Deputatul de Tulcea Cosmin Andrei atrage atenţia asupra disfuncţiilor semnalate în sistemul de învăţământ dual din judeţ, în urma întâlnirii oficiale organizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean pe 5 decembrie. Acesta solicită Ministerului Educaţiei transparenţă, asumare şi un plan realist pentru corelarea pregătirii elevilor cu piaţa muncii din regiune.
„În teorie, învăţământul dual funcţionează impecabil. În practică, Tulcea nu are încă infrastructura economică necesară pentru a susţine acest model. Fără agenţi economici capabili să ofere practică reală şi resurse materiale, riscăm ca întregul concept să rămână doar o prezentare frumoasă”, a declarat deputatul Cosmin Andrei.
Acesta subliniază că profesorii din şcolile tehnologice semnalează probleme grave de programă, lipsa unor baze didactice adecvate şi nivelul scăzut al competenţelor elevilor care intră în aceste rute educaţionale.
„Nu putem vorbi despre formarea unor meseriaşi autentici dacă elevii încep studiile cu lacune majore şi dacă programa pune discipline complexe înainte ca elevii să fi dobândit noţiunile fundamentale. Sistemul trebuie să fie construit pentru a reuşi, nu pentru a cosmetiza realitatea”, a precizat parlamentarul.
Deputatul tulcean critică şi lipsa de comunicare instituţională: „Profesorii raportează ani la rând problemele din învăţământul tehnic, dar inspectoratele nu transmit situaţia reală către minister. Fără un flux corect al informaţiilor, ministerul nu poate interveni eficient, iar elevii rămân cei care pierd.”
Cosmin Andrei solicită Ministerului Educaţiei să prezinte public un plan de ajustare a învăţământului dual pentru judeţele cu economie slab dezvoltată şi să elaboreze măsuri concrete care să asigure pregătirea reală a elevilor, corelată cu nevoile locale.
„Un sistem dual care funcţionează doar pe hârtie nu ajută pe nimeni. Este timpul ca învăţământul tehnic să fie reconstruit pentru a produce competenţe reale, nu simple diplome”, a conchis deputatul Cosmin Andrei.
Comunicat de presă


