Noua organigramă a Primăriei Tulcea, propusă de primarul Ştefan Ilie ar duce la o economie în bugetul local de peste 500.000 lei pe an. Acest amănunt pare că nu a convins opoziţia PSD – PER din Consiliul local, care transmite că, pe de o parte, nu era o urgenţă adoptarea acesteia, iar pe de alta, că a fost adoptată fără respectarea normelor Codului Administrativ.
La sfârşitul lunii decembrie, într-o şedinţă extraordinară, hotărârea privind aprobarea organigramei şi a statului de funcţii ale aparatului de specialitate al primarului municipiului Tulcea şi ale structurilor fără personalitate juridică subordonate Consiliului Local a fost adoptată fără avizul comisiei de servicii, lucru care ar putea duce la atacarea acesteia de către Prefectură, spunea primarul Ştefan Ilie. Mai mult, primarul critică faptul că doi dintre membrii acestei comisii, care participau la şedinţa online, au dispărut la momentul avizării şi votării acestei hotărâri.
Din comisia pentru servicii publice şi comerţ a Consiliului Local Tulcea fac parte Tatiana Haliţ – USR, Cezar Marin – PSD şi Dragoş Simion – PER, cu care am stat de vorbă.
Tatiana Haliţ, prezentă fizic la şedinţa din decembrie, a explicat ce s-a întâmplat.
„A fost o şedinţă extraordinară, anunţată legal. Comisia mea este cea mai mică în acest moment, de trei persoane. Pe grupul de whatsapp al comisiei, colegii mei am văzut că cereau să intre online şi în şedinţa de comisie, anterioară şedinţei extraordinare. Eu am confirmat că voi fi prezentă la şedinţă fizic, nu online. La această şedinţă de comisie, după primul proiect pe ordinea de zi, la colegii mei de comisie au fost prezenţi, eu am vrut să vorbesc cu ei şi pe grup ca să văd care este punctul lor de vedere, ei au intrat online şi au spus că sunt pentru, n-au întrebări de pus şi sunt de acord cu acest proiect numărul unu. Apoi urma proiectul numărul doi, cel cu organigrama primăriei, şi numărul trei cu regulamentul de organizare şi funcţionare a primăriei, la care ambii nu şi-au mai exprimat votul în comisia comună. La proiectul doi, şi eu şi alţi colegi am pus întrebări. Doamna director economic a spus că prin aplicarea legii 296 din 2023 şi prin noua organigramă s-au făcut reduceri, adică avantaj pentru bugetul local. Colegii mei de comisie au dispărut din online fix când să ne dăm avizul la proiectul acesta, doi şi trei. Deci, dispărând şi nespunând nimic, nici împotrivă, nici pentru, nici abţinere, atunci votul comisiei este ca şi cum nu există. Indiferent de ce motive ai avea, nu se face aşa. Puteai să spui nu sau abţinere, şi atunci comisia avea un aviz favorabil sau nefavorabil, în funcţie de ce înseamnă acest doi la unu. Şi atunci, dacă dădeau votul comisiei, bineînţeles că atunci proiectul mergea înainte aşa cum se şi dorea, de aceea s-a făcut şi extraordinara, să mergem repede ca să intre în aplicare. Eu i-am întrebat pe grupul de whatsapp <<Măi colegi, ce faceţi, şi dacă nu puteţi să fiţi online, spuneţi-mi măcar mie aici care este votul vostru să pot să-l transmit mai departe>>. Au tăcut şi pe grupul nostru. Chiar dacă eşti împotrivă la ceva, îţi asumi şi spui abţinere sau împotrivă. Prefectura este foarte vigilentă, la punct şi la virgulă când e vorba de proiectele primăriei. Probabil că Prefectura o să ia atitudine. Ei ştiau foarte bine că dacă nu-şi dau avizul o să fie sesizată Prefectura”, ne-a declarat Tatiana Haliţ.
Consilierul local Cezar Marin ne-a spus că i s-a descărcat bateria la telefon şi nu s-a mai putut conecta la şedinţă, însă nici nu este de acord cu propunerea de organigramă.
