O dezbatere publică privind proiectul de hotărâre pentru stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2026, precum şi proiectul de modificare a hotărârii referitoare la taxa specială pentru promovarea turistică a municipiului, a avut loc luni după-amiază, la sediul Primăriei Tulcea. În cadrul întâlnirii, autorităţile locale au propus majorarea taxei de promovare turistică de la 1% la 2%.

Reprezentantul Complex Delta SRL, Florin Moldoveanu, a anunţat că Hotelul Delta va adera la Organizaţia de Management al Destinaţiei (OMD) Municipiul Tulcea şi că susţine taxa de promovare turistică, dar nu şi mărirea acesteia.

Din suma de 250.000 lei colectată anul acesta din taxa de promovare turistică, 61.912 lei au fost viraţi doar de Hotelul Delta, a precizat Florin Moldoveanu.

„Suntem aici pentru a susţine această taxă de promovare turistică, nu neapărat pentru a susţine mărirea ei, lucru pe care l-am afirmat, domnul Filip ştie foarte bine, de dinainte. Dorim ca printr-un dialog constructiv să ajungem la o chestiune comună şi corectă faţă de această taxă turistică. Susţinem abordarea OMD Municipiul Tulcea. Încep prin a spune că Hotelul Delta nu face parte din OMD Municipiul Tulcea momentan, urmează să adere. Continui luând în considerare cifrele pe care le-a menţionat domnul Filip, respectiv 250.000 lei taxa de promovare turistică virată către bugetul local anul acesta, prin a menţiona că în 2024 Hotelul Delta a virat 63.572 lei, iar în 2025, până în luna a XI-a, a virat 61.912 lei, ceea ce înseamnă aproximativ 26%. Hotelul Delta are 211 camere, 422 de locuri, ceea ce înseamnă un procent între 3,58 – 3,8%, în funcţie de camere şi locuri la nivelul judeţului Tulcea, ceea ce nu este relevant, fiindcă acum vorbim de oraşul Tulcea. La nivelul municipiului avem undeva la 17,85%. O primă remarcă este că 17,85% este mai puţin de 25%”, a declarat Florin Moldoveanu.

Reprezentantul Hotelului Delta a atras atenţia că majorarea taxei de promovare turistică ridică probleme în cazul grupurilor organizate, care funcţionează pe baza unor tarife nete stabilite şi achitate în avans prin agenţiile de turism.

„Vă spunem că în momentul de faţă lucrurile nu funcţionează 100% ca în străinătate. Ar trebui să gândim lucrurile puţin segmentat. Există un segment de grupuri organizate şi există un segment de turişti individuali. Turiştii individuali vor plăti această taxă fără doar şi poate, dar grupurile organizate funcţionează pe sistem de tarife nete, care se achită către agenţie, în avans, agenţia spunându-le că nu mai au nimic de plătit la cazare. Pot să vă spun că în momentul de faţă avem rezervat pentru Paşte 2026 un grup de aproximativ 100 de persoane cărora le-am oferit un tarif net. Domnul Filip va încerca să-mi combată acest argument şi să-mi spună că putem să revenim către acel grup. Nu mai putem să revenim”, a explicat Florin Moldoveanu.

Florin Moldoveanu a subliniat faptul că majorarea cu 1% a taxei de promovare turistică va duce la diminuarea profitului companiei.

„Creşterea aceasta de 1% va însemna un profit mai mic pentru compania la care lucrez. Luând acest argument şi ducându-l mai departe către logica de dinainte, aş dori să menţionez că din cei 26% plătiţi ca şi promovare turistică au inclus şi toate grupurile de turişti care au fost cazate la Hotel Delta. Şi aici ştiu că există argumentul creşterii ca şi număr de operatori turistici şi sunt de acord. Aş dori să pun o întrebare. Câţi dintre cei care plătesc taxa de promovare turistică, plătesc şi aferent grupurilor cazate? Nu degeaba ajungem la cei 26%”, a precizat Florin Moldoveanu.

Totodată, reprezentantul Hotelului Delta a precizat că societatea pe care o reprezintă susţine ideile de promovare turistică şi a venit cu mai multe propuneri privind finanţarea acestora, inclusiv prin accesarea de fonduri PNRR.

