IMM Invest este un program guvernamental care, cel puţin la modul declarativ conform oficialilor din Guvern, ajută firmele mici şi mijlocii afectate de criza coronavirusului să asigure capital de lucru şi de investiţii. În opinia avocatului Lucian Furdui, acest program este steril şi fără un efect concret nefiind nicicum un ajutor concret pentru mediul privat greu încercat pe fondul pandemiei COVID-19.
Fost prefect al judeţului, Lucian Furdui afirmă că prin politica IMM Invest Guvernul actual nu face altceva decât să mimeze un aşa-zis sprijin pentru mediul economic. De exemplu, prin IMM Invest statul subvenţionează dobânda pentru credite, însă doar până la sfârşitul acestui an.
„Din punctul meu de vedere IMM Invest este o batjocură, în niciun caz un instrument real de sprijin pentru mediul privat. Pe IMM Invest statul îţi garantează creditul. Foarte bine, dar tu agent economic trebuie să plăteşti 20% din valoarea creditului. Adică eu dacă vreau un credit de 100.000 de lei trebuie să vin la bancă cu o garanţie de 20.000 de lei. O bătaie de joc, mai ales că, atenţie, statul îţi suportă dobânda doar în primul an. Eu fac creditul în iunie, mi-l aprobă în august în septembrie îmi dă banii şi din octombrie trebuie să plătesc prima rată. Statul vine şi spune nicio problemă eu îţi plătesc dobânda şi se întâmplă asta în noiembrie şi decembrie iar din ianuarie anul viitor tu, agent economic, plăteşti tot! Unde este sprijinul? Cu ce mă ajuţi? Faci un credit pe banii mei?”, ne-a declarat avocatul Lucian Furdui, care remarcă şi lipsa de reacţie a mediului economic.
„Nu văd, din păcate, o reacţie fermă din partea patronatelor. Nimeni nu spune nimic în timp ce Guvernul mimează forme de aşa-zis sprijin pentru mediul privat”, a declarat Furdui.
Trei situaţii în care un IMM ar putea fi obligat să returneze ajutorul de stat primit în cadrul IMM Invest.
Întreprinderile mici şi mijlocii participante în programul IMM Invest trebuie să fie foarte atente la îndeplinirea condiţiilor care sunt cerute pentru participarea în program. Altcumva, nerespectarea acestor cerinţe ar putea duce la obligaţia pentru entitatea participantă în program de a returna ajutorul de stat primit, împreună cu dobânzi.
„Programul IMM Invest vizează două elemente principale. Pe de o parte, vorbim de o garantare, de către stat, a anumitor tipuri de credite (de investiţii şi pentru capital de lucru), oferite de bănci pentru IMM-uri. Pe de altă parte, programul vizează şi o schemă prin care statul acoperă, pentru o anumită perioadă de timp, anumite sume ce ar fi trebuit plătite, în mod normal, de IMM-ul creditat (dobânzi, comisionul de risc sau comisionul de administrare). Doar că, pentru a putea să beneficieze de facilităţile instituite prin programul IMM Invest, firmele trebuie să îndeplinească anumite condiţii. Mai mult, există riscul ca (ne)îndeplinirea acelor condiţii să nu fie clară de la început, ceea ce ar putea duce la acordarea creditului, cu descoperirea ulterioară a neîndeplinirii acelor cerinţe. Sau, chiar dacă îndeplineşte la început acele condiţii necesare pentru a beneficia de facilităţile IMM Invest, beneficiarul nu le mai îndeplineşte pe parcurs. În situaţii precum cele de mai sus, IMM-ul ar putea fi obligat să reîntoarcă ajutorul de stat primit, împreună cu plata unor dobânzi. Iată o serie de situaţii în care neîndeplinirea condiţiilor ar putea avea loc, în practică:
1) IMM-ul îşi concediază salariaţii. Una din condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un IMM, pentru a putea beneficia de programul IMM Invest, este să nu îşi concedieze salariaţii, începând cu data de 4 aprilie şi până la finalul anului.
Acest lucru nu trebuie înţeles în sensul că angajaţii nu îşi pot da demisia, de exemplu, ci doar că IMM-ul nu poate fi cel care dispune concedierea lor.
2) Solicitantul nu îndeplineşte criteriile stabilite de legislaţie pentru IMM-uri. Cu alte cuvinte, nu îndeplineşte condiţiile privitoare la numărul de angajaţi sau la cifra de afaceri, pentru ca solicitantul să fie considerat un IMM.
Acest lucru se poate întâmpla dacă vorbim de întreprinderi legate sau partenere (în esenţă, când o companie deţine capital social sau drepturi de vot în altă companie). Practic, o întreprindere trebuie să adauge, la datele sale, pe cele ale întreprinderii partenere (proporţional cu cota din drepturile de vot sau capital deţinute în cea din urmă de prima) sau pe cele ale întreprinderii legate (în totalitate), inclusiv declaraţia IMM trebuind să reflecte acest lucru.
Dacă acest lucru nu se întâmplă sau se întâmplă greşit, s-ar putea ca solicitantul să nu mai îndeplinească cerinţele pentru a fi considerat IMM şi, astfel, să nu se califice pentru schema de ajutor de stat.
3) Nerespectarea acordului de finanţare. Acest scenariu a fost scos în evidenţă în seria de întrebări şi răspunsuri la care am făcut referire mai sus, menţionându-se expres că, într-o asemenea situaţie, IMM-ul va fi obligat să ramburseze ajutorul de stat primit, împreună cu dobânda”, se arată pe platforma https://www.avocatnet.ro/