Pensionarii din municipiu care au o pensie de până în 2.000 de lei beneficiază de 40 de călătorii gratuite lunar, pe transportul public din oraş, după ce consilierii locali au votat în unanimitate proiectul de hotărâre ce prevede acordarea acestor facilităţi.

Iniţial, proiectul conţinea creşterea plafonului de la 1.200 lei pentru 40 de călătorii la 2.000 de lei pentru 20 de călătorii lunar, dar în urma amendamentelor propuse atât de consilierii PNL cât şi de consilierii PSD s-a aprobat varianta ca numărul de călătorii să fie de 40 pe lună.

„Avem un amendament cu 40 de călătorii în loc de 20 de călătorii, cu acelaşi cuantum de minim 2.000 de lei. Aici s-a votat trei voturi împotrivă şi două voturi pentru, iar proiectul în sine s-a votat favorabil în forma lui iniţială”, a spus consilierul local liberal Stere Şacu.

Un amendament similar a fost prezentat şi de consilierul local PSD Cezar Marin.

„Aviz favorabil cu amendamentul ca abonamentul să fie pentru un număr maxim de 40 de călătorii pe lună pentru pensionarii stabiliţi în municipiul Tulcea, care au pensie mai mică sau egală cu suma de 2.000 de lei”, a precizat Cezar Marin.

Primarul Ştefan Ilie a explicat raţionamentul pentru care s-a propus creşterea plafonului la 2.000 de lei pentru 20 de călătorii lunar.

„În urma solicitării Asociaţiei de pensio-nari, a dumneavoastră, consilierilor, şi a statisticilor pe care le-am luat în ultimii 5 ani, raţionamentul pentru  fi câte 20 de călătorii până la limita a 2.000 de lei a fost ca urmare a mediei călătoriilor consumate de către pensionarii din municipiul Tulcea şi pentru a nu impacta mai mult bugetul local. În ultimii 5 ani, numărul de călătorii pe lună este între 12 şi 15. Nu există o medie mai mare de 20 sau care să atingă 20 de călătorii. Acesta a fost raţionamentul pentru care s-a propus proiectul de hotărâre în forma neamendată, compensaţiile fiind aproximativ aceleaşi, de 800.000 de lei”, a declarat Ştefan Ilie.

În continuare, consilierul local Cezar Marin a susţinut varianta cu 40 de călătorii.

„Ştiţi cum este cu aceste 20 de călătorii? Domnul Ţiu mănâncă trei mese pe zi pentru că este director. Eu sunt pensionar şi mănânc o masă. Media este de două. Sunt unii care merg 40 de călătorii  şi alţii una. În general, cei mai săraci merg cu autobuzul în condiţiile actuale. Nu mi se pare normal să îl pun să plătească pe cel care o să aibă numai 10 călătorii dus-întors pe lună, în timp ce până acum aveau dreptul la o călătorie dus-întors. Dacă vor să mai meargă la copii în vizită trebuie să mai scoată bani. Efortul administraţiei locale nu ar fi aşa de mare având în vedere numărul de pensionari care sunt acum după ce s-a majorat punctul de pensie şi luând statistica din 2017, ar fi 460 de pensionari care ar beneficia în plus de aceste tichete”, a spus Cezar Marin.

Cristian Porneală, consilier local USR, a mers mai departe şi a spus că ideal ar fi să se ofere gratuităţi la transportul în comun, arătându-se nemulţumit de stadiul şantierelor din municipiu.

„Ideal ar fi să se ofere gratuităţi la transportul în comun. Este o călătorie de 2 lei. Eu nu aş da nişte bani ca să am şi nişte probleme cu stomacul în timpul călătoriei, pentru că zici că suntem în Bahmut, nu în Tulcea, din păcate. Aceste şantiere au fost începute şi nefinalizate. Păcii nu se mai termină”, a precizat Cristian Porneală.

În acest context, primarul Ştefan Ilie l-a întrebat la câte şantiere a participat de-a lungul timpului şi l-a invitat să se ocupe de unul dintre acestea. Răspunsul consilierului Porneală a fost că nu este constructor de meserie şi a refuzat invitaţia de se ocupa de gestionarea unui şantier, motivând că nu are înţelepciunea necesară să facă acest lucru.

Şi consilierul local USR Tatiana Haliţ a susţinut amendamentul prin care se oferă 40 de călătorii lunar pensionarilor, cu menţiunea că proiectul ar fi putut fi similar altor administraţii locale din ţară, care implementează reduceri pe transportul public pentru toate categoriile de pensionari în funcţie de anumite criterii.

„Susţin amendamentul colegilor mei din Comisia 3 cu 40 de călătorii gratuite şi nu 20, care înseamnă de fapt 10 călătorii. Eu nu cred statisticile puse în proiect, pentru că eu circul şi văd. Acest proiect putea să fie mai flexibil, aşa cum este acelaşi proiect la Constanţa şi Galaţi. La Galaţi la un venit de până la 1.300 de lei la pensie se oferă 100% gratuitate, de la 2.500 lei până la 4.000 de lei un procent de 75% reducere. Există diferenţe pe mici criterii şi aşa trebuia să facem, nu să îi băgăm pe toţi la pachet”, a declarat Tatiana Haliţ.

Ştefan Ilie i-a propus consilierei să vină cu un proiect de hotărâre care să cuprindă toţi cetăţenii care au venituri de până în 2.000 de lei.

„Probabil ştiţi că aceleaşi nevoi le au şi cetăţenii care nu sunt pensionari şi au tot 2.000 de lei salariul. Cred că ar trebui să vă gândiţi şi la ei, dacă tot implementaţi politici sociale. Dacă vreţi astfel de politici, veniţi cu un proiect de hotărâre şi facem tuturor cetăţenilor pentru că faceţi o discriminare între cetăţenii şi pensionarii care au aceleaşi venituri”, a subliniat Ştefan Ilie.

Consilierul local PSD Andaluzia Luca a ţinut să precizeze că prin amendamentul propus nu se împovărează bugetul local.

„Amendamentele pe care le-am propus în perioada în care a fost dezbaterea publică au ţinut cont de aspectele pe care şi noi le-am sesizat. Considerăm că nu este o împovărare a bugetului municipiului Tul-cea”, a menţionat Andaluzia Luca.

Prezent în sală, preşedintele Consiliului Judeţean al Pensionarilor şi Persoanelor Vârstnice (CJPPV) Tulcea, Ovidiu Dumitrescu a transmis mulţumiri administraţiei locale.

„Consiliul Judeţean al Persoanelor Vârstnice ţine să vă mulţumească pentru unanimitatea de care aţi dat dovadă astăzi în a pune în drepturi anumite doleanţe ale pensionarilor. La cei 9.875 de pensionari, chiar şi procentul de folosinţă nu afectează foarte mult bugetul local”, a transmis Ovidiu Dumitrescu.

Primăria Tulcea a plătit luna trecută către Societatea de Transport Public o subvenţie de aproape un milion de lei destinată abonamentelor de mobilitate urbană pentru toate categoriile sociale de beneficiari.