După multe discuţii şi posibile scenarii privind deschiderea noului an şcolar, la circa două săptămâni distanţă de sunetul clopoţelului nu se ştie încă ce scenariu se va aplica pentru fiecare şcoală din ţară. Consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare vor transmite pe 10 septembrie scenariul la care s-au hotărât să înceapă anul şcolar, a anunţat, marţi, ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru.

„Pe 7 septembrie, Institutul Naţional de Sănătate Publică va face publică şi către instituţiile statului evaluarea epidemiologică la fiecare unitate administrativ-teritorială. În acest moment avem 3.181 de unităţi administrativ-teritoriale, fiecare din aceste unităţi va primi evaluare, în funcţie de care se va face deschiderea anului şcolar, în funcţie de scenarii pentru fiecare unitate şcolară în parte. Pe 10 septembrie, consiliile de administraţie ale unităţilor şcolare vor prezenta comitetelor pentru situaţii de urgenţă, DSP şi inspectoratelor şcolare scenariul la care s-au hotărât să înceapă anul şcolar. Evaluarea în teritoriu se face de către DSP-uri, ISJ-uri, sub coordonarea comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă”, a declarat Nelu Tătaru, , într-o conferinţă de presă referitoare la începerea noului an şcolar.

Legat de deschiderea noului an şcolar la Tulcea am discutat cu primarul municipiului Constantin Hogea, care se teme de faptul că va fi un eşec.

„Legat de deschiderea noului an şcolar lucrurile sunt extrem de complicate şi complexe. Îmi este foarte greu să pot anticipa în ce condiţii va putea începe anul şcolar şi cât de bune vor fi. Nu îi invidiez deloc pe directorii care sunt acum la conducerea unităţilor şcolare pentru că au un rol extrem de ingrat şi greu în a gestiona această problemă. Îmi e teamă ca începutul acestui an şcolar să nu fie un mare fiasco. Din păcate aici vorbim de elevi, de destine în formare care şi aşa sunt lovite de toate politicile de învăţământ care au fost abordate în ultimii 15 ani în România, pentru că niciodată nu s-a găsit soluţia cea mai bună care să aibă o anduranţă în timp privind funcţionarea învăţământului. La fiecare schimbare de miniştri şi culoare de guvernământ, învăţământul a fost un fel de poligon de încercare pentru orice gen de idei venite. Peste problema deficienţelor din învăţământul românesc a apărut şi această situa-ţie care generează o complexitate majoră şi un factor de presiune şi de stres în plus a tuturor celor care gestionează acest domeniu, chiar plecând de la administraţia publică  locală, care este invocată de fiecare dată”, ne-a declarat primarul Constantin Hogea.

Unităţile de învăţământ din municipiu au solicitat luna trecută autorităţilor locale fonduri destinate achiziţionării de produse de igienizare mai mari cu aproape 50% faţă de anul trecut.

De altfel, prin proiectul de rectificare bugetară aprobat de consilierii locali s-a alocat suma de 1.440 mii lei pentru finanţarea cheltuielilor complementare ale şcolilor.

„După cum se ştie, toate unităţile şcolare au cerut suplimentări de fonduri pentru a putea gestiona cum se cuvine bunul mers al activităţii în aceste condiţii specifice. În măsura în care am putut, am răspuns favorabil acestor solicitări. În ceea ce priveşte dispozitivele, înţeleg că este o strategie asumată de către Guvernul României, inclusiv cea de a livra măşti către sistemul şcolar, în aşa fel încât să poată debuta în condiţii bune. Mă îndoiesc că se va întâmpla aşa ceva. Întâmplător am fost în câteva şcoli în urmă cu câteva zile şi este multă forfotă, îngrijorare şi bulversare, pentru că nu toată lumea are înţelegerea clară a ceea ce se vrea”, a precizat primarul Constantin Hogea.

Autorităţile au în vedere trei scenarii care se vor aplica pentru deschiderea noului an şcolar. Primul este scenariul verde care prevede desfăşurarea şcolii în condiţii normale, al doilea este scenariul galben care se referă la desfăşurarea cursurilor în sistem mixt, acasă (pe internet) şi la şcoală, iar cel de al treilea este scenariul roşu potrivit căruia accesul în şcoală este restricţionat total.

„Trecerea bruscă de la învăţământul clasic la sistemul online va crea multe probleme în ceea ce înseamnă învăţământul românesc şi nu neapărat din punct de vedere al gradului de inteligenţă al copiilor, ci din modul de implementare a schemei de învăţământ. Mulţi copii nu sunt pregătiţi pentru aşa ceva. Eu fiind un cadru didactic de factura anilor 1980-2000 îmi este foarte greu să cred că un act didactic de calitate poate fi total despărţit de modul cum empatizezi cu elevul, de modul cum reuşeşti să prinzi din priviri gradul de înţelegere, nedumerire sau dorinţa de a cere o informaţie în plus. Varianta cu ecranul în faţă nu cred că poate fi în prezent foarte bună pentru societatea românească, cred că va trebui să treacă foarte mult timp. Am tristeţea că anul şcolar nu va începe deloc sub nişte auspicii pozitive”, a mai spus primarul Hogea. Citiţi continuarea în paginile ziarului DELTA