Un proiect de lege depus la Senat prevede că aleşii locali (preşedinţii de consilii judeţene, primari, consilieri locali şi consilieri judeţeni) vor fi suspendaţi din funcţie în cazul în care au emis pe numele lor un ordin de protecţie. Propunerea legislativă, iniţiată de mai mulţi parlamentari USR, completează în acest sens Codul administrativ.
Iniţiatorii proiectului menţionează că, potrivit Codului administrativ, aleşii locali deţin atribuţii semnificative în domenii precum protecţia socială, sprijinirea victimelor violenţei domestice şi adoptarea politicilor publice locale în acest sens.
Senatul este primul for legislativ sesizat cu acest proiect, iar Camera Deputaţilor este decizională.
Această iniţiativa privind suspendarea din funcţie a aleşilor locali împotriva cărora au fost emise ordine de protecţie a stârnit numeroase reacţii în rândul aleşilor tulceni.
Majoritatea consideră că măsura este una corectă şi necesară pentru a menţine standarde morale ridicate în administraţia locală, dar există şi voci care avertizează asupra cazurilor în care ordinele de protecţie pot fi abuzive.
Consilier local din partea partidului Forţa Dreptei, Octavian Motoc spune că emiterea unui ordin de protecţie este rezultatul unei analize detaliate a probelor, realizată de instanţă. Acesta afirmă că suspendarea aleşilor locali implicaţi în astfel de situaţii este o măsură justificată, întrucât reprezentanţii comunităţii trebuie să fie modele de comportament şi moralitate pentru cetăţeni.
„Emiterea ordinelor de protecţie se face în urma unei decizii a instanţei. În momentul în care se emite un ordin de protecţie se analizează nişte fapte, apar nişte martori ai evenimentelor, violenţelor respective. Deci se evaluează tot ceea ce s-a întâmplat în legătură cu motivul emiterii acestui ordin de protecţie. După părerea mea, într-o ţară ca România, în care violenţa domestică are o incidenţă extrem de ridicată, în care tradiţionalismul uneori depăşeşte nişte limite, obiceiuri, tradiţii care păstrează o anumită tentă de primitivitate, cred că o asemenea decizie de suspendare a activităţii primarului, consilierilor locali şi judeţeni în astfel de cazuri este justificată. Conduita acestor oameni în comunitate trebuie să fie una perfectă, să fie nişte exemple în comunităţile respective şi atunci nu se pune problema să se închidă ochii la asemenea fapte, chiar dacă lucrurile acestea sunt considerate de unii <<rufe de spălat în familie>>. Sunt situaţii în care membri ai familiilor, chiar şi ai unor asemenea oameni, sunt torturaţi ani de zile, sunt chinuiţi de tot felul de lucruri, inclusiv lovituri adresate lor. Şi pentru că vor să păstreze un oarecare climat de înţelegere, în speranţa că lucrurile se vor linişti între timp, toate acestea sunt ţinute sub preş. Dar ele ies la iveală la un moment dat şi atunci faci şi aceste ordine de restricţie”, ne-a declarat consilierul local Octavian Motoc.
Tatiana Haliţ, consilier local USR, susţine iniţiativa, subliniind importanţa menţinerii unei conduite exemplare în rândul aleşilor locali. Tatiana Haliţ a spus că aplicarea unor reguli clare privind disciplina şi respectul poate contribui la o atmosferă mai echilibrată şi constructivă, atât în cadrul şedinţelor de consiliu, cât şi în relaţia cu comunitatea.
