S-a votat legea prin care navaliştii vor beneficia de condiţii speciale de pensionare

În 27 iulie 2020 a fost acordat votul final pentru iniţiativa legislativă iniţiată de mine împreună cu colegii mei prin care solicităm recunoaşterea condiţiilor speciale pentru lucrătorii din sectorul de construcţii nave. Astfel dintr-un total de 185 de deputaţi prezenţi au votat 183 „pentru”, un vot împotrivă şi o abţinere.

Prin completarea Legii 263/2010 privind sistemul de pensii publice, stagiul complet de cotizare propus adoptat astăzi pentru lucrătorii din acest sector de activitate, construcţia de nave, va fi de 25 de ani, iar vârsta minimă de pensio-nare va fi de 50 de ani pentru femei şi de 52 de ani pentru bărbaţi.

Este deja un fapt cunoscut: Condiţiile de muncă din industria navală sunt grele, periculoase pentru sănătatea lucrătorilor. Riscurile la care se expun angajaţii din şantierele navale sunt unele semnificative în comparaţie cu alte sectoare economice.

Aici vorbim despre riscul apariţiei bolilor articulare, cervicale, lombare pe fondul desfăşurării activităţii în spaţii extrem de înguste în anumite cazuri, azbestoza şi mezoteliomul (cancer al pleurei) reprezintă unele dintre cele mai importante riscuri cu care se confruntă salariaţii din şantierele navale, în condiţiile inhalării de azbest sau de alte diferite gaze utilizate în construcţia sau reparaţia de nave, mai ales în cazul operaţiunilor care presupun sudura sau lucrul în spaţii înguste şi închise, specifice unor activităţi precum polizare, sablare sau vopsitorie. Starea de sănătate a forţei de muncă din sectorul construcţii nave se de-gradează, aceasta devenind una precară pe fondul unor condiţii speciale de muncă.

Reiterez faptul că solicitarea noastră care vizează reducerea vârstei de pensionare pentru navalişti are drept fundament condiţiile speciale zilnice în care aceşti oameni sunt nevoiţi să-şi desfăşoare activitatea (vânt, ploaie, frig, expunere constantă la gaze toxice).

Conform tuturor analizelor, a determinărilor realizate de către specialiştii în sănătatea muncii, aceste condiţii nu permit menţinerea pe piaţa muncii a lucrătorilor din domeniul naval până la o vârstă înaintată, deoarece starea de sănătate nu le mai permite să realizeze parametrii solicitaţi privind  productivitatea competitivă. Această situaţie afectează potenţialul de dezvoltare al sectorului de construcţii nave şi, iremediabil, starea de sănătate a lucrătorului.

Aşa după cum am mai precizat şi toţi colegii au fost de acord, acest proiect rezolvă o problemă socială care vizează o categorie de salariaţi ce sunt angajaţi în sectorul privat şi reprezintă, în toate zonele în care lucrează, un pilon de stabilitate pentru comunităţile locale.

În numele tuturor beneficiarilor acestui document legislativ doresc să mulţumesc pentru colaborare: Preşedintelui PSD Tulcea, Horia Teodorescu, sindicatelor navaliştilor  Constanţa şi Tulcea, Preşedintelui Doru Şchiopu de la Sindicatul Şantierului Naval Tulcea, Preşedintelui Comisiei de Muncă din Camera Deputaţilor, Solomon Adrian şi colegilor iniţiatori  cu care am avut mai multe runde de consultări pentru ca, iată, în final, să avem acest proiect devenit lege votată în Parlamentul României.