Antreprenorii din domeniul fabricării pâinii, prăjiturilor şi a produselor proaspete de patiserie şi-au desemnat reprezentantul în Consiliul Consultativ al oamenilor de afaceri la nivelul municipiului Tulcea, în persoana lui Nicuşor Crăciun, reprezentantul patiseriei „Bunătăţi de la Crăciun”.
„Îmi pare rău că nu au venit mai mulţi investitori din acest domeniu la întâlnirea de la Primărie şi au fost doar cinci reprezentanţi. Cu părere de rău spun că nu au vrut să vină şi asta înseamnă că nu suntem uniţi, nu luptăm toţi pentru aceleaşi interese. Salut iniţiativa domnului primar care are alături nişte antreprenori şi avem posibilitatea să ne cunoaştem. Cu cei cinci reprezentanţi ai acestui domeniu am discutat lucruri foarte interesante. Susţin formarea Consiliului Consultativ pentru că fiecare poate să îşi spună problemele” ne-a declarat Nicuşor Crăciun, reprezentantul patiseriei „Bunătăţi de la Crăciun”.
Principala problemă cu care se confruntă angajatorii din acest domeniu este lipsa de personal.
„Una dintre problemele colegilor mei ar fi lipsa forţei de muncă. Cei de la Primărie ne-au spus că au în vedere înfiinţarea unor şcoli de meserii pentru toate domeniile de activitate. Dacă în 2-5 ani ar reuşi să scoată măcar o promoţie de tineri absolvenţi, poate că nu va mai fi această lipsă acerbă de personal. Noi am luat oameni din stradă şi i-am făcut patiseri, pe unii i-am calificat prin organizarea unor cursuri. Cei care ies de pe băncile şcolii de la Liceul <<Brad Segal>>, nu ştiu dacă 10% vor lucra în acest domeniu. Am avut copii care au făcut practică la noi şi când i-am întrebat dacă doresc să îmbrăţişeze această meserie toţi au răspuns că nu vor. Este un domeniu care trebuie să îţi placă şi este mai greu vara căci este cald. La noi pe timp de vară oamenii lucrează 5-6 ore, le asigurăm apă şi ce mai au nevoie”, a menţionat Nicuşor Crăciun.
O altă problemă a celor din domeniul patiseriilor este legată de faptul că deseori, prin intermediul comerţului online sunt puse în vânzare produse alimentare ceea ce înseamnă o încălcare a legislaţiei pe mai multe segmente, cum ar fi neînregistrare la organele competente, condiţii eventual insalubre şi anti-sanitare, lipsa actelor de provenienţă a materiei prime.
„Din ceea ce am mai discutat cu colegii mei din acest domeniu, o altă problemă gravă este că foarte multă lume a început să producă acasă şi să vândă ilicit prin intermediul reţelelor de socializare. Considerăm că toţi aceştia reprezintă un pericol pentru sănătatea populaţiei. Nu mai vorbim de faptul că nu este nimic fiscalizat. Noi eliberăm certificate de conformitate, avem controale şi programe de autocontrol. La 3 luni ducem produse la analize, iar cu laboratorul DSVSA sau cele private nu te joci. Cei care produc acasă nu au nicio treabă cu aceste controale. Nu poţi să ţii un tort alături de oala de ciorbă, nu poţi face o prăjitură sau un cozonac cu un căţel în bucătărie. Problema aceasta nu este numai la noi în judeţ, a devenit un flagel naţional. Preţurile lor sunt aliniate la preţurile noastre. Am înţeles că pe plan naţional se în-cearcă luarea unor măsuri împotriva acestor persoane”, a precizat Nicuşor Crăciun.
Un alt aspect menţionat de reprezentantul patiseriei „Bunătăţi de la Crăciun” este că patiseriile şi cofetăriile sunt încadrate ca şi autorizaţie de funcţionare la categoria restaurante.
„Tot ce înseamnă patiserie şi cofetărie este încadrat ca şi autorizaţie de funcţionare la restaurante. Eu pentru patru locaţii dau 4.000 de lei pe an. Nu ar fi aceasta o problemă, dar noi nu putem avea aceleaşi condiţii ca şi un restaurant. De exemplu, avem obligativitatea de a avea agent de pază, în condiţiile în care avem contract cu firme de pază, camere de luat vederi şi buton de panică. Oraşul nostru fiind mic, agenţii de pază vin în maxim 3 minute la uşa noastră. Cheltuiala noastră se regăseşte în buzunarele unor firme private. Dacă primăria ar şcolariza nişte agenţi de pază ar intra banii în bugetul local”, a spus Nicuşor Crăciun.
În ceea ce priveşte infrastructura, Nicuşor Crăciun este optimist că se vor rezolva şi aspectele ce ţin de locurile de parcare.
„În ceea ce priveşte infrastructura, ştim că oraşul este într-o continuă transformare. Acceptăm faptul că sunt lucrări şi cum s-a făcut pe strada Iuliu Maniu ar fi bine să se facă în tot oraşul. Încet, încet eu cred că oraşul se va pune la punct. Într-adevăr locurile de parcare sunt puţine şi nu ştiu dacă desfiinţarea garajelor este o soluţie, dar de exemplu, în spatele blocului Pelican se poate face o parcare supraetajată fără probleme. Trebuie să fim conştienţi de faptul că aceste lucruri nu se pot face într-un an. Există legi speciale pentru cei care fac distribuire de produse alimentare, care sunt cunoscute de Poliţia Rutieră şi Poliţia Locală care ne-au înţeles, cu toate că unii dintre noi, chiar eu, încurc circulaţia pe strada Isaccei. Există articolul 62 alineat 2 litera B din Codul Rutier, care spune că nu se consideră oprire imobilizarea autovehiculelor care transportă produse alimentare, atât timp cât este necesar pentru a le distribui. Timpul utilizat ţine de bunul simţ al celui care face distribuirea produselor”, a concluzionat Nicuşor Crăciun.
Consiliul Consultativ al Oamenilor de Afaceri va fi format din 11 persoane din diverse domenii de activitate.