Primăria Municipiului Tulcea a anunţat, în data de 4 noiembrie 2025, lansarea procedurii de transparenţă decizională privind elaborarea noului Statut al municipiului Tulcea, un document esenţial care va defini identitatea, organizarea şi funcţionarea oraşului în anii următori. Proiectul, iniţiat de primarul Ştefan Ilie, vine să înlocuiască vechiul statut aprobat în anul 2022, adaptându-l la realităţile actuale ale comunităţii. Potrivit administraţiei locale, actualizarea era necesară ca urmare a recensământului 2021 – 2022, care a adus date noi despre populaţia municipiului, a alegerilor locale din 2024, care au schimbat componenţa Consiliului Local, dar şi a noii reţele şcolare stabilite prin Hotărârea Consiliului Local nr. 266/2025, în conformitate cu Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023.
Primarul Ştefan Ilie a subliniat că statutul unei unităţi administrativ-teritoriale este esenţial pentru buna funcţionare a administraţiei locale, deoarece stabileşte cadrul legal şi organizatoric care permite adaptarea la schimbările legislative şi rezolvarea situaţiilor neprevăzute.
„Orice unitate administrativ-teritorială – comună, oraş sau municipiu – trebuie să aibă, conform legii, un statut, nu doar un regulament de funcţionare. Statutul porneşte de la baza istorică şi cuprinde modul în care unitatea este organizată şi funcţionează. În cazul nostru, autoritatea locală funcţionează prin două instituţii: Consiliul Local, care este autoritatea deliberativă, şi primarul, care reprezintă autoritatea executivă şi pune în aplicare hotărârile Consiliului Local, precum şi dispoziţiile legii. În urma modificărilor legislative, statutul trebuie adaptat la toate elementele noi apărute, la fel ca în cazul unei societăţi comerciale, al unui ONG sau al oricărei alte instituţii. Atunci când cadrul legislativ schimbă structuri sau moduri de funcţionare, este necesară actualizarea prin hotărâri de Consiliu Local. Este important ca o unitate administrativ-teritorială să aibă un statut şi un regulament aferent acestuia, pentru că pe baza lor pot fi gestionate şi situaţiile neprevăzute, evitându-se blocaje administrative. În trecut au existat cazuri în care nu s-au putut lua anumite decizii tocmai din lipsa unor reglementări clare, iar prin statut aceste aspecte sunt lămurite. De asemenea, prin statut pot fi acordate diverse distincţii sau pot fi reglementate situaţii speciale, precum declararea unor zile de doliu ori alte tipuri de activităţi care necesită un cadru legal clar”, ne-a declarat primarul municipiului Tulcea, Ştefan Ilie.
Potrivit documentului, au fost revizuite informaţiile despre instituţiile de cultură, organizaţiile nonguvernamentale, presa locală, evenimentele tradiţionale şi proiectele în derulare. Noul Statut al municipiului Tulcea defineşte caracterul şi simbolurile oraşului, precizează rolul şi structura autorităţilor publice locale – Primăria, Consiliul Local şi viceprimarii -, precum şi date geografice, istorice şi administrative privind aşezarea, resursele naturale şi populaţia municipiului.
Documentul de 100 de pagini cuprinde şi reglementări privind serviciile publice, infrastructura de transport, instituţiile educaţionale şi culturale, sportul, sănătatea şi asistenţa socială. De asemenea, stabileşte criteriile pentru acordarea titlurilor de „Cetăţean de Onoare” şi „Fiu/Fiică al municipiului Tulcea”, precum şi procedurile pentru atribuirea de-numirilor străzilor şi obiectivelor publice.
Municipiul Tulcea este definit în statut drept persoană juridică de drept public, cu patrimoniu propriu, cu reşedinţa administrativă pe strada Păcii nr. 20, şi are o populaţie de 79.420 de locuitori. Stema municipiului rămâne cea aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 139/2003, iar documentul subliniază rolul Tulcei ca poartă de intrare în Delta Dunării. Primăria invită cetăţenii să participe activ la procesul de consultare publică, trimiţând propuneri şi sugestii până la 21 noiembrie 2025, fie online, pe site-ul www.primariatulcea.ro, fie prin e-mail, poştă sau direct la registratura instituţiei. În funcţie de solicitările primite, autoritatea locală este pregătită să organizeze şi o dezbatere publică privind conţinutul proiectului în cazul în care acest lucru este cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate sau instituţie publică până la data de 21 noiembrie.
Prin această iniţiativă, administraţia locală îşi propune să ofere Tulcei un statut actual, coerent şi adaptat nevoilor moderne ale comunităţii, un document care să reflecte identitatea, patrimoniul şi direcţiile de dezvoltare ale municipiului.


