Mii de tulceni au trecut pragul şantierului naval din municipiu, weekendul trecut, pentru a sărbători jumătate de secol de activitate. Evenimentul „Ziua Porţilor Deschise” organizat de Vard Tulcea a oferit publicului ocazia de a vedea din interior navele aflate în construcţie şi sectoare ale navelor de croazieră ce se fabrică în şantierul naval din municipiu. La eveniment au fost prezenţi şi cercetaşii tulceni, care au desfăşurat într-un cort special amenajat pentru cei mici, ateliere interactive, jocuri şi activităţi educative menite să le stârnească imaginaţia şi spiritul de echipă. De asemenea, vizitatorii şantierului au primit îngheţată, dulciuri, covrigi şi apă în mod gratuit de la organizatorii evenimentului.
Directorul general al şantierului, Laurenţiu-Daniel Rusinoiu, a subliniat importanţa trecutului activităţii din şantier şi a vorbit despre planurile de viitor.
„Este o mândrie să pot vorbi despre viitorul şantierului naval din Tulcea, dar este important să amintesc şi trecutul pentru că şantierul nu a modelat de-a lungul timpului doar structuri navale, doar nave, ci şi generaţii de oameni. Vard va rămâne în topul constructorilor de nave pentru că a ştiut întotdeauna să se adapteze pieţei, mereu în schimbare. Am îmbinat tradiţia cu inovaţia şi tehnologiile inteligente, am livrat la timp nu doar cantitate, dar şi calitate la cele mai înalte standarde”, a spus Laurenţiu-Daniel Rusinoiu.
Mihai Prodan, inginer de producţie în cadrul şantierului naval Vard Tulcea, a vorbit despre motivele pentru care a ales să lucreze în acest domeniu.
„Lucrez în şantierul naval Vard Tulcea de aproximativ cinci ani de zile. Am ales să lucrez în domeniul construcţiilor de nave deoarece este fascinant să vezi nava formându-se din câteva bucăţi de puzzle, practic, şi pornind de la o simplă bucată de tablă”, a spus Mihai Prodan.
Prezent la eveniment, primarul municipiului, Ştefan Ilie, a amintit eforturile făcute de administraţie pentru a sprijini dezvoltarea şantierului.
„Ca primar sunt conştient de importanţa parteneriatului pe care Primăria trebuie să îl consolideze în permanenţă cu Şantierul Naval şi cu mediul de afaceri. În acest sens, în ultimii ani, am investit în infrastructura de acces către şantier, în trecerea de la calea ferată, în modernizarea străzii Ing. Dumitru Ivanov şi a utilităţilor aferente, în reînnoirea mijloacelor de transport public şi îndreptarea acestora către energia regenerabilă. Chiar şi Parcul Vard, recuperat din bălării şi ruine, este o investiţie în sensul celor menite să statornicească şi să consolideze activităţile şantierului în oraşul nostru. La mulţi ani tuturor celor care au lucrat şi care lucrează în Şantierul Naval”, a transmis Ştefan Ilie.
Şantierul naval din Tulcea a luat fiinţă în martie 1975. Prima livrare, un cargou de 7500 de tone, Moineşti, a fost făcută în 1985. În martie 1986 a fost livrat primul corp de navă către Aker-Brattvaag, şantierul începând astfel colaborarea cu Norvegia. În 2014, capacitatea de lansare a crescut considerabil prin utilizarea barjei semi-submersibile Atlante II. În 2024, ca urmare a fuziunii dintre şantierul naval Vard Tulcea şi Vard Brăila, cele două au devenit Vard Shipyards Romania. În prezent peste 2620 de angajaţi contribuie la economia locală şi la dezvoltarea comunităţii tulcene. La acesta se adaugă peste 3500 de angajaţi subcontractori. Totodată Vard Tulcea şi Vard Electro dezvoltă învăţământul dual prin parteneriate cu liceele tehnologice din Tulcea, Liceul Tehnologic Henri Coandă şi Liceul Tehnologic Anghel Saligny.