„Bineînţeles că rezonez cu tot ceea ce fac colegii mei de la USR şi sunt de acord cu mai multă ordine şi disciplină din partea colegilor consilieri locali sau judeţeni, chiar şi în şedinţele de consiliu. Conform Codului administrativ, noi, consilierii, trebuie să avem şi o relaţie de colaborare în şedinţe, în cadrul dezbaterilor, care să nu permită violenţe verbale sau fizice, nici măcar un comportament mai nepotrivit, care denotă o atitudine agresivă sau jignitoare la adresa unora sau altora din cauza punctelor de vedere diferite vizavi de subiectele puse pe rol. Eu chiar respect această iniţiativă şi o apreciez. Chiar şi eu fac observaţii şi amintesc de Codul administrativ când au loc discuţii puţin mai aprinse în consiliu. Sunt de acord cu acest proiect şi chiar vreau o aplicare, sancţionare, şi poate atmosfera va fi mai armonioasă. Interesul este să avem nişte dialoguri constructive care să ducă înspre binele tuturor. Noi trebuie să fim un exemplu nu numai de implicare civică pentru comunitate, ci şi ca oameni. Dacă noi nu suntem un exemplu demn de urmat pentru ceilalţi, atunci devenim, ca societate, nişte oameni mai agresivi, care nu ne impunem corect punctele de vedere. Deci, sunt total de acord cu propunerile colegilor mei şi le doresc succes şi aplicare”, ne-a spus consilierul local Tatiana Haliţ.
În opinia lui Gabriel-Dorin Ţiu, consilier local PSD, un ales local împotriva căruia a fost emis un ordin de protecţie nu mai este moral compatibil cu funcţia publică, apreciind că integritatea şi conduita ireproşabilă ar trebui să fie condiţii esenţiale pentru ocuparea unei poziţii de reprezentare a cetăţenilor.
„Eu sunt de acord cu această iniţiativă. Dacă cineva a emis un ordin de protecţie împotriva mea, înseamnă că am făcut ceva foarte rău, care să ducă la această măsură preventivă. Şi dacă ai făcut ceva atât de rău ca să se ia această măsură preventivă, atunci cred că nu mai eşti, din punct de vedere moral, compatibil cu funcţia de ales local. Un ales local trebuie să aibă o anumită conduită şi integritate care, în niciun caz, nu se poate păstra dacă ai un ordin de restricţie împotriva ta. Măsura este una foarte corectă”, a menţionat Gabriel-Dorin Ţiu.
Avocat de profesie, consilierul local PNL Ana-Elena Mergeani spune că măsura este justificată, dar trebuie aplicată cu prudenţă, astfel încât să respecte drepturile celor vizaţi şi să nu afecteze stabilitatea administraţiei locale.
„Cred că iniţiativa este justificată, protecţia persoanelor vulnerabile şi păstrarea integrităţii funcţiei publice fiind obiective legitime. Cu toate acestea, aplicarea ei trebuie să fie calibrată cu mare atenţie, pentru a respecta drepturile fundamentale ale celui vizat şi stabilitatea administraţiei locale. Este important ca proiectul de hotărâre să cuprindă şi garanţii procedurale clare pentru cei vizaţi, cum ar fi: limitarea aplicării suspendării la ordine definitive şi confirmate judiciar, nicidecum doar provizorii; corelarea măsurii suspendării mandatului nu doar în funcţie de emiterea ordinului propriu-zis, ci şi cu stabilirea legăturii de cauzalitate dintre fapta reclamată şi exercitarea funcţiei locale etc”, ne-a declarat consilierul local PNL Ana-Elena Mergeani.
Şi consilierul judeţean PSD Raluca Cacencu a apreciat că măsura este binevenită, mai ales în contextul campaniilor naţionale de combatere a violenţei domestice. Aceasta a subliniat însă că suspendarea trebuie aplicată doar în baza unor ordine de protecţie emise de instanţă, când faptele sunt clar demonstrate, pentru a se evita eventuale abuzuri.
„Este o măsură foarte bună, mai ales că se fac campanii împotriva violenţei în familie. Orice vine în ajutorul combaterii acestui fenomen este binevenit. Ordinul emis de poliţie, cel cu durata de cinci zile, cred că poate fi atacat în instanţă. Dacă este vorba, totuşi, de acel ordin emis de instanţă, cred că este un lucru probat şi destul de serios. Nu cred că se va lua, totuşi, o hotărâre atât de uşor pentru orice reclamaţie, care se pot face nenumărate, dar ele trebuie şi demonstrate pe baza probelor. Este o măsură bună în condiţiile în care se va respecta acel ordin de protecţie emis de instanţă”, a precizat consilierul Raluca Cacencu.
