Printr-o adresă transmisă marţea trecută asociaţiilor de proprietari din Tulcea care au clienţi racordaţi la Energoterm, societatea solicită ca acestea să comunice situaţia numărului total de apartamente rămase racordate efectiv la Sistemul de Alimentare Centralizată cu Energie Termică (SACET) – Energoterm SA, urmare debranşărilor individuale care au avut loc după adoptarea HCL 189/17.07.2025 privind desfiinţarea SACET Tulcea.

„Vă rugăm să ne comunicaţi în scris, în termen de 5 zile calendaristice de la primirea prezentei, situaţia numărului total al apartamentelor rămase în prezent racordate efectiv la SACET – Energoterm SA, pentru fiecare scară din fiecare bloc de locuinţe arondate Asociaţiei dvs., după modelul de răspuns din tabelul anexat prezentei solicitări în care să evidenţiaţi numărul apartamentelor rămase în prezent racordate efectiv la SACET – Energotern SA (care nu au branşament la centrale individuale pe gaz), iar dintre aceştia, să se comunice numărul celor care doresc furnizarea energiei termice. De asemenea, separat, vă rugăm respectuos să ne comunicaţi informaţii despre starea coloanelor verticale”, se specifică în adresă.

Formularea din adresă ar putea induce faptul că Energoterm ar putea relua procesul de furnizare a energiei termice, însă administratorul judiciar Mircea Sorin Florescu subliniază că este o analiză de piaţă.

După cum este cunoscut, Energoterm SA se află în procedură de insolvenţă. Procedura deschisă este cea generală, societăţii nu i s-a ridicat dreptul de administrare, iar administratorul judiciar, un consorţiu format din IDEVO SPRL şi Cabinetul Individual de Insolvenţă Florescu Mircea Sorin are atribuţii de supraveghere a activităţii companiei.

Mircea Sorin Florescu a explicat că demersul vine ca urmare a suspendării hotărârii de desfiinţare a SACET.

„Având în vedere faptul că Hotărârea Consiliului Local 189 din 17 iulie 2025 a fost suspendată de la executare la data de 27.11.2025 de către Curtea de Apel Constanţa până la judecarea fondului, care are un prim termen de judecată pe 30 ianuarie, Societatea Energoterm se află în perioada de observaţie a legii insolvenţei şi este obligată să pună în executare această sentinţă. Deci acea hotărâre de desfiinţare a SACET este suspendată din data de 27.11.2025. Practic, din faza de observaţie în cadrul procedurii de insolvenţă în care se află acum societatea, poate evolua fie spre reorganizare judiciară, dacă se va anula acea hotărâre în dosarul de fond şi dacă societatea ori creditorii vor propune un plan de reorganizare realist şi fezabil, iar dacă nu, spre faliment, în cazul în care rămâne în vigoare Hotărârea Consiliului Local de desfiinţare a serviciului public. Prin urmare, dacă există varianta teoretică de reorganizare, noi, ca administratori judiciari, suntem obligaţi să analizăm piaţa potenţială, respectiv clienţii rămaşi la zi conform situaţiei exacte de pe teren. Orice plan de reorganizare care ar putea fi făcut, porneşte de la piaţa existentă, adică de la clienţii care există la Energoterm”, ne-a declarat Mircea Sorin Florescu.

Mircea Sorin Florescu subliniază faptul că adresele transmise nu sunt o promisiune de reluare a furnizării agentului termic, ci doar un demers pentru analiza pieţei şi a clienţilor rămaşi ori a clienţilor noi potenţiali.

