şi mai ales de o anumită etnie, au fost recalcitranţi şi poate chiar violenţi. Am avut situaţii în care ambulanţierii au fost loviţi şi agresaţi fizic. Au fost situaţii în care chiar şi asistenţii au fost agresaţi fizic şi din cauza aceasta noi am dat întotdeauna vina, la fel cum spunea şi în comunicatul Federaţiei Naţionale, pe vidul legislativ care este pentru că Poliţia dacă merge şi este agresată există posibilitatea legală ca agresorii să fie sancţionaţi imediat. Automat îi face un proces verbal care se lasă cu o amendă, mai mică sau mai mare. Pompierii la fel. Plus că în echipajele lor nu prea sunt şi femei. La noi, marea majoritate a echipajelor sunt formate din ambulanţier şi asistentă, femeie. Şi multe dintre doamnele pe care le ştim noi sunt mai minione, subţirele, şi atunci trebuie să ne gândim că sunt oameni care fie de la băutură sau din diverse alte motive sunt agresivi, şi atunci noi putem doar să încercăm să aplanăm tensiunile care apar şi să-i facem să înţeleagă că noi le dorim tuturor binele, nu răul. Chiar eu personal am fost în anumite situaţii în care pacienţi de o anumită etnie urlau, ţipau, înjurau, scuipau şi am încercat să-i lămuresc că eu am venit să fac un bine, nu rău. Şi întotdeauna se găseşte printre ei unul care ridică tonul şi le spune să ne lase în pace să ne facem treaba. Mai mult ca sigur că şi co-legii de la Poliţie sunt suprasolicitaţi şi nu au destule echipaje de intervenţie la dispoziţie şi se lovesc de aceleaşi probleme, cum să ajungă mai repede acolo unde este nevoie de ei, dar dacă noi avem nevoie la ieşirea din oraş spre Liceul Agricol şi un echipaj trebuie să vină de la Bariera Mahmudiei, durează destul de mult şi nici nu prea ştiu pe unde s-o ia ca să ajungă cât mai repede. În general încercăm, cu multă diplomaţie, calm şi răbdare, să eliminăm aceste situaţii conflictuale, dar nu întotdeauna reuşim să facem acest lucru. Şi colegul de la Baia Mare a încercat şi lucrul acesta, dar nu întotdeauna poţi face faţă unor asemenea situaţii. Oamenii reacţionează diferit în situaţii de stres şi din cauza aceasta, cel puţin din punctul nostru de vedere, toţi colegii noştri ştiu că trebuie să aibă un limbaj adecvat, să nu-i provoace, să încerce să-i liniştească şi să le spună că le vor binele. Oricare dintre noi poate fi agresat, dar eu zic că în general am reuşit să gestionăm lucrurile destul de bine, chiar dacă şi la noi au fost situaţii de genul acesta. Nu s-a ajuns chiar până la înjunghiere, dar au fost nişte agresiuni fizice destul de marcante”, a explicat dr. Radu Nicolae Sicinschi.
Citiţi continuarea în ediţia tipărită a ziarului Delta.