* Primarul Ştefan Ilie: „În cazul în care se vor verifica cele menţionate în Raport, Consiliul de Administraţie va dispune desfiinţarea mandatelor celor responsabili”
Primăria Tulcea a finalizat raportul de audit efectuat în cadrul Societăţii de Transport Public (STP), având în desfăşurare proceduri similare şi în cazul celorlalte societăţi din subordine, a anunţat primarul municipiului Ştefan Ilie.
Acesta este primul audit coordonat de aparatul de specialitate al Primăriei şi prima comisie de analiză şi verificare care a fost înfiinţată. În trecut, singurele forme de audit erau cele o dată la 3 ani, realizate de Camera de Conturi.
Este cunoscut faptul că la STP au avut loc în ultimii ani mai multe evenimente de natură să arunce suspiciuni: furtul celor aproape 2 miliarde lei vechi din casieria societăţii sau incendiul în urma căruia au ars 15 autobuze.
În ceea ce priveşte furtul, autorii nu sunt încă identificaţi, cercetările urmând a fi reluate în cazul apariţiei unor elemente noi. Deşi se continuă demersurile la organele de cercetare penală, iar entitatea continuă să încerce recuperarea sumei prin negociere cu firma de pază, nu există indicii că această suma s-ar recupera integral sau parţial.
Auditul a scos la iveală o serie de nereguli care au dus la o decizie imediată: constituirea unei comisii ce va avea atribuţii de control asupra STP. Primarul Ştefan Ilie a anunţat că dacă se vor verifica cele menţionate în raportul de audit, Consiliul de Administraţie va dispune desfiinţarea mandatelor celor responsabili.
„În scopul eficientizării activităţii şi serviciilor STP, conducerea instituţiei a solicitat un audit intern. Plecând de la situaţia prezentată în Raportul de Audit, au avut loc consultări şi cu reprezentanţii sindicatului şi s-a dispus constituirea unei comisii, ce va avea atribuţii de control asupra STP. Cu toţii cunoaştem starea dezastruoasă a transportului public local. Care sunt cauzele? Proasta gestiune, subfinanţarea, hoţia? Cum au fost posibile catastrofe precum incendiul de la garaje sau furtul a celor aproape 2 miliarde lei vechi din casieria societăţii? Pentru a lămuri situaţia STP, am solicitat un audit. Plecând de la situaţia prezentată în Raportul de Audit, ne-am consultat şi cu reprezentanţii sindicatului şi am dispus constituirea unei comisii ce va avea atribuţii de control asupra STP. În cazul în care se vor verifica cele menţionate în Raport, Consiliul de Administraţie va dispune desfiinţarea mandatelor celor responsabili”, a transmis primarul Ştefan Ilie.
Comisia de control, care va elabora un raport în 7 zile, este condusă de preşedintele Florentina-Nastasia Greavu, inspector din cadrul Compartimentului Transport Local, şi conţine 5 membri, respectiv Grigore Alexandru, directorul Poliţiei Locale, Ionela-Viorica Melnic, inspector Compartiment Transport Local, Gabriela Mitrea, expert Compartiment Control Preventiv, Daniel Turtoi, expert Compartiment Autoritate Tutelară, Oana Mădălina Popescu, jurist Compartiment Control Intern Managerial şi Emil Constantinescu, inginer auto.
Surprize la audit: computere de bord noi care nu funcţionează şi stoc de piese de schimb neutilizat
Echipa de audit intern a întocmit două rapoarte din care reies constatări precum autobuze cu kilometraje defecte – parcursul kilometrilor efectivi nu este consemnat în momentul efectuării curselor, computere de bord noi (cu funcţionalităţi GPS), care nu funcţionează pe toate autobuzele şi sunt diverse probleme tehnice în înregistrarea numărului de km parcurşi, în cazul alimentării cu combustibil – neînscrierea seriei sigiliilor în foile de parcurs, nu sunt prezentate bonurile de alimentare cu combustibil la unele foi de parcurs, diferenţe între foile de parcurs şi fişa activităţii zilnice a autovehiculelor, lipsa unei proceduri operaţionale pentru normarea consumului de carburant.
Totodată, s-a constatat şi lipsa unui ,,Plan de întreţinere şi reparare a infrastructurii de operare”, iar cea mai mare parte din stocul pieselor de schimb are o vechime de mai mulţi ani şi este neutilizat.