„În adresele respective noi nu cerem altceva de la asociaţii decât să ne spună, în urma aplicării acelui HCL 189, care este situaţia clară a mutaţiilor în privinţa pieţei de clienţi. Vrem să ştim câţi s-au debranşat, câţi au rămas branşaţi, iar din cei care au rămas branşaţi şi nu s-au cuplat la soluţii individuale, care ar mai dori să rămână clienţi Energoterm în eventualitatea în care instanţa ar anula în dosarul de fond HCL-ul de desfiinţare a SACET. Nu este absolut nimic sigur, administratorul judiciar va susţine un eventual plan de reorganizare ce ar putea fi depus, dar cu condiţia ca acesta să fie concret şi realist şi care va presupune funcţionarea societăţii în regim de performanţă economico-financiară. Pentru stabilirea criteriilor de performanţa economico-financiară, noi avem nevoie să ştim în mod cert care sunt clienţii rămaşi efectiv la SACET – Energoterm SA, or asociaţiile sunt cele care ne pot da imaginea clară a ceea ce s-a întâmplat pe perioada executării acelei hotărâri de Consiliu Local prin care s-a desfiinţat serviciul public. Nu este o inducere în eroare şi nu este o promisiune de reluare, fiindcă nu avem certitudinea la acest moment că societatea sau creditorii vor putea propune un plan de reorganizare realist care să conducă la funcţionarea în condiţii de eficienţă şi care să fie şi aprobat de creditori şi confirmat de instanţă. Este doar un demers pe care administratorul judiciar îl face pentru analiza pieţei şi a clienţilor rămaşi, care pot beneficia de serviciul Energoterm. Dorim să stabilim condiţiile de performanţă prin care poate funcţiona societatea cu acei clienţi rămaşi, ori eventual a altora noi. Acesta este singurul scop, nu este o promisiune de reluare, fiindcă nu putem relua furnizarea agentului termic, cel puţin în acest moment. Vreau ca cetăţenii să ştie că ar exista susţinere din partea administratorului judiciar pentru o eventuală reorganizare doar dacă va exista o posibilitate realistă de reluare a activităţii în condiţii de eficienţă clare şi dovedite. Atunci, pe baza situaţiei clienţilor care sunt comunicaţi de asociaţii, noi vom putea stabili dacă există piaţă şi care sunt criteriile de performanţă prin care poate funcţiona societatea sau nu. În funcţie de acest lucru vom face şi necesarul de fonduri financiare pentru eventuala repornire, fiindcă societatea nu are la acest moment disponibil liber de sarcini pentru repornirea sistemului SACET. Fac menţiunea că un prim termen pentru acţiunea de fond cu privire la anularea HCL este tocmai pe 30 ianuarie şi este posibil să se şi amâne. Sigur că administratorul judiciar, dacă ar avea bani, ar putea să deschidă furnizarea pe centralele care deservesc un număr însemnat de clienţi ce ar putea face eficient economic acest demers, dar ce ne facem dacă pe 30 ianuarie instanţa stabileşte că hotărârea Consiliului Local este legală? Atunci noi investim acum şi ne asumăm noi datorii, asta ar presupune să facem cheltuieli cu bani care nu îi avem, pentru o repornire temporară a sistemului ca pe 30 ianuarie, dacă instanţa se pronunţă că este valid HCL-ul de desfiinţare, să oprim din nou furnizarea. Sunt cheltuieli pe care nu ştiu cine şi le poate asuma pentru această intenţie. Noi aşteptăm soluţia definitivă a instanţei cu privire la acest aspect. În esenţă, cu privire la acele adrese, ele sunt transmise către asociaţii strict din perspectiva obţinerii unor informaţii certe şi actuale privind clienţii rămaşi efectiv la SACET – Energoterm SA care să ne permită evaluarea per ansamblu şi pe fiecare centrală/centru de cost, raportat la numărul de clienţi, a cheltuielilor de funcţionare şi a veniturilor estimate”, a explicat administratorul judiciar.

În ceea ce priveşte coloanele verticale comune din blocuri care permiteau furnizarea agentului termic, administratorul judiciar spune că proprietarii care eventual le-au demontat sau tăiat în propriile apartamente vor trebui să le refacă în cazul în care pe scările respective există clienţi actuali sau noi, asta doar dacă s-ar reporni furnizarea de căldură prin Energoterm.

„Nu există nicio lege care ar fi permis să se taie aceste coloane. Nimeni de la această societate nu ar fi permis să se taie aceste coloane. Dacă şi le-au tăiat, în eventualitatea în care soluţia instanţei va fi de anulare a HCL şi urmare a acestui fapt creditorii vor propune iar instanţa va confirma un eventual plan de reorganizare, atunci acele coloane, dacă au fost tăiate, vor trebui refăcute pe cheltuiala celor care le-au tăiat. Eu vreau doar să ştiu care este starea lor şi situaţia beneficiarilor rămaşi pentru a analiza condiţiile de piaţă actuale în eventualitatea repornirii sistemului, care nu este garantată în actualul context financiar şi juridic. Nu este un angajament că vom putea reporni mâine, nu există nici bani la momentul actual pentru repornire, în condiţiile în care situaţia financiară şi juridică complexă este cea pe care am descris-o”, a spus Mircea Sorin Florescu.

Tribunalul Tulcea a dispus, în iunie, deschiderea procedurii de insolvenţă în formă generală cu privire la debitoarea S.C. Energoterm, la cererea societăţii, urmând teoretic fie reorganizarea fie falimentul. Instanţa a admis cererea formulată de către societatea debitoare şi a respins intervenţiile formulate de sindicate şi de compania Premier Energy SA.

Societatea se confruntă cu datorii de circa 8 milioane lei către BCR şi furnizorii de gaze naturale şi de energie electrică, cu creanţe istorice nerecuperate de la abonaţi şi cu pierderi datorate unui sistem centralizat în mare parte nemodernizat şi ineficient urmare diminuării drastice a numărului de clienţi din ultimii ani, şi care este folosit doar în perioada rece a anului, iar pe timpul verii funcţiona cu acelaşi număr de angajaţi şi furniza apă caldă menajeră pentru doar 500 de clienţi în condiţii de pierdere.

Energoterm a funcţionat doar datorită subvenţiilor municipale care au acoperit în permanenţă diferenţele mari de costuri la care s-au adăugat cheltuielile salariale.