„Haideţi să vă zic ce mă deranjează la această organigramă. Faţă de vechea organigramă, sub pretextul că se face această reorganizare pentru diminuarea posturilor, au apărut vreo trei posturi de director adjunct care înainte nu erau şi efectiv nu le văd sensul. Nimeni nu a putut să ne spună că această reorganizare va duce la o scurtare a termenelor de rezolvare a petiţiilor către aceste compartimente a cetăţenilor. Am avut o problemă, nu am putut să fiu fizic, am încercat să intru şi mi-a căzut bateria la un moment dat. Am fost la primul punct cu rectificarea bugetului, iar apoi mi-a picat. Sunt la o vârstă când partea asta cu online-ul mă cam depăşeşte. Singura problemă, eu n-am înţeles de ce aceste proiecte au fost băgate pe ultima sută de metri. Există o hotărâre prin care termenul a fost prelungit până în august, de reorganizare a organigramelor în UAT-uri. Ar fi fost mai bine să discutăm cu toţii, fiindcă organigrama este foarte stufoasă şi nu poţi peste noapte să zici că aşa este cel mai bine. Era normal să avem o discuţie. Este nevoie de o restructurare, dar trebuie o restructurare discutată cu toată lumea. Acest proiect de hotărâre a fost aprobat şi de persoane care nu aveau voie să voteze, erau incompatibile. Ştiu că de la noi domnul Ţiu nu a votat datorită faptului că o avea pe soţia lui care lucra în primărie, şi din partea puterii au fost care aveau neamurile în primărie şi nu ar fi trebuit să participe la vot”, ne-a declarat Cezar Marin.
Şi consilierul local Dragoş Simion spune că nu şi-a putut exprima votul pentru că i-a picat conexiunea la internet.
„Eu am intrat pe şedinţa online, dar am avut o întrerupere de conexiune. Nu am mai reuşit să duc la capăt nimic. A fost o perioadă în care eu am avut probleme cu conexiunea de telefonie mobilă, atât pe date cât şi pe telefonia simplă. Această organigramă este necesară şi trebuia să fie reanalizată. Această organigramă a venit însă pe repede înainte în condiţiile în care termenul de punere în aplicare a ordonanţei de guvern privind reorganizarea administraţiilor a fost prorogat cu cinci zile înainte de această şedinţă de Consiliu Local cu caracter extraordinar. Secretarul general are obligaţia de a nu supune votului plenului proiectele de hotărâre care nu îndeplinesc cumulativ o serie de condiţii printre care şi avizele comisiei. În opinia mea este imperios necesar să se facă controlul de legalitate, pentru că controlul de legalitate este atributul exclusiv al Instituţiei Prefectului. Este clar şi categoric că orice act administrativ este supus controlului de legalitate al Instituţiei Prefectului şi în situaţia în care domniile lor vor constata că se impune atacarea, probabil că vor respecta cadrul legislativ şi o vor face. Din ce am văzut şi eu pe înregistrarea şedinţei, pentru că subliniez încă o dată, mi-a picat conexiunea la internet şi nici măcar un telefon nu am putut să dau, a fost ridicată problema unui posibil conflict de interese al unui consilier local”, ne-a spus Dragoş Simion.
Prezentă fizic la şedinţă, Andaluzia Luca, liderul grupului PSD din Consiliul Local, a votat împotriva organigramei.
„Au apărut două acte normative care solicită tuturor autorităţilor publice locale să ia măsuri privind reducerea cheltuielilor în primul rând cu cele datorate salariilor funcţionarilor publici. Domnul primar a venit cu o propunere de modificare a organigramei în care ne solicita votul nostru, al consilierilor locali pe anumite aspecte, în sensul că se doreşte eliminarea prin aceste acte normative serviciilor şefilor de birou şi tocmai în vederea reducerii cheltuielilor de salarizare, dar prin organigramă se reduc de fapt nişte funcţii care erau vacante, oricum nu erau ocupate, cele de şef birou erau câteva vacante. În schimb se înfiinţează patru posturi de director executiv adjunct în cadrul primăriei. Un al doilea aspect legat de aprobarea organigramei de majoritatea simplă, adică 11 voturi, este dat şi de faptul că unul din colegii noştri pe care eu îl respect deosebit, respectiv domnul consilier Şacu de la Partidul Naţional Liberal, are în cadrul Primăriei Municipiului Tulcea pe nora domniei sale, care este angajată a Primăriei Municipiului Tulcea. Asta înseamnă că este într-un conflict de interese şi nu poate să participe la vot. Din acelaşi motiv, colegul nostru domnul Ţiu, consilier local PSD, care are de asemenea soţia angajată în cadrul Primăriei Municipiului Tulcea, nu a participat la vot. Totuşi domnia sa, deşi i-am adus la cunoştinţă lucrul acesta, a preferat să voteze această organigramă, iar fără votul domniei sale organigrama nu ar fi trecut. În primul rând, nu s-au respectat actele normative privind dezbaterea unui proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi conform Codului Administrativ. În al doilea rând, organigrama nu era o urgenţă şi nu reflectă ceea ce se stipulează prin ordonanţele de Guvern, iar în al treilea rând nu considerăm oportun să înfiinţăm posturi de directori executivi adjuncţi atâta timp cât noi trebuie să reducem cheltuielile cu personalul şi nu numai”, ne-a declarat Andaluzia Luca.
