Acces prioritar pentru alegătorii febrili sau cu simptome respiratorii
Alături de toţi ceilalţi români cu drept de vot, tulcenii sunt aşteptaţi duminică, 27 septembrie 2020, între orele 7,00 şi 21,00, la urne, pentru a-şi alege primarul, preşedintele Consiliului Judeţean şi consilierii locali şi judeţeni.
Spre deosebire de celelalte scrutine, votul de duminică este organizat în condiţii de pandemie şi impune reguli noi faţă de cele cu care am fost obişnuiţi la alegerile de până acum.
Duminică, tulcenii îşi vor putea exercita votul dacă sunt cetăţeni român şi au împlinit vârsta de 18 ani, inclusiv în ziua alegerilor, dacă nu au fost pus sub interdicţie sau nu le-a fost interzisă exercitarea dreptului de a alege prin hotărâre judecătorească definitivă.
Cetăţenii nu vor putea vota decât la secţia de votare la care sunt arondaţi potrivit domiciliului sau reşedinţei, sec-ţie pe care o pot afla accesând https://registrulelectoral.ro/ şi introducând datele personale solicitate.
Pentru a vota, oamenii au nevoie de un act de identitate valabil. Dacă actul de identitate a expirat în perioada 1 martie – 27 septembrie 2020, aceştia vor putea vota pe baza lui.
Cetăţenii au nevoie, de asemenea, şi de o mască de protecţie, pe care să o poarte corect, astfel încât să le acopere nasul şi gura. Autoritatea Electorală Permanentă recomandă tuturor să meargă la vot neînsoţiţi de copiii minori, să evite, pe cât posibil, contactul cu alte persoane şi să păstreze distanţa de cel puţin un metru şi jumătate faţă de alţi cetăţeni.
Temperatură măsurată, dezinfectare şi distanţare fizică
La intrarea în secţia de votare, oamenilor li se va măsura temperatura cu ajutorul unui termometru noncontact. Dacă nu sunt evidenţiate o temperatură de peste 37,3oC şi/sau simptome respiratorii evidente (de exemplu, tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie), îşi vor dezinfecta mâinile şi vor intra în sediul secţiei de votare, păstrând distanţa de minimum un metru faţă de celelalte persoane şi evitând pe cât posibil atingerea suprafeţelor.
În secţia de votare, vor fi instruiţi cum să poziţioneze actul de identitate în suportul terminalului informatic, astfel încât datele lor de identificare să poată fi preluate în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal.
Pentru a fi identificaţi de către operatorul de calculator şi de către membrii biroului electoral al secţiei de votare, vor trebui să îşi îndepărteze pentru scurt timp masca, păstrând o distanţă de minimum 1,5 metri faţă de orice alte persoane. După identificare, îşi vor repoziţiona masca, apoi se vor îndrepta către persoana care le va prelua semnătura în lista electorală.
Alegătorii îşi vor aşeza actul de identitate pe masă astfel încât atingerea acestuia de către membrii biroului electoral al secţiei de votare să nu fie necesară. Atunci când vor semna- ideal ar fi să vină cu pixul de acasă – şi prelua buletinele de vot şi ştampila cu menţiunea „VOTAT”, vor evita contactul fizic cu membrii biroului electoral.
Cu cele patru buletine de vot – unul pentru alegerea primarului, unul pentru desemnarea preşedintelui Consiliului Judeţean, unul pentru alegerea Consiliului Local şi unul pentru alegerea Consiliului Judeţean – vor intra în cabina de vot. Acolo, vor aplica ştampila cu menţiunea „VOTAT” în interiorul patrulaterului care conţine numele partidului sau al candidatului preferat.
Vor împături, apoi, buletinele de vot, astfel încât să se păstreze secretul opţiunii fiecăruia, şi le vor introduce pe fiecare în urna corespunzătoare.
După restituirea ştampilei cu menţiunea „VOTAT” la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de votare, îşi vor aplica timbrul autocolant ori ştampila cu menţiunea „VOTAT”, după caz, pe actul de identitate. Vor părăsi, apoi, secţia de votare, respectând circuitul trasat, iar la ieşire îşi vor mai dezinfecta o dată mâinile.
Aerisire la fiecare două ore a localurilor de vot
Conform prevederilor legale, localurile de vot vor fi amenajate în sălile cu cele mai mari dimensiuni din cadrul sediilor secţiilor de votare, astfel încât să se poată asigura distanţarea fizică. Birourile la care vor sta membrii biroului electoral al secţiei de votare şi operatorul de calculator vor fi dispuse astfel încât să fie obţinută o distanţă de minimum un metru între persoane, fără a bloca accesul în localul de vot, la urna sau la cabinele de vot. Pe toată durata desfăşurării activităţii biroului electoral, se va asigura aerisirea localului de vot, prin deschiderea ferestrei/ ferestrelor cel puţin zece minute la fiecare două ore.
Cum votează alegătorii care au febră sau simptome respiratorii
În cazul în care un alegător prezintă simptome respiratorii evidente (de exemplu, tuse, rinoree, dificultăţi în respiraţie) sau este febril (este depistat cu temperatură de peste 37,3oC), conform prevederilor legale, personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare va organiza accesul prioritizat al acestuia în localul de vot.
Alegătorul va purta mască, astfel încât să-i acopere nasul şi gura, şi va fi menţinut la distanţă de celelalte persoane, în exteriorul sediului secţiei de votare.
Potrivit normelor legale, alegătorul îşi va dezinfecta mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare şi va fi condus de către un membru al personalului tehnic al biroului electoral până la intrarea în localul de vot, evitând contactul fizic cu suprafeţele sau cu alte persoane. Vor fi îndeplinite cu celeritate formalităţile prevăzute de lege – scanarea actului de identitate, identificarea, iar acesta îşi va exercita dreptul de vot în cabina cea mai apropiată de intrarea în localul de vot.
După finalizarea procedurilor de votare, cetăţeanul va fi condus în afara sediului secţiei de votare. Cabina de vot va fi dezinfectată prin ştergerea suprafeţelor prin pulverizare cu un dezinfectant pe bază de alcool şi prin ştergere cu o lavetă curată ce va fi aruncată după folosire. Acolo unde este posibil, după primul alegător febril şi/sau cu simptome respiratorii, cabina va fi rezervată până la sfârşitul zilei de votare doar alegătorilor febrili şi/sau cu simptome respiratorii.