Se împlineşte un an de când primarii şi-au preluat mandatele, în urma alegerilor locale din 2024. Chiar dacă un an de mandat este un termen scurt, iar procedurile de licitaţie şi partea birocratică este greoaie, am solicitat primarilor tulceni să ne spună ce au reuşit să facă din ceea ce şi-au propus în acest răstimp.

Liliana Marinescu a câştigat, anul trecut, primul mandat la conducerea Primăriei Baia. Într-un interviu acordat Ziarului „Delta”, edilul ne-a spus că cea mai mare provocare este să găsească echilibrul între resursele foarte limitate pe care le are localitatea şi aşteptările fireşti ale oamenilor.

Primarul mai spune că cel mai mare test al acestui mandat va fi modernizarea străzilor din Panduru, pentru că nu există finanţări pentru aceste lucrări, iar zona a fost neglijată.

– Cum aţi găsit instituţia primăriei la momentul preluării mandatului? Care au fost primele surprize?

– La momentul preluării mandatului am găsit o instituţie împovărată de o datorie foarte mare, care afecta capacitatea de funcţionare a primăriei. În plus, nu am avut la dispoziţie proiecte în derulare sau investiţii consistente pe care să le pot continua, ceea ce a îngreunat începutul. Practic, era destul de multă dezordine şi lipsă de direcţie. Cu toate acestea, am considerat că este important să nu pierdem timpul şi să începem imediat să punem ordine în situaţia financiară, să stabilim priorităţi clare şi să pregătim proiecte noi, care să aducă fonduri şi dezvoltare pentru comunitate. Chiar dacă startul nu a fost unul uşor, sunt convinsă că prin seriozitate şi muncă putem să schimbăm lucrurile în bine.

– Care a fost cea mai urgentă problemă pe care a trebuit să o rezolvaţi?

– Nu a fost doar o singură problemă urgentă, ci mai multe. Cele mai grave au fost, pe de o parte, obligaţia de a returna către AFIR suma de 800.000 lei, aferentă proiectelor eşuate la căminele din Ceamurlia de Sus şi Caugagia, şi, pe de altă parte, riscul real ca primăria să rămână blocată din cauza impozitelor şi taxelor salariale neachitate, ceea ce ar fi dus la popriri pe conturi şi imposibilitatea de a funcţiona. A trebuit să intervin rapid pentru a găsi soluţii, astfel încât instituţia să îşi poată continua activitatea şi să evităm consecinţe şi mai grave pentru comunitate.

– Cum aţi stabilit priorităţile pentru primele luni?

– În primele luni am stabilit priorităţile pornind de la situaţiile critice care ameninţau funcţionarea primăriei. În primul rând, a trebuit să stabilizăm bugetul şi să evităm blocajele financiare. În paralel, am început să pregătim proiecte noi, astfel încât să aducem fonduri externe şi să putem investi în comunitate. Totodată, am pus accent pe transparenţă şi pe comunicarea cu cetăţenii, pentru ca oamenii să ştie exact unde ne aflăm şi încotro ne îndreptăm. Practic, am ales să rezolvăm urgenţele, dar fără să pierdem din vedere dezvoltarea pe termen lung.

– Ce aţi reuşit să implementaţi concret în acest prim an de mandat?

– Din surse atrase: „Centru sportiv-cultural pentru copiii Comunei Baia”, proiect depus în prima săptămână de mandat; „Instalare panouri fotovoltaice pentru producerea energiei din surse regenerabile pentru autoconsum”; „Furnizare de servicii integrate în comunităţile rurale-facilitarea accesului persoanelor vulnerabile la servicii de bază eficiente şi de calitate”. Din surse proprii: înfiinţare trecere de pietoni pe strada Republicii, două parcări, toată localitatea a fost semnalizată prin plăcuţe stradale; staţie încărcare electrică pentru microbuz şcolar; construire pod localitatea Camena; program after school pentru elevii şcolii primare clasele a IV-a; program pentru copiii de şcoală primară şi grădiniţă – activităţi centru copii; inaugurare club pensionari; activităţi cu ansamblurile proprii, inclusiv participarea la Festival Internaţional din Cappadocia, dar şi activităţi sportive – echipă de fotbal şi kempo; concursul de şah etapa 1. Urmărim ca anul următor să organizam un concurs judeţean de şah la Baia, Festivalul Gastronomic – Tradiţii şi Reţete Dobrogene şi multe alte investiţii care au condus la eficientizarea cheltuielilor curente.