Sindicatul acuză: Conducerea STP, mai mult absentă, nu se implică în rezolvarea problemelor tehnice şi administrative
La rândul lor, reprezentanţii sindicatului spun că starea autobuzelor care circulă pe trasee este necorespunzătoare din punct de vedere tehnic. Primarul Ştefan Ilie a făcut publice extrase din minuta întâlnirii cu reprezentanţii sindicatului STP.
„Starea autobuzelor care circulă pe trasee este necorespunzătoare din punct de vedere tehnic, autobuzele au defecţiuni care sunt menţionate şi în foile de parcurs, iar conducerea societăţii (director general, director tehnic şi contabil – şef) ignoră în mod voit defecţiunile semnalate. Conducerea STP nu se implică în rezolvarea problemelor tehnice şi administrative cu care se confruntă personalul în exercitarea activităţii de transport public local, aceasta fiind mai tot timpul absentă ori timpul alocat serviciului este limitat la 1 oră, maxim 2, iar atunci când sunt prezenţi sunt preocupaţi de conflictele existente între ei (directorul tehnic face plângeri la comisia de disciplină împotriva contabilului şef, contabilul şef face plângeri la comisia de disciplină împotriva directorului tehnic, iar directorul general nu se implică deloc, acesta fiind mai tot timpul absent). Nu se schimbă la timp piesele defecte ale autobuzelor, acestea fiind lăsate să circule pe trasee până când se strică complet şi nu mai pot circula, sens în care, în prezent 4 autobuze sunt parcate în garaj fiind defecte. Mai mult, pentru repararea acestora nu se preocupă nimeni pentru efectuarea necesarului de piese auto în vederea reparării acestora”, au acuzat reprezentanţii sindicatului STP.
Sindicaliştii mai susţin că nu se iau măsuri pentru pregătirea parcului auto pentru sezonul rece.
„Nu se iau măsuri pentru pregătirea parcului auto pentru sezonul rece, dar având în vedere că autobuzele se degradează în fiecare zi (fără a se lua măsuri de reparaţii sau înlocuire piese defecte) este posibil ca până în sezonul rece, acestea să nu se mai poată folosi. Au fost reclamate şi alte probleme, precum lipsa unui dispecerat după ora 16 şi în weekend, <<angajări fictive>>, trasee incoerente. Cei abilitaţi vor analiza cu echidistanţă toate aspectele semnalate”, precizează reprezentanţii sindicatului.
Proiecte de modernizare în valoare totală de circa 26 milioane de euro
„Nu ne putem permite riscul de a face scrum această investiţie, aşa cum s-a întâmplat cu cele 15 autobuze în incendiul din 2018”, a spus primarul Ştefan Ilie.
Potrivit acestuia, auditul a avut loc în contextul în care, în perioada următoare, transportul public va beneficia de două proiecte de modernizare în valoare totală de aproximativ 26 milioane de euro.
Unul dintre cele două proiecte de modernizare a transportului public constă în „Modernizarea parcului auto de transport călători din municipiul Tulcea prin achiziţionarea de vehicule nepoluante pentru transportul public”, cu o valoare totală de 98.217.383,15 lei. Proiectul prevede achiziţionarea unui număr de 20 autobuze electrice, înfiinţarea a 20 staţii de încărcare autobuze la depou şi 5 pe traseu, înfiinţarea unui depou modern pentru autobuze electrice, construcţia / reabilitarea / înfiinţare şi modernizarea a 29 staţii de călători, înfiinţare staţie de capăt şi parcare tip park&ride. De asemenea, prin proiect se vor reabilita 4 străzi şi se vor optimiza intersecţiile parcurse de transportul public de călători. Este vorba de străzile Eternităţii, Babadag, Mahmudiei şi Isaccei. Proiectul mai cuprinde amenajarea unui sistem de informare călători în 20 de staţii şi montarea de automate emitere carduri / tichete de călătorie în 20 staţii.
Al doilea proiect este „Achiziţie mijloace de transport public – autobuze electrice 10 m, Tulcea”, cu o valoare totală de 29.469.434,19 lei. În cadrul proiectului se vor achiziţiona 10 autobuze electrice noi, se vor instala 10 staţii de încărcare lentă şi trei staţii de încărcare rapidă.