Primarul Ştefan Ilie a explicat că aprobarea noii organigrame aduce economii la bugetul local şi de aceea a iniţiat proiectul de hotărâre, chiar dacă guvernul a prelungit termenul.
„În primul rând, proiectul nu a fost pus pe ultima sută de metri, pentru că el a fost pus prima dată în şedinţa ordinară din luna decembrie, iar domnii consilieri l-au putut parcurge din timp. Eu l-am retras de pe ordinea de zi în timpul şedinţei, pentru că am identificat nişte mici probleme care nu erau în concordanţă cu legea 296, în sensul că organigrama trebuia să se încadreze în limita unor funcţii de conducere şi atunci când le-am retras de pe ordinea de zi le-am dat doar spre reverificare. S-a reverificat şi am pus proiectul în şedinţă extraordinară la sfârşitul lunii decembrie, deci a fost pus de două ori, nu a fost pus pe ultima sută de metri. S-a discutat de două luni de zile despre el şi consilierii locali cunoşteau acest lucru în şedinţă ordinară, nu extraordinară. Termenul a fost prelungit până în luna iunie de către lege printr-o nouă ordonanţă care s-a dat la finalul lunii decembrie, însă nu au fost prorogate toate termenele din ordonanţă, legea 296. Am făcut organigrama şi am considerat oportun să o votăm acum pentru că economiile pe care le-am face ar începe de acum, din luna ianuarie, şi nu din luna iunie când a fost prorogat termenul. Nu au fost prorogate toate termenele, de exemplu aparatul de specialitate al primarului, care cuprindea şase consilieri, trebuia redus la patru. Numărul funcţiilor de conducere care la noi erau de 12 % trebuie redus la 8%. Din acest motiv am pus pe ordinea de zi, pentru a termina de acum un lucru, mai ales că el produce o economie de vreo 50.000 lei pe lună, asta înseamnă vreo 600.000 lei pe an”, ne-a declarat primarul Ştefan Ilie.
În ceea ce priveşte discuţia despre incompatibilitatea consilierului Stere Şacu, primarul Ştefan Ilie spune că nora acestuia se află în concediu de maternitate şi nu este plătită de Primăria Tulcea.
„Nu există niciun conflict de interese în care este implicat domnul Stere Şacu pentru că nora lui lucrează în primărie din două motive. Conflictul de interese este atunci când cineva votează pentru un bun material de care va beneficia o rudă, ori aici se votează organigrama, regulamentul de funcţionare, nemodificându-se în niciun fel salariul pe care nora domnului Stere Şacu care lucrează în primărie îl are. Deci nu există niciun conflict de interese în această speţă. Nora domnului Şacu în momentul în care acesta a votat şi va vota şi în viitor este suspendată, fiind în concediu de maternitate pe doi ani de zile, deci nu mai lucrează la Primăria Municipiului, fiind plătită la momentul actual prin cu totul altcineva decât Primăria Municipiului Tulcea”, a explicat Ştefan Ilie.
Edilul a făcut precizări şi referitor la numărul funcţiilor reduse şi nou înfiinţate.
„Există şi funcţii vacante, există şi funcţii ocupate pe care legea spune că trebuie reduse. Prin înfiinţarea funcţiilor de directori executivi în anumite domenii, adică la sistemul de taxe şi impozite şi la contabilitate, n-au crescut cheltuielile pentru că am redus alte funcţii de execuţii, dimpotrivă am dat răspundere unor funcţii pentru a avea o colectare mai corectă, o impunere a veniturilor corectă şi o încasare mai corectă”, a spus primarul.
Ştefan Ilie a precizat că Dragoş Simion şi Cezar Marin au semnat a doua zi după şedinţă punctul unu de pe ordinea de zi şi au consemnat în scris că nu dau aviz pentru celelalte puncte.
„Noi vom face o şedinţă extraordinară şi apoi încă una ordinară în care vom repune pe ordinea de zi ceea ce ne obligă legea”, a subliniat primarul Ştefan Ilie.