Lucrările de reabilitare a Portului Sulina intră în linie dreaptă după ce, ieri, la sediul Consiliului Judeţean Tulcea a fost semnat contractul de finanţare al proiectului de modernizare a portului din perimetrul 1 a zonei libere.
Perimetrul este gestionat de Administraţia Zonei Libere (AZL), instituţie subordonată Consiliului Judeţean Tulcea.
Oraşul care a găzduit sediul Comisiei Europene a Dunării, de altfel o Europă în miniatură în acele vremuri, beneficiază de o finanţare europeană de aproximativ 17,5 de milioane de euro prin Mecanismul ITI Delta Dunării, Programul Operaţional de Infrastructură Mare.
Obiectivul proiectului constă în modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii portuare care deserveşte traficul cu nave de mărfuri, în scopul creşterii eficienţei şi siguranţei operaţiunilor portuare. Implementarea proiectului va conduce la creşterea cu aproximativ 70.000 tone/an, în medie, a cantităţilor de marfă operate anual în porturile româneşti.
Potrivit directorului general al AZL Sulina, Dragoş Ioniţă, proiectul vizează reabilitarea întregii infrastructurii portuare cu statut de regiune zonă liberă.
„În momentul de faţă avem o deschidere la Dunăre de circa 150 metri liniari care vor fi reabilitaţi, 150 metri liniari de cheu care sunt într-o stare deosebit de proastă. Cu tot statutul de zonă liberă, în momentul de faţă nu putem avea acostare, apa fiind undeva la 1,5 metri în condiţiile în care cotele Dunării sunt mai ridicate. Platforma de circa 29.000 mp este şi ea într-o condiţie foarte proastă. Sarcina maximă acceptată de această platformă este de o tonă pe metru pătrat, iar prin implementarea acestui proiect căutăm să ajungem la o sarcină acceptată de aproximativ 5 tone pe metru pătrat”, a declarat directorul Dragoş Ioniţă.
Perioada de implementare a proiectului este de 24 de luni, iar autorităţile speră ca până la sfârşitul anului 2023 acesta să fie finalizat.
„Sperăm ca până în luna decembrie a anului 2023 să reuşim să implementăm acest proiect. În momentul de faţă de la semnarea contractului avem o perioadă de 7 luni pentru organizarea procedurii de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie, un termen destul de generos, având în vedere că avem procedura de achiziţii finalizată zilele următoare vom reuşi să obţinem avizele necesare şi să intrăm în procedură de atribuire. Urmează o perioadă de 5 luni pe care constructorul o are pentru elaborarea proiectului tehnic, obţinerea avizelor şi a autorizaţiilor necesare pentru execuţia lucrărilor, urmând încă 24 de luni pentru execuţia efectivă”, a precizat directorul Dragoş Ioniţă.
În cadrul evenimentului, reprezentantul AZL Sulina a mai spus faptul că mai există un proiect depus la Ministerul Transporturilor privind reabilitarea Bazinului Maritim.
„Mai avem un proiect depus la Ministerul Transporturilor pentru reabilitarea Bazinului Maritim unde avem o suprafaţă de circa 29.000 mp şi o lungime de cheu la Dunăre de 300 metri liniari, propus la reabilitare în două faze a câte 150 de metri. Proiectul se află în evaluare tehnică şi sperăm ca în curând să obţinem toate avizele necesare şi să semnăm contractul de finanţare”, a menţionat Dragoş Ioniţă.
La rândul său, preşedintele CJ Tulcea, Horia Teodorescu s-a arătat încrezător că zona aferentă AZL Sulina va produce efecte economice pentru dezvoltarea oraşului.
„Vă felicit pentru ceea ce aţi realizat într-un timp destul de scurt ceea ce îmbracă într-o altă haină ceea ce înseamnă portul Sulina pentru că şi primăria la rândul ei are un proiect care se află tot în fază de evaluare. AZL a început demersurile pentru acest program de finanţare acum doi ani, după primărie, şi au ajuns să semneze contractul înaintea acesteia. Acesta înseamnă modul de abordare al unui proiect şi atunci când lumea se implică lucrurile merg într-o direcţie bună. Sper să reuşească şi Primăria Sulina să semneze contractul şi atunci toată zona aferentă AZL Sulina va arăta într-un alt fel şi va produce efecte economice şi o dezvoltare pentru oraş”, a declarat preşedintele Horia Teodorescu.
AZL administrează o suprafaţa de 175,5117 de hectare, inclusă în intravilanul oraşului Sulina, compusă din două perimetre, amplasate atât în zona oraşului, cât şi în jurul bazinului maritim de tranzit, cei interesaţi putând concesiona sau închiria terenuri şi construcţii.
Înfiinţată prin HG 156/1993, preluând patrimoniul întreprinderii de Comerţ Exterior „Administraţia Portului Liber Sulina”, prima de acest tip din lagărul comunist, AZL Sulina funcţionează cu statut de regie autonomă şi este urmaşa primului port liber din această zonă recunoscut prin tratate internaţionale. După căderea regimului comunist, regia a fost în subordinea Ministerului Transporturilor până în anul 2009, atunci când a trecut sub autoritatea CJ.