Mai multe şcoli din municipiu au solicitat, în urmă cu ceva timp, Primăriei Tulcea înfiinţarea unui poligon care să-i ajute pe viitori şoferi să se acomodeze cu autoturismul în primele ore de curs. Fostul poligon aflat la ieşire din oraş, pe drumul spre Agighiol, a fost concesionat prin licitaţie în 2018 pe o perioadă de 25 de ani.
Lipsa unui astfel de spaţiu în oraş a fost motivul pentru care un tulcean a depus un proiect, în această sesiune de bugetare participativă demarată de Primăria Tulcea, privind înfiinţarea unui poligon. Proiectul nu a fost declarat eligibil, Primăria Tulcea precizând că se are în vedere construirea unui poligon auto, principala problemă fiind identificarea unui teren pretabil investiţiei.
Mihaela Ţurlică, profesor de legislaţie rutieră la şcoala de şoferi Autotur, consideră că un poligon este esenţial pentru cursanţi, în special în primele şedinţe.
„Ar fi nevoie de un poligon pentru ca viitorii şoferi să exerseze, la categoria B de exemplu, în deplină siguranţă, în primele şedinţe, fără stresul traficului. De asemenea, ar fi nevoie de un poligon unde şoferii profesionişti, cei de la camion, de exemplu, să înveţe şi să exerseze manevrele de cuplare şi decuplare cu remorca, fără stres şi fără să incomodeze circulaţia. Ar fi foarte util şi pentru cursanţii de la categoria A, unde poligonul este obligatoriu, atât la pregătire cât şi la examinare. Un astfel de poligon, dacă ar fi suficient de mare, ar putea să fi folosit de toate şcolile de şoferi, inclusiv de serviciul de examinări ca loc de plecare la examen”, ne-a declarat Mihaela Ţurlică.
Mihaela Ţurlică ne-a spus că s-a făcut o solicitare la Primărie, în numele Asociaţiei Patronale a Şcolilor de Şoferi, în urmă cu câţiva ani, pentru înfiinţarea unui poligon, varianta oferită de autorităţi necesitând o investiţie prea mare pentru bugetul şcolilor de şoferi.
„În urmă cu mai mulţi ani am solicitat Primăriei înfiinţarea unui poligon, însă ni s-a propus să-l luăm pe cel de la ieşire din oraş care era degradat şi avea nevoie de sume enorme pentru a fi adus în stare de funcţionare, sume de care nicio şcoală de şoferi nu dispunea individual, şi nici măcar împreună. Solicitarea am făcut-o în numele Asociaţiei Patronale a Şcolilor de Şoferi şi aceasta a fost varianta oferită, dar era practic inaccesibilă pentru noi fiindcă era vorba despre sume foarte mari de bani pe care nu le avem. Dacă ar exista un astfel de poligon care să fie administrat, chiar şi contracost, cu taxe percepute de la şcoli, de la cursanţi, ar fi mai uşor şi mai sigur. Poligonul de la ieşire din oraş nu mai există de foarte mulţi ani, colegii şi cursanţii mai tineri nici nu ştiu că a existat vreodată. Ar fi bine să avem un poligon, dar nu este ca şi cum este cea mai mare problemă pe care o avem”, a precizat Mihaela Ţurlică.
Primarul municipiului Tulcea, Ştefan Ilie, atrage atenţia că problema principală pentru înfiinţarea unui poligon este găsirea unui teren care să fie la îndemâna şcolilor de şoferi din oraş.
„Este o problemă pe care noi o avem în vedere şi o s-o rezolvăm împreună cu şcolile de şoferi şi poliţia rutieră. Noi ne dorim să facem lucrul acesta, să-i sprijinim într-un fel, deşi este un business privat, pentru că dacă îl va face Primăria, îl va pune la dispoziţia lor prin închiriere. Ne vom întâlni cu ei şi vom vedea dacă au identificat vreun spaţiu unde ar putea fi realizat un poligon, suntem deschişi. Problema este în primul rând terenul, fiindcă acestea nu mai sunt publice. Ei trebuie să identifice nişte terenuri convenabile. Nu putem să facem poligonul într-o altă localitate, trebuie să fie într-o zonă în care să poată fi şi construit, să aibă dotările pe care un poligon trebuie să le aibă şi să fie la îndemâna şcolilor de şoferi. Aştept cu mare interes propunerile lor şi voi face întâlniri cu ei pentru a facilita lucrurile. Pentru zonele de unde se pleacă la examen, noi am făcut nişte investiţii. Şi investiţiile pe care le facem în infrastructură sunt tot în interesul lor, pentru a putea merge pe nişte străzi pe care elevii şcolilor de şoferi să poată învăţa condusul, iar ei să nu-şi distrugă maşinile. În zonele de unde pleacă ei am asfaltat, am răspuns mai multor solicitări de-ale lor de-a lungul timpului şi vom răspunde şi la cele care vor fi în viitor”, ne-a declarat Ştefan Ilie.
Numărul de poligoane auto a scăzut în ultimii ani în România după ce proba poligonului a fost eliminată de la examenul auto în 1995.
Şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări Tulcea, Tiberiu Nan, spune că un poligon auto ar fi util pentru viitorii şoferi în procesul de instruire.
„Legislaţia în vigoare în baza căruia se organizează examenul pentru obţinerea permisului de conducere stabileşte faptul că inclusiv manevrele speciale obligatorii care trebuie testate la proba practică se execută în condiţii normale de trafic. Din punctul nostru de vedere, şi dacă ar exista un poligon, n-aş intra cu autovehiculul de examen în poligon să fac o anumită manevră. Poate fi util pentru candidaţi în procesul de instruire. Ar fi mult mai uşor să deprindă abilităţile necesare într-un spaţiu în care nu sunt încurcaţi de maşinile din trafic. Astfel, traficul ar putea fi decongestionat, fiindcă nu ar mai fi atât de multe maşini de şcoală care să se chinuie să facă parcarea laterală sau mersul cu spatele pe străzile din municipiu. Ar fi o idee bună până la urmă, fiindcă nu este doar din punct de vedere al examinării. Sunt părinţi ai căror copii fac 18 ani şi ar vrea să meargă cu ei într-un spaţiu unde să-i înveţe părintele să dea cu spatele, să cunoască aparatura de bord. Ceea ce este exclus pe drumul public, atunci este supus săvârşirii unei infracţiuni”, ne-a declarat Tiberiu Nan.
Poligonul auto este locul în care cei care vor să aibă permis de conducere se pot acomoda cu poziţia la volan fără să încalce legea. Printre cei care mai vin la poligon Ilioara sunt şi cei care au luat permisul de conducere de câţiva ani şi nu au mai condus de atunci. Şi aceştia vin să exerseze plecările de pe loc sau din rampă sau chiar să facă câteva parcări cu spatele.