– Există un proiect început deja de administraţia precedentă pe care l-aţi continuat? Care ar fi acesta?

– Da, „Modernizare străzi în localitatea Baia”, proiect pentru care, cum bine ştiţi, sunt stopate finanţările pe Anghel Saligny.

– Care sunt proiectele noi demarate sub mandatul dumneavoastră?

– Alimentarea cu gaze naturale a comunei Baia – proiect la care avem emisă inclusiv autorizaţia de construire; Extinderea, consolidarea şi creşterea eficienţei energetice a şcolii generale, din localitatea Camena; Desfiinţare şi construire şcoală generală în localitatea Ceamurlia de Sus; Demolare clădire existentă corp C1 şi construire şcoală primară, din localitatea Panduru; Extinderea, consolidarea şi creşterea eficienţei energetice a şcolii din comuna Baia; Construire Imobil Locuinţe Colective Sociale, localitatea Baia. Tot în această perioadă am mai depus şi avem în evaluare următoarele proiecte: Respect şi demnitate pentru bunicii Comunei Baia – Servicii de îngrijire la domiciliu; Servicii de îngrijire la domiciliu pentru vârstnicii Comunei Baia; Consolidarea şi creşterea eficienţei energetice a sediului primăriei corp c1 şi c2 din comuna Baia; Înfiinţare capacităţi de producere a energiei electrice pentru consum propriu din surse regenerabile, cu capacităţi de stocare integrate, pentru autoconsum în comuna Baia; Creşterea eficienţei energetice a infrastructurii de iluminat public prin reabilitare a satului Panduru; Creşterea eficienţei energetice a infrastructurii de iluminat public UAT Baia; programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2025-2030.

– Care este cea mai mare dificultate întâmpinată până acum în administraţie?

– Pentru mine, cea mai mare dificultate este să găsesc echilibrul între resursele foarte limitate pe care le avem şi aşteptările fireşti ale oamenilor. Cetăţenii îşi doresc drumuri mai bune, servicii publice mai eficiente, investiţii în educaţie şi sănătate, iar eu îmi doresc să le ofer toate acestea. Însă realitatea administrativă înseamnă datorii, blocaje şi birocraţie care îţi consumă enorm de mult timp şi energie. Este greu să le explici oamenilor că vrei să faci, dar că trebuie să lupţi mai întâi cu problemele moştenite. Tocmai de aceea încerc, pas cu pas, să depăşim aceste obstacole şi să demonstrăm că prin muncă şi seriozitate putem schimba lucrurile.

– Ce aţi descoperit că e mai greu de realizat decât v-aţi imaginat înainte de a deveni primar?

– Ce am descoperit că este mult mai greu decât mi-am imaginat înainte de a deveni primar este să găsesc echilibrul între birocraţia complicată a administraţiei şi aşteptările imediate ale cetăţenilor. Procedurile, avizele şi etapele prin care trebuie să treacă orice proiect consumă enorm de mult timp şi energie, mult mai mult decât am crezut la început. În acelaşi timp, oamenii au probleme reale şi urgente, iar fiecare dintre ele ajunge pe masa mea. Este o presiune pe care o resimt zilnic, dar şi o responsabilitate pe care mi-am asumat-o şi pe care încerc să o duc cu seriozitate.

– Cum aţi gestionat aşteptările comunităţii, mai ales în privinţa promisiunilor electorale?

– Gestionarea aşteptărilor comunităţii nu este uşoară, pentru că oamenii îşi doresc rezultate rapide şi vizibile. Am considerat însă că cel mai bun mod de a răspunde acestor aşteptări este să trec la fapte imediat şi să încep să îmi respect promisiunile electorale încă din primul an.

Am realizat programe pentru copii, cum este after school-ul şi traseele şcolare cu microbuze proprii. Am rezolvat probleme practice precum parcările şi am demarat lucrările la podul de la Camena. Pentru vârstnici am creat un serviciu social dedicat, cu pachete şi hrană, dar şi un club al pensionarilor. Am deschis o staţie de încărcare electrică, am obţinut finanţare pentru un nou centru cultural-sportiv şi am sprijinit viaţa comunităţii prin echipa de fotbal, ansamblurile de dans şi cântec, precum şi prin organizarea de festivaluri care promovează comuna noastră.

În paralel, am pus accent pe curăţenie, vizibilă la nivelul străzilor, şi, cel mai important, pe schimbarea atitudinii funcţionarilor faţă de cetăţeni – pentru ca fiecare om care intră în primărie să fie tratat cu respect. Toate acestea arată că promisiunile pot fi transformate în realitate atunci când există voinţă şi muncă susţinută.

