Transportul cerealelor exportate de Ucraina se poate realiza prin utilizarea infrastructurii portuare fluviale şi maritime din România, un exemplu în acest sens fiind portul Tulcea. Problema este că reglementările în vigoare impun că nu se pot efectua importuri de cereale prin Biroul Vamal de Frontieră Tulcea, pentru că acesta nu se regăseşte în lista posturilor de inspecţie la frontieră, cum nici Portul Tulcea nu este pe lista posturilor de inspecţie la frontieră a punctelor de control, a punctelor de intrare şi ieşire, în care sunt organizate controale sanitar veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.
Un transportator tulcean, care ar putea realiza logistica navală şi care se află în parteneriat cu Compania de Navigaţie Fluvială Română „Navrom”, ne pune la dispoziţie corespondenţa avută cu Direcţia Sanitar Veterinară şi Siguranţa Alimentelor şi Biroul Vamal de Frontieră Tulcea, din care reiese că, deşi acesta are numeroase solicitări de descărcare şi import de cereale din Ucraina, transportul naval al acestui produs nu se poate realiza, din cauză că, în cadrul Biroului de Frontieră, nu există un inspector care să asigure controlul mărfurilor destinate consumului uman.
„Acest aviz fitosanitar şi sanitar veterinar este necesar la importul mărfii care are ca destinaţie consumul uman. Problema cu care ne confruntăm noi are legătură cu faptul că Biroul Vamal Tulcea nu este inclus pe lista acelor birouri care să poată da avizul tipului de marfă pe care dorim noi să îl transportăm. Portul tulcean are dană, cu macarale, cu personal, cu tot ce trebuie, dar nu avem codul de la Vamă, care ar oferi posibilitatea executării importului de cereale sau produse destinate consumului uman. Au existat acum ceva ani inspectori care făceau acest lucru, dar care au ieşit la pensie, între timp, şi, cum nu a mai existat interes, nu au fost înlocuiţi. Adăugarea unui post de inspecţie fitosanitară şi sanitar veterinară în Vama Tulcea este un lucru dificil de realizat, pentru că genul acesta de ordin se poate schimba doar cu acceptul Comisiei Europene, de la Bruxelles. Am avut o discuţie cu şefa Biroului Vamal Tulcea, care mi-a prezentat mecanismul de urmat într-o astfel de situaţie. În mod normal, un astfel de demers ar trebui iniţiat de Ministrul Agriculturii, doar că, în acest moment, nu mai avem ministru. Urmează să înaintez o adresă şi către Prefectura Tulcea, în care să semnalăm această problemă. Situaţia afectează economia oraşului, nu doar transportatorii din zonă. Ca transportatori, nu putem face nimic. Portul nu are ce să lucreze, practic. În oraş sunt silozuri care ar putea stoca cerealele, iar mai departe, ar putea redistribui către Constanţa sau alte destinaţii”, ne-a declarat Ionuţ Grigoraş, administratorul companiei de transport.
Citiţi continuarea în ediţia tipărită a ziarului DELTA.