Primăria municipiului Tulcea a notificat aproape un sfert dintre unităţile de cazare din oraş pentru neplata taxei de promovare turistică, introdusă printr-o hotărâre a Consiliului Local în ianuarie 2020. În caz contrar, acestea riscă amenzi de până la 728 de lei pentru persoanele fizice şi până la 2.912 lei pentru persoanele juridice. Taxa, ce are o valoarea de 1% din veniturile de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului, fără TVA, are ca scop creşterea numărului de turişti în municipiu, a duratei de şedere a lor în municipiu, majorarea veniturilor din turism la bugetul local şi creşterea calităţii serviciilor publice şi crearea de noi servicii pentru turişti.
Alexandru Filip, coordonatorul Organizaţiei de Management al Destinaţiei (OMD) municipiul Tulcea, atrage atenţia că taxa de promovare este esenţială pentru funcţionarea OMD-ului.
„Existenţa unei astfel de taxe e o condiţie obligatorie ca o Organizaţie de Management al Destinaţiei să fie avizată de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului. Vă reamintesc că iniţiativa OMD-ului de la Tulcea îi aparţine primarului Ştefan Ilie şi că proiectul a luat naştere în urma unor dezbateri publice şi consultări cu mediul de afaceri în toamna anului 2023. Ulterior, pe 27 decembrie 2023, într-un timp record, OMD Municipiul Tulcea a primit avizul legal de înfiinţare, iar în 2024 şi-a obţinut personalitatea juridică şi a devenit complet operaţional”, a transmis Alexandru Filip.
Potrivit informaţiilor făcute publice de Alexandru Filip, în 2022 s-au colectat 164.000 de lei din taxa de promovare de la 12 locaţii, în 2023 suma a crescut la 248.000 de lei de la 28 de locaţii, iar anul trecut au fost colectaţi 234.000 de lei de la 34 de locaţii. De asemenea, în prima jumătate a acestui an s-au adunat 120.000 de lei, numărul locaţiilor ce plătesc taxa crescând la 48.
Alexandru Filip spune că banii colectaţi din taxa de promovare nu rămân nefolosiţi, ci sunt reinvestiţi în dezvoltarea şi promovarea turismului local.
„De când a fost înfiinţat, OMD Tulcea reinvesteşte integral aceste fonduri în dezvoltarea şi promovarea turismului local. Astfel, toate unităţile de cazare din oraş beneficiază direct de pe urma acestor eforturi. Mai concret, în 2025 am continuat campaniile de marketing desfăşurate sub brandul Tu şi Tulcea, iar cea mai mare realizare a fost câştigarea competiţiei Destinaţia Anului”, a precizat Alexandru Filip.
Managerul OMD mulţumeşte personalului din cadrul Serviciului de Taxe şi Impozite al Primăriei pentru sprijinul acordat în realizarea raportului privind colectarea taxei hoteliere.
„La acest raport privind situaţia colectării taxei hoteliere am lucrat încă de la începutul verii cu colegii de la Serviciul de Taxe şi Impozite al Primăriei şi ţin să le mulţumesc pentru toată implicarea. Astăzi avem cu toţii o imagine mult mai clară asupra activităţii din turismul local şi vă spun cu asumare că vom face toate demersurile necesare să îi determinăm pe cei care funcţionează ilegal să intre în legalitate, să creştem constant randamentul colectării taxei de promovare şi să eliminăm această concurenţă neloială. Poate că va mai dura ceva timp, dar se va întâmpla. Abia apoi vom putea spune că împreună contribuim la dezvoltarea turismului tulcean într-o manieră echitabilă, iar de pe urma acestui demers toţi operatorii din HoReCa vor avea de câştigat. Astfel trebuie să funcţioneze o comunitate sănătoasă şi un stat civilizat”, a menţionat Alexandru Filip.
Conform listei oficiale publicate de Ministerul Economiei, în municipiul Tulcea există 69 de unităţi de cazare omologate, cu 1.244 de spaţii şi 2.622 de locuri, dintre care peste jumătate se regăsesc în cele 14 hoteluri din oraş. Totuşi, pe platformele de rezervări online apar încă 33 de locaţii suplimentare, majoritatea apartamente în regim hotelier, care nu sunt omologate şi nu contribuie la plata taxei de promovare.


