Scumpirea pâinii este imposibil de evitat în următoarele luni, în condiţiile în care costurile sunt influenţate semnificativ de preţul ridicat al componentelor de producţie.

Compania Lidas din judeţul Tulcea, care se ocupă de fabricarea şi comercializarea produselor de panificaţie şi patiserie, a majorat preţul pâinii anul acesta în două tranşe, iar o altă scumpire este preconizată şi anul viitor, potrivit directorului financiar Cristian Popa.

Potrivit sursei citate, preţurile produselor au fost majorate începând din luna octombrie, în două tranşe, ca efect al scumpirilor masive ale combustibililor, utilităţilor, materiilor prime şi auxiliare, printre altele.

„Procentual, am majorat preţul produselor noastre, în medie, cu 25%. Bineînţeles, majorarea preţului fiecărui produs a fost realizată în funcţie de impactul scumpirilor asupra fiecărei componente a acestuia. Cu siguranţă majorările de preţ se vor vedea în curând, dacă nu se văd deja, şi la raft. Din păcate, tendinţa de creştere a preţurilor pentru utilităţi, combustibili şi im-plicit materii prime, auxiliare, manopera, componente care impactează costul de producţie al produselor alimentare, se menţine inclusiv pentru anul 2022″, ne-a declarat Cristian Popa, director financiar Lidas Tulcea.

Principalul factor care determină majorarea preţurilor este triplarea preţului utilităţilor.

„În orice economie, şi în orice moment există fluctuaţii ale costului de producţie datorită fluctuării unor serii de factori. Însă, de regulă aceste fluctuaţii sunt absorbite de companie în mare parte, astfel încât preţul la raft să fie cât mai stabil posibil iar modificările de preţ să fie rare. În prezent ne confruntăm cu o creştere extraordinară a tuturor elementelor ce constituie baza de calcul al costului de producţie. Preţul utilităţilor s-a triplat în ultima perioadă. Preţul materiilor prime şi ambalaje în medie a crescut cu 40% şi astfel aceste majorări suntem nevoiţi să le translatăm în preţul de vânzare, întrucât depăşesc capacitatea companiei de a le absorbi şi nici nu este indicat şi sănătos pentru sustenabilitatea business-ului pe termen mediu şi lung, mai ales în domeniul panificaţiei unde marjele comerciale sunt mici. Cu certitudine depunem toate eforturile să menţinem pe cât posibil aceste creşteri în frâu, având contracte semnate cu preţuri fixe, cantităţi de materii prime şi utilităţi precontractate, dar şi acestea au un final, iar creşteri de costuri vor exista în continuare, chiar şi în anul 2022″, a precizat directorul Cristian Popa.

Deoarece compania fabrică produse de panificaţie şi patiserie, care sunt de bază în alimentaţia populaţiei, nu a înregistrat  efecte negative majore anul acesta, ci este pe creştere la volume faţă de 2020.

„Având în vedere că noi producem şi vindem produse de panificaţie şi patiserie, în esenţă produse de bază în alimentaţia populaţiei, nu am avut efecte negative majore în anul 2021 în ceea ce privesc volumele, ci din contră suntem pe creştere faţă de 2020. Economia galopantă şi măsurile de re-lansare a economiilor globului, au destabilizat echilibrul cererii şi ofertei, iar cum noi ca ţară suntem angrenaţi în ceea ce înseamnă tradingul global, simţim efectele acestor creşteri de preţuri, şi din păcate ca economie, nu suntem pregătiţi pentru astfel de şocuri iar efectele se resimt în buzunarele tuturor”, a spus Cristian Popa.

Citiţi continuarea în paginile ziarului DELTA.