Întârzierile cauzate de pandemie proiectului de dezvoltare a porturilor industrial şi comercial din Tulcea au fost recuperate, potrivit directorului general al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Dunării Maritime” (APDM) Galaţi, Marcela Daniela Costea, care a precizat că stadiul execuţiei lucrărilor a atins pragul de 50%, iar anul acesta vor fi finalizate.

Ordinul de începere a lucrărilor de modernizare a portului comercial şi a portului industrial din municipiu a fost semnat la finele anului 2020, însă pe fondul creşterii costurilor materialelor de construcţie firmele care şi-au asumat obligaţia de a realiza lucrările au renunţat la acestea, iar APDM, companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a căutat alte surse de finanţare în perioada actuală de programare în Programul de Transport 2021-2027.

„Proiectul a fost întrerupt pe perioada pandemiei. A fost un moment sensibil pentru mai mulţi agenţi economici pentru că momentul a determinat o explozie a preţurilor, atât la combustibil, cât şi la materialele de construcţii. Astfel, antreprenorul anterior care câştigase execuţia lucrărilor nu a mai fost capabil să susţină diferenţele de preţ ale materialelor şi, evident, pe o clauză contractuală, contractul s-a încheiat. Proiectul se află la 50% atât la Lotul 1-Portul Industrial, cât şi la Lotul 2-Portul Comercial. Targetul este ca până la sfârşitul acestui an, fiind un proiect fazat din Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020, trecând pe sursa de finanţare în Programul de Transport, să-l finalizăm. Provocările sunt în principal generate de faptul că este o lucrare care se suprapune pe o construcţie foarte veche. Execuţia ţine de condiţiile de teren pe care doar în execuţie le poţi constata şi, evident, găsi soluţii imediate. În acest moment suntem în grafic şi, evident, prin mobilizarea executantului se vor realiza bornele şi etapele pe care proiectul le conţine”, ne-a declarat directorului general al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Dunării Maritime” Galaţi, Marcela Daniela Costea.

Precizările au fost făcute în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurată, ieri, de Compania Naţională APDM Galaţi, în care s-a prezentat stadiul de execuţie al lucrărilor pentru proiectul „Dezvoltare Port Tulcea-Etapa I”.

„Suntem mândri că executăm împreună cu echipa beneficiarului acest proiect. Cu suportul şi toată deschiderea din partea beneficiarului avem trei constructori care au o tradiţie să execute aceste tipuri de lucrări. Portul Industrial este un port cu un trafic de marfă care a scăzut din cauza închiderii combinatului Alum. În prezent el operează marfă doar în dana existentă, urmând ca prin extinderea danei fluviale să avem un cheu fluid care să asigure un aport de marfă mai mare decât a fost până acum. Dana existentă se va extinde cu un tip de cheu mixt, atât din palplanşe, cât şi din colane, care va asigura şi accesibilitatea macaralelor de cheu în continuarea filei existente. Portul comercial are o lungime de 323 de metri şi va avea un cheu vertical care va fi foarte accesibil pentru navele fluviale care întâmpină dificultăţi la acostarea la alte tipuri de cheu. De asemenea, cheul din Portul Comercial este unul de tip mixt format din coloane şi palplanşe care asigură o rezistenţă în timp şi o exploatare mai facilă a acestui tip de port. Totodată, se vor realiza pe ambele porturi platforme portuare care în total vor avea fiecare în jur de 4.000 metri pătraţi. Vor fi create facilităţi pentru preluarea apelor pluviale şi separatoare pentru eliminarea condiţiilor improbabile şi crearea unor factori de mediu sustenabili. De asemenea, aceste porturi vor fi o atracţie pentru firmele din zonă care vor avea condiţii de asigurare a unui trafic diversificat de mărfuri şi facilităţi prin crearea de utilităţi la nivelul cheului care nu au mai fost pe partea porturilor româneşti”, a declarat managerul proiectelor din partea supervizorului, Jane Stoian.

Citiţi continuarea în ediţia tipărită a ziarului Delta.