Începând din luna septembrie, compania aeriană AnimaWings ar putea opera curse regulate pe ruta Tulcea-Bucureşti de pe Aeroportul Internaţional „Delta Dunării” Tulcea. Membrii Consiliul de Administraţie al Aeroportului Tulcea se află în acest moment în discuţii cu compania românească pentru operarea zborurilor de linie între Tulcea şi capitala ţării. Până atunci, în timpul sezonului estival, de pe aeroportul tulcean se vor opera curse charter pentru turişti. Informaţiile au fost prezentate în cadrul şedinţei ordinare de Consiliu Judeţean, de ieri.

„Viitorul aeroportului este bazat pe charter, pentru că noi avem Delta care înseamnă Strategia Naţională de Turism a României, care se bazează pe această zonă. Delta nu poate fi dezvoltată turistic decât cu un aeroport în apropiere. Aeroportul există, acum are un terminal care are capacitate de procesare care permite acomodarea avioanelor de capacitate mare. Din discuţiile cu CEO-ul companiei AnimaWings a rezultat că au încredere într-o legătură Tulcea-Bucureşti. O legătură cu Bucureştiul înseamnă una implicit cu toată lumea. De asemenea, ştiu că toată lumea îşi doreşte o cursă externă, ceea ce este dificil să o facem profitabilă într-un orizont de cel puţin două sezoane aeronautice. Nu vom renunţa la discuţii. Sunt discuţii cu chartere pentru incoming, dar ne focusăm şi pe outgoing. În vara acestui an sunt negocieri pentru chartere care vin în Delta Dunării”, a declarat, în timpul şedinţei ordinare, Aurelia Fulger, membru în Consiliul de Administraţie al Aeroportului „Delta Dunării” Tulcea.

Aurelia Fulger a explicat că aria de transport aerian a crescut, urmare a investiţiilor din regiune, însă din  cauza conflictului de la graniţă operatorii sunt obligaţi să plătească asigurări foarte mari pentru aeronave, motiv pentru care aceştia nu doresc să opereze zboruri de pe aeroportul tulcean.

„În aceşti ultimi ani s-a finalizat o investiţie şi avem un proces verbal de recepţie semnat. S-a finalizat deci investiţia de zeci de milioane de euro. Potenţialul de aviaţie, aria de transport, de captare pentru transport aerian a crescut, urmare a investiţiilor din regiune. Dacă înainte aveam un potenţial de 200.000 de pasageri, acum avem unul de peste 1 milion de pasageri. Odată cu finalizarea infrastructurii avem oportunitatea să şi operăm. De asemenea, avem aproape lunar întâlniri cu companiile aeriene. Toate discuţiile au un trend pozitiv, problema este că în urma  acestui conflict de la graniţă operatorii sunt obligaţi să plătească asigurări foarte mari pentru aeronave. Noi, cei din echipa Consiliului de Administraţie şi cei din Executiv, nu am oprit discuţiile nici cu operatorii tradiţionali de pe piaţa din România, şi nici cu cei noi, precum AnimaWings. Această companie are în do-tare în momentul acesta două aeronave, urmează să mai aibă încă 10, iar noi avem discuţii avansate pentru începerea operării  anul acesta”, a precizat Aurelia Fulger.

Consilierul judeţean AUR Sorin Zaharcu a afirmat că nu se justifică funcţionarea unui aeroport cu zeci de milioane de euro, având în vedere numărul mic de pasageri care zboară de pe aeroportul din Tulcea.

„M-am uitat pe traficul aerian al României pe anul 2025 şi am văzut un număr de pasageri de 1.500. Doresc să ştiu dacă finanţarea de anul trecut acordată de Consiliul Judeţean pentru funcţionare şi investiţii, cât şi cea de anul acesta care reprezintă aproape 22% din valoarea creditului pe care l-a luat Consiliul Judeţean pentru dezvoltarea proiectelor de investiţii, se justifică. Nu o singură dată aţi spus, domnule preşedinte, că dacă nu zboară avioane, zboară conducerea. Pe cale de consecinţă, vă rog, să realizaţi un audit la nivelul Regiei Autonome dacă se justifică funcţionarea acestei instituţii. Din 2014 şi până acum s-au băgat foarte mulţi bani în investiţii, de la achiziţii de echipamente, terminal şi multe altele care însumează multe zeci de milioane de euro, punem la socoteală şi subvenţiile acordate de funcţionare, exploatare şi de investiţii ale Consiliului Judeţean şi ne vom da seama că sunt alte zeci de milioane de lei, respectiv de euro. Până acum am observat că nu este fezabil să ţii un aeroport cu multe zeci de milioane de euro”, a spus consilierul judeţean AUR, Sorin Zaharcu.

În replică, preşedintele Consiliului Judeţean Tulcea, Horia Teodorescu, a afirmat că dorinţa tuturor este ca aeroportul să devină funcţional în viitorul apropiat şi să ajungă să se bugeteze singur sau în mare parte.

