Programul ce va permite persoanelor fizice care vor casa o maşină mai veche de 15 ani să primească de la primăria din localitatea de domiciliu un stimulent în valoare de 3.000 de lei, cunoscut şi sub numele de Rabla Local, pare să nu poată fi implementat în localităţile din judeţul Tulcea.
Potrivit Ghidului de finanţare pentru Rabla Local, primăria va putea cere Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) suma de 1.500 de lei, cu titlu de finanţare, pentru fiecare autovehicul uzat. Altfel spus, AFM contribuie cu jumătate din cei 3.000 de lei, cealaltă jumătate fiind acoperită de primării din fonduri proprii. Problema e că primăriilor le lipsesc aceste fonduri proprii.
Alexe Anastase, primarul comunei Mihail Kogălniceanu, crede că programul nu are aplicabilitate în forma actuală, deoarece primăriile din mediul rural nu au fonduri disponibile la buget pentru a putea suporta astfel de cheltuieli.
„Din punctul meu de vedere, în modul în care a fost conceput, programul nu este funcţional. Având în vedere că, momentan, este vorba de o decontare de 50%, clar nu ne permitem să participăm în program. Dacă propunerea ministrului Mediului de a se deconta 75-80% din 3.000 de lei se va concretiza, vom vedea dacă şi ajustări la buget am putea face în 2023, pentru ca <<Rabla Local>> să fie funcţional după aprilie, când vom primi bani la buget. Încă nu a fost nimeni interesat să solicite informaţii la primărie. Pe de altă parte, măsura este benefică, sigur că trebuie să scăpăm de rablele din curţi, chiar dacă nu sunt atât de multe, cel puţin la noi, dar ştim că cele mai vechi maşini sunt în mediul rural, mai ales în comunităţile foarte sărace. Tot ce e vechi în ţara asta, ajunge în comunităţile defavorizate”, ne-a declarat Alexe Anastase.
Citiţi continuarea în ediţia tipărită a ziarului DELTA.