Proiectul de buget local al municipiului Tulcea pe anul 2024 a fost publicat săptămâna trecută, pe site-ul Primăriei, iar votul final va avea loc în luna februarie.

În bugetul propus sunt estimate venituri în sumă de 433.064,60 mii lei şi cheltuieli în valoare de 435.531,80 mii lei. Cheltuielile operaţionale cu funcţionarea instituţiilor şi serviciilor publice sunt în sumă de 183.360,30 mii lei, iar pentru cheltuielile cu investiţiile este prevăzută suma de 249.704,30 mii lei. Excedentul anilor precedenţi este în sumă totală de 2.467,20 mii lei şi a fost cuprins ca sursă de finanţare a investiţiilor în anul 2024.

„Este pentru al doilea an consecutiv când se întâmplă un lucru bun, în sensul că bugetul consolidat al statului fiind aprobat la finalul anului trecut, cum este firesc, primăriile îşi pot aproba bugetele încă de la începutul anului. Noi îl vom aproba la începutul lunii februarie. Partea rea a lucrurilor este că, prin ordonanţele fiscale care au fost date la finalul anului trecut, o parte din veniturile care ne veneau din bugetul consolidat al statului, adică din impozitul pe venit, din taxa de valoare adăugată pentru anumite servicii, nu rămân în bugetul statului şi nu mai sunt virate primăriilor. Practic, noi pierdem în acest an aproape 10 milioane de lei din aceste venituri. Suntem în proceduri cu primarii de municipii pentru a găsi o posibilitate legală de a ne recupera aceşti bani”, ne-a declarat primarul municipiului, Ştefan Ilie.

Primăria municipiului Tulcea derulează 44 de proiecte aprobate spre finanţare, valoarea totală a acestora fiind de peste 92 de milioane de euro. Majoritatea proiectelor au ca termen de finalizare anul acesta. Proiectele vizează reabilitarea energetică a unor blocuri, modernizarea unor unităţi de învăţământ, înfiinţarea unor noi, construirea unor locuinţe şi a unor centre sociale, reabilitarea unor străzi şi extinderea reţelei, dezvoltarea infrastructurii turistice a municipiului, consolidarea clădirilor cu risc seismic ridicat. Valoarea totală a celor 44 de proiecte este de 453.084.269,94 lei.

„Bugetul pe care îl avem este calculat în euro, aproximativ 87 de milioane de euro. Procentul cel mai mare este alocat investiţiilor, atât cele din fonduri europene, cât şi cele din bugetul local. Un procent de aproape 60% este alocat investiţiilor şi 40% pentru funcţionarea instituţiilor şi serviciilor. Investiţiile sunt cele pe care le avem din fonduri europene, fonduri guvernamentale din bugetul local, iar cheltuielile de finanţare, de funcţionare de la noi care înseamnă 40%, cheltuieli pentru reabilitare străzi, întreţinere şi modernizare zone verzi, pe lângă cheltuielile de salarizare. Pe lângă componenta investiţie, avem şi componenta de funcţionare a serviciilor publice, unde trebuie să le alocăm bani. De exemplu 28 milioane de lei sunt alocate bugetului gospodăriei municipale, pentru reabilitarea şi întreţinerea străzilor din municipiu, întreţinerea iluminatului public, salubrizarea oraşului, modernizarea zonelor verzi. Alte 10 milioane de lei sunt pentru suportarea integrală sau parţială a costurilor de transport public aferente diferitelor categorii sociale, cei cu venituri până în 2.000 lei, pensionarii, elevii. Avem 26 milioane de lei pentru finanţarea învăţământului, 4 milioane de lei sunt pentru proiecte culturale, 5 milioane de lei pentru fondul de rezervă bugetară în cazul în care avem evenimente neplăcute, avem 4 milioane de lei pentru subvenţia la energie termică, etc. Chiar dacă este un buget care nu ne mulţumeşte, având foarte multe proiecte europene pentru care am obţinut finanţare, şi pentru care noi trebuie să cofinanţăm, trebuie să luăm din bugetul local să ne putem acoperi aceste investiţii care sunt foarte importante pentru municipiu. De exemplu, reabilitarea energetică sau consolidarea blocurilor, proiecte finanţate semnificativ de Uniunea Europeană, peste 70 – 80%. Avem cinci proiecte mari pentru reabilitarea străzilor, pachetul est, pachetul vest, trasee auto, sistem rutier, undeva la peste 60 de km de străzi care sunt începute şi care necesită intervenţii majore începând de la apă pluvială, canalizare, iluminat, terminând cu asfaltare şi cu trotuare. Avem foarte multe şcoli care au obţinut finanţare, cu lucrări care au început anul trecut sau vor începe anul acesta, cum este Liceul Grigore Moisil, Liceul de Arte <<George Georgescu>>, cum este Grădiniţa cu program prelungit Nr. 19. De asemenea, construim creşă în cartierul E3, avem proiect de construire locuinţe pentru tineri şi pentru specialişti în sănătate şi învăţământ, reabilităm căminul şi interna-tul Liceului Tehnologic <<Brad Segal>>, clădirea fostului tribunal de pe Păcii, trei clădiri de patrimoniu din zona Colegiului <<Spiru Haret>>, clădirea Deltacons, clădirea 14 Noiembrie, reabilităm şi modernizăm Şcoala <<I.L. Caragiale>>. De asemenea, demarăm proiectul pentru infrastructură pentru biciclete, care este tot din fonduri europene, dar îl cofinanţăm şi noi. Avem un proiect prin care vor fi instalate câteva zeci de insule digitale pentru colectarea deşeurilor subterane în zonele centrale. De asemenea, avem trei centre sociale pe care trebuie să le demarăm în acest an”, a explicat Ştefan Ilie.

