Ministerul Transporturilor prin Compania Naţională „Administraţia Porturilor Dunării Maritime” SA Galaţi investeşte în reabilitarea porturilor din Tulcea, Isaccea şi Mahmudia prin desfăşurarea mai multor proiecte europene.
Contractele de proiectare şi execuţie a lucrărilor menite să ducă la dezvoltarea Portului Tulcea, atât pentru Portul Industrial, cât şi pentru Portul Comercial au fost semnate în data de 8 septembrie, a anunţat ieri la Tulcea, directorul general al CN ADPM SA, Alexandru Gabriel Şerban.
Lucrările care vor duce la creşterea traficului de mărfuri cu 54,1% vizează portul industrial, acolo unde se va realiza un cheu vertical nou şi un teritoriu portuar cu o suprafaţă de 4.000 de metri pătraţi, precum şi portul comercial, acolo unde se va crea un teritoriu portuar cu o suprafaţă similară.
Conform termenilor contractului de finanţare menit să relanseze Portul Tulcea, fondurile puse la dispoziţie sunt de 64,24 milioane de lei, din care valoarea eligibilă a fost de 53,82 milioane de lei. Prin POIM s-a obţinut o finanţare nerambursabilă de aproape 45,75 milioane de lei, echivalentă cu 85 la sută din valoare totală eligibilă aprobată.
„În urmă cu o săptămână s-a semnat contractul pentru proiectare şi execuţie a proiectului <<Dezvoltare Port Tulcea-Etapa I>>, în valoare de circa 14 milioane de euro. Proiectul prevede ca în Portul Industrial pe care APDM îl administrează în zona municipiului Tulcea să realizăm 100 de metri liniari de cheu vertical nou, un teritoriu portuar nou de 4.000 mp, reabilitarea cheului existent şi lucrări aferente ale reţelelor de utilităţi astfel încât să le aducem la standardele din 2020. În Portul Comercial vom reface cheul complet, vom avea un cheu vertical nou de 323 metri liniari, un teritoriu portuar nou de 4.000 mp, o platformă de circulaţie la cheu de 3520 mp, reabilitarea drumului de acces la cheu de 125 metri liniari şi lucrări aferente reţelelor de utilităţi”, a declarat directorul Alexandru Gabriel Şerban.
Atât în cadrul acestui proiect cât şi în cel al portului de la Isaccea se doreşte dublarea traficului de marfă. Conducerea APDM se aşteaptă ca reabilitarea celor două zone să înceapă în primăvara anului viitor.
„Acest proiect cât şi cel de la Isaccea, unde şi acolo am semnat deja contractul de proiectare şi execuţie, pentru care a fost semnată finanţarea undeva în luna aprilie, nu ar fi putut ajunge la liman într-un termen atât de scurt fără sprijinul acordat de Guvernul PNL împreună cu domnul ministru Bode, dar mai ales cu suportul pe care l-am avut din partea parlamentarilor PNL, respectiv deputatul de Tulcea George Şişcu şi domnul Stângă, senator şi preşedinte al PNL Galaţi. Avem un proiect la Isaccea de 4 milioane de euro prin care vom dubla capacitatea de marfă. De asemenea şi în portul din Tulcea ne aşteptăm la aproape o dublare a traficului de marfă în Portul Comercial şi în cel Industrial”, a precizat directorul Alexandru Gabriel Şerban.
APDM Galaţi a mai demarat procedura de obţinere a unor studii de fezabilitate şi în cazul a altor două porturi pe care le mai administrează în judeţul Tulcea. Este vorba despre portul din Mahmudia şi Eco Port sau Portul Marina din municipiu.
„La portul din Mahmudia aveam o sumă insignifiantă pentru reabilitare şi am decis să luăm acei bani şi să îi alocăm pentru obţinerea unui studiu de fezabilitate şi depunerea unui proiect şi a unei cereri de finanţare pentru reabilitarea întregului port. Avem acolo şi cariera de piatră care poate fi exploatată în continuare şi ne aşteptăm ca acel proiect să se situeze între 5 şi 10 milioane de euro, vom vedea la finalul studiului de fezabilitate. Facem tot ce ne stă în putinţă să îl prindem în program astfel încât să avem finanţarea asigurată”, a spus directorul Alexandru Gabriel Şerban.
În ceea ce priveşte Portul Marina, în termen de o lună APDM Galaţi va desemna responsabilul de întocmirea studiului de fezabilitate.
„În municipiul Tulcea avem o zonă pe care o administrăm şi care la momentul actual este lăsată de izbelişte. Este vorba despre Eco Port sau Portul Marina, o locaţie în care iniţial aveam în vedere reabilitarea întregului port şi în care ar fi trebuit să vină la iernat atât navele APDM cât şi să realizăm activitatea de depoluare, colectare deşeuri la navele de pasageri. În urma discuţiilor pe care le-am avut cu domnul preşedinte Ştefan Ilie, am identificat şi nevoia tulcenilor de a-şi lăsa navele la iernat, respectiv navele de agrement din zona municipiului Tulcea. Vrem să creăm acolo o platformă pentru ei, astfel încât să poată să îşi dea barca repede la apă şi să aibă unde să îşi ţină navele în siguranţă. La Portul Marina am aprobat în Consiliul de Administraţie alocarea bugetară pentru studiul de fezabilitate, iar referatul de necesitate îl avem pregătit. Probabil că în termen de o lună vom avea pe cineva care să întocmească SF-ul”, a explicat Alexandru Gabriel Şerban.
Contractele de proiectare şi execuţie a lucrărilor pentru Proiectul „Dezvoltare Port Tulcea – Etapa I” – Lot I Port Industrial şi Lot II Port Comercial, au fost adjudecate de Asocierea formată din Canal Sea Services SRL & Ave Tebia SRL & Aduro Impex SRL cu terţ susţinător Lesaci Com SRL şi terţ susţinător şi subcontractant Eurocerad Internaţional SRL, în calitate de Antreprenor. Liderul asocierii este Canal Sea Services SRL Constanţa.
Defalcat, valoarea contractului pentru Lot I – Port Indus-trial este de 23 milioane de lei (exclusiv TVA), iar valoarea contractului Lot II – Port Comercial, de 21,71 milioane de lei (exclusiv TVA).
Perioada de implementare a proiectului este de 63 luni.