Primarul Ştefan Ilie: „Intenţia este de a realiza un magazin public care să promoveze în primul rând voluntariatul”
Primul Magazin Social Exchange „Dar din dar” din municipiu va fi deschis luna viitoare pe strada Alexandru cel Bun. Magazinul le va oferi produse alimentare şi nealimentare persoanelor care au nevoie. Demersul se va realiza cu ajutorul Centrului de Donaţii, Sponsorizări şi Relaţii cu Societatea Civilă-Magazin Social Exchange „Dar din dar”, din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DAPS) Tulcea.
Mai exact, donatorii, persoane fizice sau juridice, pot oferi produse alimentare, mobilier, electrocasnice sau haine, care trebuie să fie noi, iar în schimbul lor primesc puncte.
Cu ajutorul acestor puncte, generozitatea donatorilor este răsplătită prin intermediul mai multor bunuri şi servicii pe care DAPS le poate oferi. De cealaltă parte, beneficiarii apţi de muncă nu pot intra în posesia donaţiilor fără să ofere ceva comunităţii. Ei trebuie să muncească pentru fiecare produs în parte.
Activităţile prestate nu se vor limita doar la măturat stradal, ci va exista o gamă diversă de unde oamenii vor putea alege, iar la final se primesc puncte. Prin intermediul lor, beneficiarii pot achiziţiona produsele din magazinul social, donate de cetăţeni.
„Sperăm ca magazinul să devină funcţional începând cu luna august, iar una din locaţii va fi pe strada Alexandru cel Bun. Se vor dona alimente, mobilier, electrocasnice şi haine şi încălţăminte care trebuie să fie noi. Hainele folo-site se pot dona la containere. Totul va fi evaluat în puncte în funcţie de preţul de pe piaţă, respectiv o pâine va fi evaluată la un leu respectiv un punct, chiar dacă a costat 0,80 de lei sau 4 lei. În funcţie de punctele acumulate în urma donaţiilor aduse, omul poate să îşi aleagă bunuri din magazinul exchange făcute de beneficiarii direcţiei sau, în parteneriat cu Muzeul de Artă, servicii precum cursuri de dansuri tradiţionale, consiliere psihologică, kinetoterapie. Fiecare donator va avea un bileţel care va intra în cutia tombolei donatorilor a cărei extragere va avea loc pe 5 decembrie, de Ziua Voluntariatului”, ne-a declarat directoarea DAPS Tulcea, Ştefana Zibileanu.
Singurul criteriu pentru a se stabili dacă persoana este aptă de muncă este cel al vârstei, fără alte evaluări. Astfel, cei care nu sunt apţi de muncă, copii până în 18 ani cu domiciliul stabil/ viza de reşedinţă în municipiul Tulcea, persoanele vârstnice peste 65 de ani şi persoanele încadrate în grad de handicap grav pot beneficia de bunuri şi produse în mod gratuit.
„Cei apţi de muncă vor trebui să presteze ore de muncă în folosul comunităţii, iar locaţia va fi aleasă de fiecare în parte în baza unui tabel. Dacă este profesor de exemplu poate alege să facă ore de pregătire cu copiii. Orele de muncă nu trebuie limitate la măturat stradal. Echivalentul unei ore de muncă prestate în folosul comunităţii va reprezenta echivalentul unei ore de muncă aferente salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată. În acest an va vor fi 15 puncte pe oră. Într-un carnet de muncă pe care îl găseşte la magazinul social cât şi la fiecare locaţie unde poate presta orele de muncă se trec punctele şi se poate prezenta cu documentul la magazin de unde ia produsele de care are nevoie”, a precizat Ştefana Zibileanu.
Bunurile şi produsele vor avea afişat la raft echivalentul lor în puncte valorice. Limita de puncte în care beneficiarii trebuie să se încadreze pentru bunuri şi produse este de 30 puncte/zi şi 200 puncte/săptămână.
Consilierii locali au aprobat în ultima şedinţă un proiect de hotărâre ce prevede înfiinţarea magazinului social. La solicitarea consilierului local Andaluzia Luca, primarul Ştefan Ilie a oferit câteva detalii legate de acest magazinul exchange.
„Intenţia este de a realiza un magazin exchange, un magazin public care să promoveze în primul rând voluntariatul, după modelul altor municipii din ţară. Este dedicat persoanelor care sunt interesate să vină în sprijinul diferitelor activităţi pe care municipalitatea le desfăşoară, şi care pot dona diverse lucruri către compartimentele sociale pe care primăria le are. Celor care pot face muncă voluntară în folosul comunităţii să li se acorde un punctaj, un tip de confirmare a activităţii lor în baza cărora din acest magazin să poată lua diferite produse care sunt făcute şi de compartimentele din cadrul DAPS sau pot proveni din donaţii. Dacă un cetăţean vine şi ajută un compartiment al Primăriei municipiului cu muncă în campanii de curăţenie, deratizare, dezinsecţie sau activităţi culturale şi sportive primeşte un certificat pentru ziua respectivă, care valorează nişte puncte şi pot lua produse din acest magazin”, a precizat Ştefan Ilie.
În cadrul aceluiaşi proiect a fost aprobată şi organigrama DAPS Tulcea, Andaluzia Luca solicitând conducerii DAPS mai multe lămuriri.
„Există o modificare şi completare a organigramei DAPS. Este înfiinţat un post de director adjunct, iar rugămintea mea este să ne spuneţi care este numărul de angajaţi în momentul actual, care va fi acesta după aprobarea proiectului şi dacă are impact economic asupra bugetului local”, a spus consilierul local Andaluzia Luca.
La rândul său, Ştefana Zibileanu a explicat faptul că pentru noul serviciu va fi angajat doar un magazioner.
„Nu afectează cu nimic bugetul direcţiei. După cum ştiţi aveam un centru în cadrul direcţiei de colectare şi redistribuire a donaţiilor care se afla la Centrul de zi <<Paşi spre Lumină>>. Donaţiile se aduceau în mai multe locaţii din municipiu. Pentru această activitate va fi angajat un magazioner, în afara personalului existent în direcţie. Am prevăzut în cadrul serviciului şi compartimentul de deservire. Este o activitate laborioasă care suplimentată cu cele 10 containere care se află în municipiu presupune personal mai mult. La nivelul bugetului anului 2021 este o activitate la început şi încercăm să ne descurcăm cu resursele proprii pe care le avem. Faţă de organigrama anterioară acum este vorba de un post de magazioner, unul de inspector în relaţia cu societatea civilă şi ONG-urile şi un post de şef serviciu. Directorul adjunct nu există, este un post vacant de mulţi ani. Până la acest moment nu a fost necesar postul de director adjunct şi a fost prevăzut ca urmare a unor normative de structură stabilite prin acte normative. Nu am ocupat acel post pe motive de economie şi având în vedere că cei doi şefi de serviciu de copii şi adulţi au suficientă experienţă”, a menţionat Ştefana Zibileanu.