Lucrările de modernizare a Portului Sulina, evaluate la peste 267 de milioane de lei, se apropie de final, însă rămân semne de întrebare în privinţa finanţării lucrărilor rămase în execuţie. În cadrul şedinţei Consiliului Judeţean Tulcea, de luna trecută, consilierul PNL Nicolae Chichi a solicitat clarificări referitoare la acoperirea cheltuielilor suplimentare pentru obiectivele de investiţii din Perimetrul I (Zona Liberă) şi Perimetrul II (Cap Mol – Bazin Maritim), în condiţiile reducerilor bugetare operate de Ministerul Transporturilor.
Preşedintele Consiliului Judeţean Tulcea, Horia Teodorescu, a afirmat că proiectele aflate în derulare vor fi finanţate în continuare, în condiţiile în care gradul de implementare este unul ridicat.
„Din informaţiile pe care le deţin, ţinând cont de gradul de implementare al proiectului, aceste investiţii vor fi finanţate în continuare. Din câte cunosc, gradul de implementare este de aproximativ 90% la un proiect şi de peste 80% la celălalt”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Tulcea, Horia Teodorescu.
Alina Picu, reprezentanta Administraţiei Zonei Libere (AZL) Sulina, a precizat că suplimentarea bugetelor a fost deja discutată la nivel guvernamental şi că, la nevoie, instituţia ar putea contribui cu resurse proprii, însă doar într-o măsură limitată.
„Sunt lucrări de primă necesitate, ele au fost discutate de principiu cu Ministerul Transporturilor, deci cu autoritatea de management. Conform contractului de finanţare, se precizează că, în timpul implementării lucrărilor la obiectivele de investiţii, există posibilitatea suplimentării creşterilor de buget ale proiectelor. Noi am făcut deja diligenţe şi am depus aceste documente pentru suplimentarea lucrărilor anterior iniţierii actualizării devizului general. Conform Hotărârii Consiliului Judeţean Tulcea nr. 79, erau deja prevăzute o serie de suplimentări. Acum s-a venit practic cu o lucrare care nu face altceva decât să protejeze investiţia existentă, iar ministerul şi-a dat acordul. Aceste lucrări sunt abordate de maniera asigurărilor, motivat de faptul că lucrările sunt foarte avansate. Perimetrul 1 este într-o proporţie de 91% implementat, iar la Perimetrul 2, lucrările sunt avansate într-o proporţie de 80%. În funcţie de resursele financiare proprii, probabil că vom asigura această suplimentare la momentul respectiv, dar nu cred că se poate lua în discuţie o astfel de situaţie, pentru că noi am depus deja propunerea de act adiţional la finanţator, iar discuţiile nu au fost decât cu privire la necesitatea acestor lucrări, nu cu privire la lipsa resursei financiare. Într-adevăr, sunt proiecte a căror implementarea a fost suspendată, dar asta se datora faptului că au un procent foarte mic de implementare. Nu este cazul nostru, care suntem foarte avansaţi. Deadline-ul pentru execuţia şi implementarea proiectelor este 31 decembrie 2025″, a declarat reprezentanta AZL Sulina, Alina Picu.
Sorin Zaharcu, consilier judeţean AUR, a atras atenţia, în urma discuţiilor din Comisia Economică, că la viitoarea rectificare bugetară Ministerul Transporturilor nu va primi fonduri suplimentare pentru proiectele contractate cu autorităţile locale.
„În urma discuţiilor pe care le-am avut în Comisia Economică, m-am informat şi, din câte se pare, la rectificarea bugetară care urmează, Ministerul Transporturilor nu va primi o alocare suplimentară pentru bugetele proiectelor contractate cu autorităţile publice locale sau cu operatorii economici din zona autorităţilor publice locale. De asemenea, am înţeles din comisie că sumele prevăzute a fi aprobate acum au fost deja contractate şi, în acest context, s-ar încălca disciplina financiară prevăzută de Legea nr. 273 privind finanţele publice locale”, a transmis consilierul judeţean AUR.
Reprezentanta AZL Sulina a precizat că antreprenorul şi autoritatea contractantă şi-au asumat realizarea acestor lucrări, sub o clauză suspensivă.
„Din punct de vedere al Legii nr. 273, acest act normativ nu ni se aplică. Există un act adiţional prin care părţile contractante – respectiv antreprenorul şi autoritatea contractantă, Regia Autonomă AZL Sulina – şi-au asumat realizarea acestor lucrări, sub o clauză suspensivă. În condiţiile în care nu există sursă de finanţare sau nu se aprobă suplimentarea valorică a lucrării existente, aceste lucrări nu vor fi realizate. Într-adevăr, există un act adiţional prin care atât noi, cât şi executantul, trebuia să ne asumăm realizarea acestor lucrări într-un viitor apropiat”, a menţionat Alina Picu.
Citiţi continuarea în ediţia tipărită a ziarului Delta.