Centura ocolitoare a municipiului, finalizarea străzilor începute, extinderea gazului metan şi reabilitarea blocurilor sunt doar câteva dintre proiectele nominalizate de primarul Ştefan Ilie ca fiind cele mai importante obiective ale municipalităţii anul acesta.

De asemenea, administraţia municipală se va axa şi pe dezvoltarea turismului tulcean, dar va sprijini şi activităţile cultural artistice din zona noastră.

Cel mai important proiect este fără doar şi poate centura ocolitoare a municipiului, care are studiile de fezabilitate deja realizate. Cel mai probabil, centura va fi scoasă la licitaţie de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) de abia de anul viitor. În prezent, centura se află în faza de proiectare.

„Consider că, cel mai important proiect pe care municipiul îl are la momentul actual, şi care se află în formă de proiectare, este centura ocolitoare a oraşului. Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte şi, probabil, cea mai mare investiţie pe care municipiul o desfăşoară în ultimii 50 de ani, fără niciun fel de exagerare. Centura ocolitoare este o importantă poartă de dezvoltare a municipiului pe termen mediu şi lung, pentru că presupune declanşarea unor posibilităţi de investiţii. Antreprenorii care vor să investească în Tulcea, dar şi tulcenii din afara oraşului sau a ţării se pot folosi de această centură pentru dezvoltarea afacerilor proprii, care pot avea legătură cu Portul Tulcea sau cu turismul în egală măsură. Am obţinut marea majoritate a documentaţiei, ne-a mai rămas de la Mediu. Apoi îl vom înainta Companiei Naţionale pentru a putea trece la eventualele exproprieri şi la emiterea autorizaţiei de construire. Noi deja am terminat studiile de fezabilitate. Abia după emiterea autorizaţiei de construire putem vorbi despre scoaterea la licitaţie pe care o va face CNAIR, pentru execuţia lucrării. Este un proiect ce se va desfăşura pe o durată de cel puţin cinci ani, deoarece investiţiile sunt foarte mari şi impun foarte multe resurse materiale, financiare, dar şi umane. Este posibil ca anul acesta să fie scoasă centura la licitaţie, însă depindem foarte mult de emiterea autorizaţiei de construire. Cel mai probabil în 2026 se va întâmpla acest lucru. Ca să fie certă în 2026, trebuie să muncim foarte mult în 2025″, ne-a declarat primarul municipiului Tulcea, Ştefan Ilie.

Noua centură va avea aproape 10 kilometri, va funcţiona în regim de drum expres, cu 4 benzi de circulaţie şi va face legătura dintre ieşirea spre Mineri şi drumul spre Malcoci.

Noua centură va afecta 300 de terenuri pe o suprafaţă totală de 20 ha. Terenurile sunt agricole sau neproductive, se află în extravilanul municipiului şi nu prezintă construcţii.

Potrivit detaliilor tehnice, noua centură porneşte din DN22, intrarea dinspre Mineri, Strada Isaccei, prin sens giratoriu; la 1,1 km se intersectează, prin nod rutier, cu drumul expres Brăila – Tulcea – Constanţa; supratraversează calea ferată CF804 la km 2,97; subtraversează DN22, ieşirea spre Constanţa din Strada Babadag, la km 3,77 şi prin nod rutier se asigură conexiunea cu drumul naţional şi municipiu; supratraversează DJ222 la km 7,08 şi prin nod rutier se conectează spre Agighiol, cu Strada Viticulturii; se racordează la sfârşit de proiect, la km 9 în DJ222C, prin sens giratoriu, pentru conexiunea cu Murighiol cu Strada Elizeului.

„Această centură va avea două benzi pe sens, va fi în regim de drum expres. De asemenea, va face legătura şi cu drumurile expres, pe care atât municipiul, cât şi judeţul le aşteaptă de foarte mult timp. La momentul actual ne-am asumat pentru această investiţie realizarea studiilor de fezabilitate, cele geodezice pentru testarea terenului, cele arheologice pentru studierea siturilor, dar şi pentru cercetarea posibilelor situri noi descoperite, studii privind impactul asupra mediului, dar şi studii privind diverse solicitări pe care instituţiile deconcentrate ni le-au cerut. În momentul în care vom emite autorizaţia de construire, vom realiza şi posibilele exproprieri care trebuie să aibă loc pentru a se realiza această investiţie. Ea  presupune o serie de poduri, viaducte, mă-suri ce nu se pot realiza decât prin exproprieri. Va avea un culoar de acces între Tulcea şi Somova în care întâlneşte E87, dar şi la ieşire din Tulcea, pe strada Babadag. De asemenea, un alt punct de acces va fi cu intersecţia către Agighiol, iar al patrulea cu cel spre Murighiol-Mahmudia. Astfel, cine va dori să ajungă în Deltă dinspre Mahmudia nu va mai fi nevoit să tranziteze oraşul. Orice locuitor sau antreprenor care doreşte să iasă în partea de Vest, Nord sau Sud a oraşului va găsi o posibilitate mult mai uşoară de a ajunge pe această centură ocolitoare. Este o investiţie independentă de Drumul Expres, pe care a creat-o administraţia pe care o conduc, care nu exista înainte”, ne-a spus primarul Ştefan Ilie.

De asemenea, alte proiecte prioritare aflate pe agenda de lucru a primarului pentru anul 2025 sunt cele legate de finalizarea străzilor, precum şi a utilităţilor publice acolo unde este necesar.