Primarul municipiului a precizat faptul că cei mai mulţi bani din bugetul local vor fi alocaţi şi anul acesta proiectelor de modernizare a infrastructurii oraşului.

„Cele mai costisitoare investiţii sunt în primul rând cele care se referă la infrastructura de bază, adică la străzi, pentru că nu facem doar o simplă asfaltare. La toate străzile pe care lucrăm, de aceea şi întârzie, creează şi frustrare, înlocuim tot ceea ce este stricat, tot ceea ce nu funcţionează, canalizarea pluvială, canalizarea menajeră, instalaţiile de iluminat, instalaţiile electrice, apoi trasăm strada şi asfaltăm cu două straturi succesive de asfalt. Acestea sunt cele mai costisitoare şi cărora li se alocă şi mult timp. Pe infrastructura de bază se clădeşte un oraş. Oamenii, din păcate, nu au mai trecut prin astfel de investiţii şi de aceea este frustrarea mare, la care concurează şi mulţi alţii care vor s-o întreţină. Când aceste lucrări se vor termina, oamenii vor avea un oraş cu un fundament corect, peste care se poate construi pentru următorii 20 de ani fără probleme. Ca străzi principale, vom finaliza, odată cu deschiderea staţiilor de asfalt, strada Păcii, unde acum lucrăm la trotuare. Timpul acum ne permite să lucrăm la borduri, trotuare, când sunt temperaturi între 0 şi 5 grade ne permite chiar să turnăm şi nişte betoane, dar nu putem să turnăm asfalt. Vrem să terminăm partea de trotuare, cămine şi ce mai avem de făcut, astfel încât în luna martie să terminăm cu asfaltarea şi să avem strada Păcii cap – coadă terminată. Tot în această perioadă lucrăm pe strada Alunişului, care era praf făcută din cauza gropilor, şi unde am descoperit că sunt probleme foarte mari de canalizare şi apă pluvială. Blocurile aveau toate subsolurile pline. Oamenii care înjură de ce se lucrează atât de mult pe Alunişului nu ştiu, dar cei care locuiesc la blocuri cunosc că subsolurile lor erau mereu pline, şi atunci nu puteam să facem doar o simplă asfaltare şi să lăsăm în continuare problema oamenilor de acolo. Am început să înlocuim sistemul de canalizare şi a trebuit să găsim soluţii tehnice, că apa menajeră care este folosită de locatari şi se scurge dintr-un bloc să aibă o cădere în aşa fel încât să se ducă în staţia de epurare. Sperăm ca atunci când se deschid staţiile de asfalt să terminăm până atunci cu toate aceste lucrări şi să putem asfalta. Mai avem puţin şi vom încheia şi strada Forestierului şi vom începe lucrări la alte străzi pe care cetăţenii le aşteaptă de foarte mult timp. Vom termina şi I.L. Caragiale, tot în primăvara acestui an, pentru că şi aici am descoperit canalizări încă din anii 50-60, care nu doar că nu funcţionau corect, dar nu aveau soluţia tehnică pentru a le înlocui. A fost foarte complicat, am săpat la adâncimi mari, trebuie să racordăm blocurile, creează disconfort. Eu înţeleg şi îmi asum lucrul acesta, chiar dacă oamenii n-o să-şi mai dorească să le fiu primar, dar ştiu că am făcut o treabă care le va rămâne în amintire ca un lucru bun pentru foarte mulţi ani. Şi strada Alexandru cel Bun o terminăm în primăvară, şi strada Podgoriilor, strada Dumitru Ivanov, unde lucrăm acum la trotuare şi pregătim pentru asfalt. Ne-am întâlnit cu cei de la Vard şi apreciază această muncă colosală pentru strada Dumitru Ivanov