Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Tulcea, prin Serviciul de Investigaţii Criminale, atrage atenţia asupra unor noi metode de înşelăciune online şi a unor atacuri de tip spoofing, prin care infractorii se folosesc de identităţi false pentru a înşela cetăţenii.

Potrivit poliţiştilor, cazurile de tip spoofing implică apeluri şi mesaje în care infractorii îşi falsifică identitatea ca să pară că vorbesc din partea băncii, Bursei de Valori, Poliţiei, ANAF sau alte instituţii ale statului.

„O schemă frecventă este aceea în care infractorii se dau drept <<poliţişti>> şi conving oamenii să furnizeze coduri SMS, parole, date bancare sau să efectueze transferuri/achiziţii pentru <<blocarea probelor>>. Aceste practici au ca scop sustragerea banilor sau a datelor personale pentru comiterea de infracţiuni (fraudă, furt de identitate, deschidere de credite). În mod frecvent, atacurile încep prin colectarea unor informaţii aparent banale precum nume, adresă, vârstă, tranzacţii vizibile public sau menţiuni de pe reţelele sociale. Autorii folosesc aceste date ca elemente de verificare pentru a spori credibilitatea convorbirii”, a transmis IPJ Tulcea.

Poliţiştii atrag atenţia că infractorii folosesc tactici tot mai sofisticate, menţionând tranzacţii sau conturi „suspecte” şi oferind date reale pentru a părea credibili.

Pentru a preveni astfel de situaţii, IPJ Tulcea recomandă cetăţenilor să nu furnizeze niciodată coduri SMS, parole, PIN-uri sau date de pe card prin telefon, să închidă imediat apelul şi să contacteze instituţia la numerele oficiale. De asemenea, se recomandă să nu fie instalate aplicaţii la cererea unei persoane necunoscute, chiar dacă pretinde că este poliţist sau angajat bancar, şi să nu fie efectuate transferuri de bani ori achiziţii de vouchere la solicitarea telefonică a cuiva. Reprezentanţii IPJ Tulcea mai atrag atenţia că apelurile insistente, cu ton ameninţător sau care cer acţiuni imediate, sunt semne clare ale unei tentative de fraudă. Totodată, poliţiştii încurajează cetăţenii să activeze autentificarea în doi paşi (2FA) în aplicaţiile bancare şi conturile importante, folosind o aplicaţie de tip „Authentificator” (nu doar SMS), să folosească parole puternice şi diferite pentru fiecare cont, să activeze notificările privind tranzacţiile bancare, să evite deschiderea link-urilor din SMS-uri sau e-mail-uri suspecte, să seteze limite de tranzacţie în aplicaţia bancară, să verifice regulat soldul şi istoricul conturilor şi să notifice imediat banca şi organele de anchetă în cazul în care au fost victime ale unei înşelăciuni.

Citiţi continuarea în ediţia tipărită a ziarului Delta.