„Celelalte proiecte pe care le consider importante sunt cele pe care cetăţenii le urmăresc continuu. Vorbim despre finalizarea străzilor începute, pentru care noi desfăşurăm o activitate nu doar de asfaltare, ci şi de reabilitare a utilităţilor publice. De exemplu, la fel cum s-a întâmplat cu strada Păcii, unde oamenii au reclamat durata excesivă a lucrările, o situaţie similară este şi strada Alunişului, pe care suntem aproape s-o încheiem. În momentul în care am pătruns în infrastructura străzii, pe lângă ceea ce a fost proiectat, ne-am dat seama că mai sunt şi lucruri care nu au fost descoperite. Spre exemplu, subsolurile blocurilor erau inundate permanent, din cauza unei canalizări precare. Atunci am fost nevoiţi să reabilităm şi canalizarea care ajunge din stradă în dreptul blocurilor, şi bineînţeles că timpul de execuţie a fost mult mai lung. Vom începe şi multe alte străzi. O altă stradă care va necesita soluţii tehnice deosebite, dar şi un timp destul de important pentru realizarea lucrărilor, este Gavrilov Corneliu pe care am început-o, numai că în dreptul blocurilor întâmpinăm mari probleme cu alimentarea cu apă şi canalizare. Canalizarea pluvială şi cea menajeră au puncte comune de scurgere şi din acest motiv atunci când plouă adună apa din zonele de deal, iar debitul creşte de foarte multe ori. Noi încercăm prin aceste investiţii să separăm apa menajeră de cea pluvială, astfel încât disconfortul creat în urma ploilor torenţiale să fie unul cât mai mic. De asemenea, avem multe străzi pe care trebuie să le reabilităm, cum ar fi Bucovinei sau Delfinului, pentru care am emis autorizaţia de construire şi care presupune inclusiv demontarea stâlpilor de electricitate şi îngroparea în subteran a cablurilor. La fel se întâmplă şi pe Mahmudiei, care va fi o stradă spaţioasă în urma lucrărilor de investiţii, şi unde am realizat toate utilităţile publice”, a precizat edilul.

Extinderea reţelei de gaze naturale din oraş, scoasă la licitaţie anul acesta

De asemenea, Primăria municipiului Tulcea speră ca anul acesta să scoată la licitaţie lucrările de extindere a reţelei de gaze naturale din oraş, iar în momentul de faţă autoritatea locală are realizat studiul de fezabilitate şi a solicitat avizele necesare derulării investiţiei.

Lucrările vor fi finanţate prin Programul naţional „Anghel Saligny”, iar contractul pentru realizarea lor, în valoare totală de circa 9 milioane de euro, a fost semnat de Primăria municipiului în anul 2023. Investiţia are în vedere 107 străzi cu o lungime totală de 31 de kilometri, pe care se află peste 5.000 de imobile, 99% dintre ele fiind case.

Circa 25% din valoarea totală a investiţiei va fi susţinută de Primăria municipiului Tulcea.

„O altă investiţie importantă este cea de extindere a gazului metan. Pentru aceasta aşteptăm câteva avize. Astfel, gazul metan va ajunge în zonele de case unde lipseşte cu desăvârşire. Companiile de gaz nu erau interesate să investească foarte mult cu posibilităţi de recuperare minime, pe un termen foarte lung de ani. Atunci noi am obţinut finanţare nerambursabilă. Aşteptăm să obţinem  toate avizele pentru a emite autorizaţia de construire şi pentru a scoate la licitaţie execuţia lucrărilor. Sper ca lucrările reţelei  de gaze naturale să înceapă anul acesta. Am avut probleme de ordin birocratic cu anumite străzi care nu erau în patrimoniul municipiului Tulcea sau care aparţineau altor instituţii, cum ar fi Strada Transformatorului, care aparţine Ministerului Energiei. Va fi o investiţie lungă, care se va întinde pe mai mulţi ani. Printr-o conductă prin care se alimentează o locuinţă nu pot fi racordate alte 100 de locuinţe. Atunci este foarte important să realizăm şi staţiile care să crească presiunea gazului. Practic, noi vom face o centură a gazului metan, ceea ce este o investiţie deosebit de important”, a menţionat Ştefan Ilie.

Totodată, reabilitarea şi modernizarea blocurilor va fi în continuarea o prioritate pentru administraţia locală. Nu se va neglija nici dezvoltarea turismului tulcean şi nici activităţile culturale. Nu în ultimul rând, în plan se află şi reabilitarea şcolilor din municipiu.

„Continuăm cu reabilitarea blocurilor, dar şi cu depunerea de alte proiecte pentru modernizare. După cum putem observa, chiar dacă reabilitarea blocurilor provoacă un disconfort foarte mare locatarilor, totuşi, ele nu capătă în urma investiţiilor doar o formă mai frumoasă, mai modernă, mai sigură pentru cetăţeni, dar creşte şi valoarea fiecărui spaţiu locuit de tulceni. Bineînţeles, ne concentrăm şi pe dezvoltarea turismului. Avem deja înfiinţată Organizaţia de Management şi sperăm ca în acest an să desfăşurăm multe proiecte pentru dezvoltarea zonei turistice. Şi nu în ultimul rând, nu neglijăm activităţile culturale. Primăria pune la dispoziţia ONG-urilor culturale, componentelor de incluziune socială, numeroase sume de bani. Degeaba investim în infrastructură dacă nu investim şi în cultură şi educaţie. De asemenea, vom continua cu reabilitarea şcolilor”, ne-a declarat Ştefan Ilie, primarul municipiului Tulcea.