„Mai departe, ca să vedeţi că nu suntem împotrivă, suntem şi pro. Propunem, ceea ce de fapt o să şi faceţi dumneavoastră, pe zona de PNRR, accesarea de fonduri care sunt în atributul dumneavoastră. În plus, propunem către primărie să acceseze pe zona de infrastructură. Adică să rămână pe zona de PNRR activităţi de marketing şi oricum primăria ar trebui să se ocupe de afişajul stradal şi de signalistica urbană. Şi aş mai propune în cadrul OMD, dar oricum urmează să devenim membri şi vom propune chiar în interior, iniţiative susţinute de membri pe proiecte punctuale, care să presupună buget separat faţă de taxa de membru. Adică pe proiecte principale aş propune ca să facem şi nişte proiecte care să fie susţinute de către hoteluri, bineînţeles cu posibilitatea de a remunera, pe zona de marketing, de promovare. Cei care sunt membri OMD oricum au promovare prioritară. Ca atare, chiar dacă s-ar face nişte proiecte individuale susţinute de către antreprenorii respectivi, separat de cotizaţia de membru, ar uşura bugetul OMD-ului”, a spus Florin Moldoveanu.

Reprezentantul Hotelului Delta a propus ca taxa de promovare turistică să fie extinsă şi către sectorul de alimentaţie publică, printr-o contribuţie modică.

„Aş propune ca această colectare pe zona aceasta de promovare, în sprijinul primăriei, să fie promovată la nivelul bugetului local inclusiv pentru alimentaţia publică, dependentă de cazare. Nu trebuie să fie ca la hotel, o sumă pe turist. Poate să fie modică, dar care ar ajuta”, a menţionat Florin Moldoveanu.

Managerul OMD municipiul Tulcea, Alexandru Filip, a explicat că propunerea de majorare a taxei de promovare turistică a fost analizată încă din septembrie, din cauza dificultăţilor de construire a bugetului pentru 2026.

„Este adevărat că Hotelul Delta este principalul contribuabil în bugetul OMD-ului şi pentru asta suntem cât se poate de recunoscători. Acest proiect şi această intenţie de a majora taxa de la 1% la 2% a fost adusă în transparenţă decizională încă din septembrie, când au fost lansate primele măsuri guvernamentale, şi ne-am dat seama că s-ar putea să avem nişte constrângeri în a construi bugetul pe 2026 şi tocmai din acest motiv am luat în calcul această posibilitate încă de atunci. Acesta a fost motivul pentru care în paralel am şi lucrat la acel raport de colectare a taxei şi de a-i încuraja pe cei care nu funcţionau tocmai legal şi aveau apartamentele pe Booking, să-i aducem şi pe ei în legalitate, tocmai ca să eliminăm această situaţie”, a declarat Alexandru Filip.

De asemenea, managerul OMD Municipiul Tulcea a explicat că organizaţia va prioritiza proiectele digitale finanţate prin PNRR, deoarece acestea pot fi implementate mai rapid decât investiţiile în infrastructură.

„Pe PNRR există două axe pentru OMD-uri. Există o perspectivă pe infrastructura mică, pe <<hard>>, şi o perspectivă pe <soft>>. Pe infrastructura mică, <<hard>>, putem să accesăm pe amenajarea de trasee turistice, ceea ce oricum ne propunem să facem anul viitor, pe mici parcuri, mici locuri de joacă, dacă putem prin PNRR, dacă nu, oricum prin investiţiile primăriei. Atunci intenţia a fost oricum mai mult să valorificăm această oportunitate pe digital, pe <<soft>>, pentru că noi avem deja platforma Tu şi Tulcea şi putem să o dezvoltăm în regim accelerat, pentru că şi termenul de implementare e scurt, 30 iunie. Atunci e mult mai uşor să dezvolţi ceva pe <<soft>> decât pe <<hard>>. (…) Oportunitatea unui OMD de municipiu este de 250.000 euro, şi atunci vrem să maximizăm, mai ales dacă sunt bani, fiindcă bugetul total este de 10 milioane de euro. Despre panotaj, aceste panouri ni le-am asumat noi. Cele şase panouri au costat doar 50 de euro bucata pentru că am recondiţionat nişte cadre vechi, ruginite, n-a trebuit să mai trecem prin documente. La fel şi cu cadrele acelea verticale, iar anul viitor intenţionăm să punem şi mai multe”, a explicat Alexandru Filip.

Proiectele de hotărâre privind modificarea taxei speciale pentru promovarea turistică a municipiului şi cel privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2026, urmează să fie votate de consilierii locali în şedinţa ordinară de luni.