Reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au prezentat, ieri, la Tulcea stadiul Drumului Expres Tulcea-Constanţa.

Oficialii CNAIR au prezentat cele două trasee propuse şi au solicitat autorităţilor locale (primari, instituţii deconcentrate, reprezentanţi ai societăţilor de utilităţi publice etc.) puncte de vedere cu privire la investiţia ce ar urma să lege cele două municipii – reşedinţă de judeţ.

După ce au fost propuse patru alternative pentru acest traseu, în luna aprilie a acestui an au fost selectate două variante de traseu ale obiectivului de investiţie, urmând ca acestea să fie prezentate autorităţilor publice din judeţele Tulcea şi Constanţa.

Din păcate, reprezentanţii CNAIR nu au dat un termen până la care studiul de fezabilitate şi proiectare a drumului va fi finalizat.

Ambele trasee propuse traversează UAT-uri în care se derulează diverse proiecte de infrastructură, tip apă, gaz, motiv pentru care este nevoie de clarificări.

„Este esenţială comunicarea cu autorităţile locale pentru implementarea unui proiect de asemenea anvergură. Primarii comunelor traversate de acest drum expres sunt cei mai în măsură să precizeze ce investiţii sunt în derulare sau ce probleme ar putea apărea pe parcursul lucrărilor. Astfel, colaborarea dintre structurile guvernamentale şi autorităţile locale are beneficii imediate cu privire la viitorul proiectului privind drumul expres dintre Tulcea şi Constanţa”, a transmis preşedintele Consiliului Judeţean Tulcea, Horia Teodorescu.

Întrebaţi dacă UAT-urile peste care trece acest drum expres au primit traseul orientativ, primarul din Mihai Bravu a răspuns pozitiv, precizând că îi vor fi  afectate foarte multe proiecte.

„L-am primit, dar îmi afectează o grămadă de proiecte, precum canalizarea, deoarece traseul trece prin staţia de epurare, gaze, şi toate sistemele de irigaţii”, a declarat în cadrul şedinţei de ieri primarul comunei Mihai Bravu, Tănase Răducan.

Primarii au fost sfătuiţi să trimită informaţii cu privire la  diversele proiecte de infrastructură, pentru a nu fi afectate, ci ocolite. În caz contrar, cele afectate vor fi restabilite.

„Revin cu precizarea că nu este vorba de un traseu, ci de un culoar care poate avea 500-600-700 de metri. Este foarte important dacă aveţi proiecte, ca de exemplu staţie de epurare, să ne-o precizaţi, pentru a o putea ocoli şi să nu o afectăm. Trimiteţi-ne coordonate unde aveţi diverse proiecte, inclusiv buclele, poate reuşim să le ocolim. Cele afectate vor fi restabilite. În ceea ce priveşte orice reţea intersectată, reţea rutieră, reţea ANIF, acestea vor fi restabilite. Toate reţelele ANIF vor fi traversate cu podeţe, în principiu, astfel încât să asigurăm continuitatea scurgerii apelor. Marea majoritate a drumurilor clasificate vor fi restabilite. De asemenea, pentru drumurile locale, de interes local, se va asigura continuitatea trecerii peste Drumul Expres la o anumită frecvenţă, de 2-3 km, dar nu vor rămâne întrerupte. Nu vor rămâne proprietăţi separate de drumul expres “, a precizat coordonatorul de proiect din cadrul Search Corporation, Vlad Chiotan.

În cadrul întâlnirii de ieri s-a punctat şi noua centură ocolitoare a municipiului Tulcea, al cărei studiu de fezabilitate s-ar putea finaliza în noiembrie, anul acesta.

„Proiectul nostru este puţin mai avansat. Sperăm ca în noiembrie să finalizăm şi studiul de fezabilitate, să-l trecem prin Consiliul Local, urmând să intrăm în comisia CNAIR-cursuri de fezabilitate. Proiectul tehnic este destul de avansat, deoarece toate studiile şi SF-ul s-au făcut destul de aprofundat la această fază. În urma discuţiilor de până acum de la CNAIR, proiectantul nostru a ţinut cont şi am schiţat o variantă de legătură cu drumul Tulcea-Constanţa. Dorim să stabilim varianta finală de racordare şi la viitoarea centură şi la actualul drum naţional DN22″, a precizat viceprimarul municipiului Tulcea, George Şinghi.

Primarul municipiului Tulcea, Ştefan Ilie, a menţionat că „mai avem două avize de obţinut, la mediu şi la cultură. Proiectantul deja face sondajele”. În viitorul apropiat se vor realiza şi sondajele de traseu, urmând să se stabilească numărul benzilor pe sensul de mers.

„La începutul lunii octombrie se vor prelungi sondajele de traseu. Mai avem ceva de definitivat pe partea de mediu şi  trebuie să realizăm o monitorizare minimă. La Biosfera Delta Dunării procedurile sunt derulate. Am avizat tot traseul şi elementele geometrice, precum şi intersecţiile. Trebuie stabilit dacă pe sectorul acesta, centura actuală Tulcea va avea o bandă sau două pe sens, mai precis de la nod până în centura Tulcea”, a spus proiectantul drumului de centură al municipiului, Dragoş Enache.

În ceea ce priveşte drumul Brăila-Tulcea, predarea studiului de fezabilitate se va face în aprilie-mai 2025. Referitor la drumul Tulcea-Constanţa, deocamdată, nu se ştie când se va preda studiul de fezabilitate.

„Sperăm că autorităţile ne vor lăsa să facem toate studiile geotehnice pe care le avem acum, pentru că am avut foarte multe blocaje. Pentru drumul Brăila-Tulcea am ajuns la stadiul de 50% cu investigaţiile geotehnice. Ca şi perioadă contractuală, sperăm ca  până anul viitor, în luna mai, să finalizăm studiul de fezabilitate cu toate etapele aferente”, a precizat şeful de implementare a proiectului Drumul Expres Constanţa-Tulcea, din cadrul CNAIR, Ionela Ungureanu.

Primarul comunei Frecăţei i-a rugat pe reprezentanţii CNAIR să confirme dacă au primit observaţiile UAT-urilor pentru a nu se crea o situaţie neplăcută pe viitor.

„Cred că ar fi binevenit să ne retransmiteţi planurile şi totodată să ne daţi un feedback dacă aţi primit observaţiile noastre. Ne dorim să ştim că le-aţi primit şi să nu stăm cu inima strânsă, şi să ne gândim că nu vor fi luate în considerare, ceea ce va reprezenta o problemă. La fel ca toţi ceilalţi colegi, avem irigaţii, gaze naturale, canalizări care ar trebui luate în calcul”, a menţionat primarul comunei Frecăţei, Marian Naiman.

Majoritatea primăriilor din judeţul Tulcea au transmis planurile şi proiectele actuale pe care le au în desfăşurare sau în curs de implementare. UAT-urile care nu au transmis informaţii până în momentul actual sunt Casimcea, Izvoarele, Dăeni, Ceamurlia de Jos şi Baia.

Momentan nu s-a estimat un termen pentru stabilirea variantei finale a traseului Tulcea-Constanţa.