Lucrările de reabilitare a sediului Primăriei Tulcea vor începe anul viitor, iar după finalizarea investiţiei, în instituţie nu vor mai exista ghişee.

Primarul Ştefan Ilie spune că cetăţeanul va sta faţă în faţă cu lucrătorul fără să îl mai despartă vreun geam. În acelaşi timp, edilul spune că îşi doreşte ca atât funcţionarii publici cât şi cetăţenii să devină cât mai independenţi de hârtie şi ghişee, digitalizarea fiind soluţia.

„Prin proiectele pe care le-am depus prin PNRR am solicitat finanţare pentru camere video, iar pe unele deja le-am pus, la solicitările cetăţenilor, acolo unde au fost vandalizate locurile de joacă, parcuri, intersecţii unde se adună persoane care nu au un comportament civilizat. Toate acestea se monitorizează într-un computer, iar printr-un program digital ne sunt puse la dispoziţie zonele cu un pericol mai mare de a se întâmpla o infracţiune. Nu ratăm posibilitatea de a depune pe toate fondurile europene orice fel de finanţare pentru a obţine proiecte care să aibă legătură cu digitalizarea. Îmi doresc ca într-un final noi să devenim cât mai independenţi de hârtie şi de ghişeu. Când se va finaliza noua primărie, nu va mai exista ghişeu, ci un birou în care cetăţeanul va sta faţă în faţă cu lucrătorul fără să îl mai despartă vreun geam, doar dacă o pandemie va impune lucrul acesta”, a subliniat Ştefan Ilie.

Marea digitalizare

în administraţie: plăţi, bilete de autobuz şi sesizări online la Tulcea

Prin accesarea de fonduri europene sau cu bani de la bugetul local, administraţia publică a implementat în ultimii doi ani diverse aplicaţii pentru digitalizarea serviciilor publice pe care le oferă cetăţenilor.

De la plata impozitelor şi taxelor locale până la soluţionarea unor plângeri ale cetăţenilor, de la plata parcărilor publice electronic până la digitalizarea munţilor de documente din arhivele primăriei, tulcenii pot, în principiu, interacţiona tot mai puţin cu angajaţii de la ghişee.

Pandemia este unul dintre factorii care a accelerat procesul de digitalizare a serviciilor publice oferite cetăţenilor în vederea debirocratizării administraţiei şi o comunicare mai transparentă, mai eficientă şi mai rapidă între cetăţeni şi administraţie cu toate beneficiile aferente – de la timpul câştigat până la resursele materiale, financiare economisite.

La nivelul Primăriei Tulcea au fost create platforme proprii pentru plata taxelor şi impozitelor online, cum ar fi ghişeul online Tulcea CityOn.

Mai mult, cetăţenii au la dispoziţie o aplicaţie „Tulcea City Report” prin care pot sesiza ceea ce nu funcţionează în oraş, ceea ce permite primăriei să intervină mai repede să rezolve aceste probleme.

„Încă de la început am încercat să pornim digitalizarea instituţiei, care nu exista. Când vrei să pui nişte reforme în cadrul unui sistem care ani de zile a mers într-un anumit fel, întâmpini foarte multe dificultăţi. Digitalizarea nu este o reformă simplă când o aplici în nişte instituţii unde oamenii au învăţat să se folosească doar de hârtii şi de ghişee clasice. Eu ştiu că odată ce ele sunt implementate treptat, nu numai pentru cetăţean va crea foarte multe facilităţi, ci şi pentru funcţionar, care nu va mai strânge topuri de hârtii pentru a căuta un document atunci când i se cere. În primul rând am vrut să comunicăm cu cetăţenii şi am implementat aplicaţia Tulcea City Report, care s-a şi actualizat de câteva ori, în sensul că acum se pot pune mai multe fotografii pentru a arăta problema identificată. Ştiu că sunt unele persoane care spun că au postat pe pagină şi nu li s-a rezolvat problema. Aici trebuie să facem o diferenţă, căci sunt unele lucruri care se pot rezolva repede, iar unele care nu se pot rezolva repede. S-a creat o comunicare şi marea majoritate a celor care folosesc aplicaţia au văzut că li s-a rezolvat problema sau că au venit autorităţile la faţa locului pentru a vedea împreună dacă poate fi utilizată ideea publicată pe platforma Tulcea City Report. Cererile sunt în continuare ascultate şi rezolvate, drept dovadă că oamenii folosesc în continuare această aplicaţie. Dacă vedeau că nu sunt în atenţia autorităţilor locale, nici ei nu mai scriau nimic”, ne-a declarat primarul Ştefan Ilie.

Platforma Tulcea CityOn numără în prezent 5.145 de persoane fizice înscrise şi 225 de persoane juridice care reprezintă mai mulţi cetăţeni, cum e cazul titularului unei locuinţe sau companii.

„Am mai implementat ghişeul online, Tulcea CityOn, în care am invitat toate persoanele care locuiesc în municipiu dar şi cele care au bunuri aici să se înscrie, pentru a putea plăti taxele şi impozitele, să poată cere un certificat fiscal online. Când ne vom dezvolta cu partea urbanistică, vor putea solicita şi obţine inclusiv un certificat de urbanism”, a precizat primarul Ştefan Ilie.

Digitalizarea şi-a făcut simţită prezenţa şi în sistemul parcărilor, atât rezidenţiale cât şi publice.

„Am creat sistemul de parking online. Chiar dacă unii şi-au pierdut prin licitaţie locul, am creat posibilitatea ca fiecare cetăţean care nu a putut avea drepturi egale în a obţine un loc de parcare  să participe la licitaţie. Nici un oraş din această lumea nu poate avea locuri de parcare pentru toate maşinile. La Alum se construiesc două parcări, iar în zona Dedeman vom emite autorizaţia de construire pentru a face parcări park&ride, unde preţul va fi foarte mic, iar maşina va sta sub pază. Va fi un sistem digitalizat. Dacă ai trei maşini pe care le ţineai în faţa blocului, poţi duce una pe care o foloseşti doar când ieşi din oraş să o laşi într-o parcare păzită, care costă cu abonament foarte puţin în comparaţie cu celelalte parcări publice. Digitalizare înseamnă să poţi plăti şi locul de parcare prin SMS, online sau telefon”, a spus Ştefan Ilie.

Şi societăţile din subordinea Primăriei au implementat diverse aplicaţii prin care oferă servicii online cetăţenilor. Spre exemplu, prin aplicaţia mobilă Transport Public Tulcea cetăţenii sunt informaţi cu privire la orarul autobuzelor şi pot achiziţiona bilete de călătorie electronice.

„La sistemul public de transport funcţionează deja o aplicaţie în care cetăţenii nu trebuie să se mai ducă la ghişeu pentru a-şi cumpăra bilet. Tot pentru digitalizare am pus la fiecare ghişeu şi acum am început să punem în fiecare autobuz camere care să înregistreze atât video cât şi audio toate conversaţiile, să vedem şi când greşesc călătorii, şi când greşesc angajaţii STP”, a menţionat Ştefan Ilie.

De asemenea, abonaţii Aquaserv Tulcea au la dispoziţie platforma MyAPA prin care pot achita facturile online, transmiterea indexului, dar şi să  transmită sesizări.

La Energoterm se pot face plăţi la punctele Pay Point din oraş, la casieriile societăţii din cartierele E3, Neptun, Vest, prin virament bancar în conturile colectoare afişate pe factură, dar şi la sediul societăţii unde se poate opta şi pentru plata cu cardul.