Sorin Zaharcu, consilier judeţean AUR, a declarat că, deşi salută intenţia de a întări standardele morale în administraţia publică, apreciază că suspendarea automată a aleşilor locali împotriva cărora a fost emis un ordin de protecţie trebuie analizată atent, pentru a nu încălca principiul prezumţiei de nevinovăţie şi alte drepturi constituţionale fundamentale.
„Am luat act de proiectul legislativ care propune suspendarea de drept a aleşilor locali în cazul emiterii unui ordin de protecţie împotriva acestora. Este un demers care abordează o temă sensibilă şi importantă – protecţia victimelor violenţei domestice -, însă trebuie analizat cu atenţie din perspectiva principiilor constituţionale şi a garanţiilor fundamentale privind exercitarea funcţiilor publice. Constituţia României, prin articolul 23 alineatul (11), consacră principiul prezumţiei de nevinovăţie, potrivit căruia <<până la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare, persoana este considerată nevinovată>>. Suspendarea automată din funcţie, în baza unei măsuri provizorii – cum este ordinul de protecţie, emis într-o fază necontencioasă, fără o cercetare penală completă – poate intra în contradicţie cu acest principiu. De asemenea, articolul 16 din Constituţie garantează egalitatea în drepturi a cetăţenilor în faţa legii. Introducerea unei suspendări de drept, aplicabile doar unei anumite categorii de persoane (aleşii locali), poate genera un tratament juridic diferenţiat, fără o justificare obiectivă şi proporţională. Nu în ultimul rând, principiul autonomiei locale (art. 120, 121 şi 122 din Constituţie) impune ca restrângerea exerciţiului mandatului unui ales să se facă doar în condiţiile şi limitele prevăzute clar de lege, cu respectarea proporţionalităţii între scopul urmărit şi impactul asupra mandatului obţinut prin vot direct. În concluzie, salut intenţia de a întări standardele morale şi de responsabilitate în administraţia publică, dar atrag atenţia că orice măsură de acest tip trebuie să se bazeze pe un echilibru între protecţia persoanelor vulnerabile şi respectarea drepturilor constituţionale ale aleşilor locali. O lege corectă trebuie să ofere soluţii pentru ambele dimensiuni – morală şi juridică -, fără a cădea în excese care pot fi ulterior declarate neconstituţionale”, a declarat consilierul judeţean AUR.
Pe de altă parte, Sorin Zaharcu a atras atenţia că există şi situaţii în care persoanele vizate de un ordin de protecţie pot fi nevinovate. El a dat exemplul unei colege care a fost achitată în instanţă, subliniind că în astfel de cazuri suspendarea din funcţie nu este corectă şi că fiecare situaţie ar trebui analizată individual, cu respectarea prezumţiei de nevinovăţie.
„Am avut un caz cu o colegă de-a noastră care era nevinovată în toată acea poveste. Dânsa a şi câştigat la Judecătoria Constanţa procesul pentru eliberarea brăţării, pentru că era nevinovată, incidentul întâmplându-se pe proprietatea ei. Lucrurile sunt destul de sensibile. În astfel de cazuri este impropriu să fii suspendat din funcţie, mai ales când ai şi dreptate”, a adăugat Zaharcu.
În vara acestui an, Zoe Sadîca, consilier local AUR, a fost acuzată că a agresat-o pe iubita fiului său. Incidentul a avut loc pe proprietatea fiului consilierei, unde aceasta este co-plătitor, şi a degenerat într-o altercaţie fizică, după ce Zoe Sadîca ar fi considerat că femeia implicată nu avea dreptul să se afle acolo.
În urma altercaţiei, Zoe Sadîca a primit un ordin de restricţie şi a fost nevoită să poarte o brăţară electronică de supraveghere.
Judecătoria Constanţa a admis parţial, pe 3 iulie, contestaţia consilierei locale AUR împotriva ordinului de protecţie emis după conflictul petrecut la sfârşitul lunii iunie. Instanţa a decis înlăturarea obligativităţii purtării brăţării electronice de supraveghere, menţinând însă interdicţia de a se apropia la mai puţin de 100 de metri de iubita fiului ei, pe o perioadă de şase luni.
Ziarul „Delta” a încercat să ia legătura cu Zoe Sadîca, consilierul local AUR, pentru un punct de vedere vizavi de acest proiect de lege, dar aceasta nu a răspuns la telefon.