care nu avea apă, nu avea canalizare, nu avea pluvială. Noi am găsit soluţii, lucrăm la ele, în aşa fel încât în martie să asfaltăm, şi toţi cei care lucrează la Vard, la Frigorifer şi alte fabrici de acolo, pe lângă trecerea de cale ferată pe care am realizat-o anul trecut de nu-şi mai rup maşinile când trec calea ferată, vor avea şi o stradă Dumitru Ivanov perfectă, cu foarte multe lucruri folositoare, parcări de o parte şi de alta, unde toţi cei care vin acolo să poată parca nestingheriţi. De asemenea, vom termina până în primăvară şi noua stradă Militari, care decongestionează traficul de pe 1848 şi alte străzi începute. Vom începe şi alte două străzi importante pe care cetăţenii care locuiesc acolo le doresc. Este vorba despre strada Mahmudiei, unde noi am terminat de pus apa, canalizarea şi gazul, urmând acum ca cei de la Enel să îngroape reţelele electrice, iar noi vom începe din spatele lor a trasa strada şi a o asfalta, inclusiv cu trotuare. Vom avea o lucrare destul de complicată pe Gavrilov Corneliu care, la fel cum a fost Păcii, va suferi lucrări de apă de canalizare, de instalaţii ale cablurilor de televiziune, internet, electrice şi bineînţeles şi asfaltare. Şi la blocurile de pe Corneliu Gavrilov am descoperit foarte multe probleme. Apa menajeră şi apa pluvială sunt unite. Practic, atunci când plouă, apa intră în conductele de apă menajeră. Acestea nu pot să transporte un volum de 20-30 ori mai mare, atunci când plouă, refulează şi apa trece peste stradă, ajunge în Dobrogeanu Gherea, apoi apa o ia pe Păcii. În momentul în care vom reuşi să instalăm conductele de apă pluvială şi să le separăm de cele menajere, atunci când vom avea ploi torenţiale efectul de inundaţie va fi mult mai mic. Va fi exact cum este pe Păcii, unde nu se mai cumulează cantităţi mari de apă. Cele care vin, vin de pe Corneliu Gavrilov. Pe Eternităţii vom scoate piatra cubică şi vom turna asfalt. Avem multe lucrări, oamenii cred că noi le-am început pe toate, dar am început doar un 15% din ele. Cei care sunt supăraţi că le-am început pe toate deodată nu locuiesc pe străzile acelea. Cei de pe străzile unde nu am început lucrări, cum este Corneliu Gavrilov, aproape lunar ne contactează şi ne întreabă când începem lucrările şi la ei. Nu poţi reabilita un oraş fără efecte negative ale disconfortului. Însă atunci când vom prezenta strada Păcii cap – coadă făcută, oamenii vor înţelege efortul. Ei spun – Aţi început din 2020 strada Păcii-, păi da, am început-o din 2020 cu schimbarea conductelor de canalizare care a fost extraordinar de grea, pentru că trebuit să curăţăm conducte de canalizare vechi de 100 de ani, să le înlocuim pe unele. Pe Păcii a trebuit să spargem şi la 7-8-10 m adâncime, a trebuit să treacă timp pentru a se tasa ceea ce am pus, pentru a nu se lăsa. Noi acum lucrăm între Zimbrului şi strada Mică. Când vom finaliza asta şi se vor deschide staţiile de asfalt, o vom asfalta în totalitate şi vom merge de la sensul giratoriu Delta până în Viticulturii fără probleme, fără piatră cubică, fără cabluri care stau deasupra străzii”, a precizat edilul.

Cei interesaţi pot transmite în scris, propuneri, sugestii cu valoare de recomandare privind conţinutul bugetului, până pe data de 1 februarie 2024, ora 10.00.