– Cum ţineţi legătura cu locuitorii şi cum le ascultaţi problemele?

– Ţin legătura direct cu locuitorii prin numărul meu personal, prin vizitele la primărie şi prin şedinţe publice în care le ascult problemele. De asemenea, folosim e-mailul şi reţelele sociale pentru ca oricine să poată transmite observaţii sau sugestii. Cred că e important ca oamenii să ştie că pot vorbi cu primarul şi că le ascultăm cu adevărat nevoile.

– Ce măsuri aţi luat pentru a aduce mai multă transparenţă în activitatea primăriei?

– Pentru a asigura transparenţa faţă de locuitori, am luat mai multe măsuri concrete. Toate deciziile importante şi proiectele primăriei sunt comunicate public, prin afişaj la sediu, prin site-ul instituţiei şi prin reţelele sociale. Am organizat şedinţe publice şi întâlniri periodice cu cetăţenii pentru a le explica priorităţile şi pentru a răspunde întrebărilor lor. În plus, am încurajat dialogul direct, astfel încât fiecare persoană să poată semnala probleme sau să propună soluţii. Totodată, am introdus rapoarte clare privind cheltuielile şi investiţiile, pentru ca banii publici să fie urmăriţi şi înţeleşi de toţi cetăţenii. Prin aceste măsuri, încercăm să construim o administraţie deschisă, responsabilă şi apropiată de comunitate.

– Care a fost cel mai des mesaj sau solicitare primită de la cetăţeni până acum?

– Cel mai des mesaj sau solicitare pe care îl primesc de la cetăţeni se referă la nevoia de infrastructură mai bună, cum ar fi drumuri şi parcări, la servicii sociale pentru vârstnici şi copii, dar şi la siguranţă şi curăţenie în comună. Oamenii îşi doresc să fie ascultaţi şi să vadă rezultate concrete. De aceea, încerc să răspund rapid acestor solicitări şi să prioritizez proiectele care au impact direct asupra vieţii lor de zi cu zi.

– Care consideraţi că va fi „testul cel mare” al mandatului dumneavoastră?

– Consider că cel mai mare test al mandatului meu va fi modernizarea străzilor din Panduru. Ştiu că până acum nu există finanţări pentru aceste lucrări şi că este o zonă care a fost neglijată. Totuşi, este important să găsim soluţii, chiar dacă nu putem realiza imediat asfaltarea completă – putem interveni cu alte măsuri care să îmbunătăţească circulaţia şi siguranţa, până când vom obţine fonduri pentru proiecte mai mari. Acesta va fi un test real al capacităţii noastre de a prioritiza, de a găsi resurse şi de a arăta oamenilor că ne pasă de nevoile lor.

– Dacă ar fi să transmiteţi acum un mesaj comunităţii, la un an de la alegeri, care ar fi acela?

– La un an de la alegeri, aş transmite comunităţii că lucrurile se schimbă pas cu pas şi că încercăm să facem tot ce ţine de noi. Am reuşit să punem în practică mai multe proiecte importante, de la after school pentru copii, la servicii sociale pentru vârstnici, la modernizarea infrastructurii şi promovarea culturii locale.

Totodată, vreau să fiu sinceră: ceea ce nu s-a făcut în 20 de ani nu se poate rezolva peste noapte. Dar ceea ce putem face acum este să lucrăm responsabil, cu transparenţă şi cu atenţie la nevoile oamenilor. Schimbarea reală se construieşte zi de zi, iar acest an a fost doar începutul.

– Care este efectul măsurilor de austeritate pe care Guvernul încearcă să le implementeze?

– Efectul măsurilor de austeritate adoptate de guvern se resimte şi la nivelul comunităţii noastre. Bugetul primăriei este mai restrâns, ceea ce limitează posibilitatea de a investi rapid în proiecte şi de a răspunde tuturor nevoilor cetăţenilor. În acelaşi timp, aceste măsuri pun presiune asupra administraţiei locale, care trebuie să gestioneze cu grijă resursele disponibile şi să prioritizeze strict proiectele esenţiale. Chiar şi aşa, încercăm să găsim soluţii creative şi să accesăm fonduri externe pentru a continua dezvoltarea comunei, în ciuda restricţiilor financiare.

– Ce proiecte sunt sub semnul întrebării?

– La ce vremuri trăim nu mai avem nici o certitudine că nu poate interveni ceva, dar proiectele cu un mare semn de întrebare sunt străzile şi gazele.