„Proiectele acestea au fost iniţiate într-o anumită vreme în care toată lumea era de acord că trebuia să se facă acest lucru pentru judeţul Tulcea. Recepţia finală a fost semnată pe 18 martie. Ca să aducem acest aeroport la standardele de care era nevoie, ca să îndeplinească noile condiţii pe care Autoritatea Aeronautică, şi nu numai, le impune, trebuia să extindem acel proiect, precum pista şi nu numai. Lucrurile s-au schimbat în plan internaţional şi naţional privind utilităţile, serviciile şi traseele pe care trebuie să le aibă un aeroport. Acest lucru a impus în cascadă abordarea altor proiecte pentru a fi un aeroport pentru care niciun operator, care ar vrea să vină la Tulcea, să nu găsească vreun motiv care să-l înlăture sau să-l îndepărteze de noi. Faptul că noi suntem, spre neşansa noastră, într-o zonă care ne duce în situaţia în care firul de decolare să se ducă la 1 km de graniţa Ucrainei, îngreunează foarte mult şi creează destule obstacole în discuţiile cu operatorii. Cred că toată lumea şi-a dorit investiţia pentru aeroportul din Tulcea. Toţi ne dorim să avem avioane şi linii către Europa, către ţară, de pe aeroportul din Tulcea. Totuşi, lucrurile nu sunt uşor de gestionat. Cu toţii ne dorim ca aeroportul să devină funcţional, să se ajungă în situaţia în care să se bugeteze singur sau în mare parte. Sunt lucruri destul de complexe, deoarece companiile s-au împuţinat în România şi vin cu anumite condiţii care trebuie aşezate într-o formă firească”, a explicat preşedintele CJ Tulcea, Horia Teodorescu.

Provocator, preşedintele Teodorescu i-a propus lui Sorin Zaharcu să preia o funcţie de decizie în cadrul Aeroportului „Delta Dunării” Tulcea, propunere refuzată de consilierul judeţean, pe motiv că nu vede nicio prognoză economică pentru acest aeroport şi se află în incompatibilitate.

Consilierul judeţean PNL Alexandru Filip şi-a exprimat încrederea că odată cu terminarea războiului şi cu operarea curselor între oraşul nostru şi un hub regional, aeroportul va deveni complet funcţional.

„Cred în povestea aeroportului de la Tulcea. Aici există două direcţii. Cea de incoming, adică turişti străini care vin la Tulcea, care se pretează foarte mult pe charter. Delta Dunării va fi tot timpul o destinaţie care se pretează pe charter, iar aici sigur va funcţiona odată ce această poveste cu războiul se va termina. Pe extern, pe outgoing, atunci, într-adevăr, avem nevoie de o linie care să conecteze Tulcea de un hub regional. Nu cred că va fi acela Bucureştiul, ci oricare altă destinaţie. Odată ce această conexiune se va realiza, atunci aeroportul va deveni perfect funcţional”, spune Alexandru Filip.

Aurelia Fulger a explicat că RA Aeroportul Delta Dunării estimează venituri mai mari atât din venituri aeronautice, cât şi non-aeronautice, odată cu demararea procesului de aducere a companiilor aeriene.

„Odată ce am putea demara un proces de aducere a unor companii aeriene, indiferent că sunt chartere sau de linie, acest lucru ar implica creşterea veniturilor non-aeronautice prin închirieri de spaţii acolo unde este disponibil, precum parcări etc”, a spus Aurelia Fulger.

Nu în ultimul rând, consilierul PNL Nicolae Chichi a încheiat discuţia precizând că „de când s-a înfiinţat acest Consiliu Judeţean ne-am pricopsit cu două regii. Cu alte cuvinte ministerul a încercat să se debaraseze de câteva activităţi care erau nerentabile, greu de gestionat şi uite aşa ne-am trezit la Tulcea cu un aeroport regional şi cu o Zonă Liberă Sulina. De ani de zile ne chinuim să le aducem pe profit, să încercăm să le rentabilizăm. În mare parte nu am reuşit. Toate proiectele pe care noi le avem, le aprobăm, dăm sume uriaşe pentru ele, iar toate fac parte din strategia Guvernului. O să ne chinuim mult şi în acest mandat, dar sper să le facem rentabile”.

Traficul aerian de pasageri înregistrat de aeroporturile din România pe parcursul anului 2024 a crescut cu aproape 6% faţă de valorile din anul 2023. Pe primul loc pe ţară la creşterea numărului de pasageri este Aeroportul din Tulcea, care, de la 300 de pasageri în 2023, a ajuns la 1.621 pasageri în 2024.

Totuşi, această valoare a traficului poziţionează Aeroportul Internaţional „Delta Dunării” Tulcea pe ultimul loc în topul aeroporturilor din ţară, potrivit datelor de la Asociaţia Aeroporturilor din România. Aceeaşi „performanţă” o înregistra de altfel şi în 2023, când figura tot pe ultimul loc în acest clasament, cu doar 300 de pasageri.