Primăria municipiului Tulcea contestă taxa de 1 leu, fără TVA, impusă fiecărei persoane care vrea să folosească bacul la trecerea Dunării din oraş spre suburbia Tudor Vladimirescu, taxă iniţiată de Administraţia Zonei Libere (AZL) din Sulina, regie din subordinea Consiliului Judeţean, care administrează faleza Dunării din municipiu.

Conform unui comunicat de presă al Primăriei Tulcea, AZL a transmis la finele lunii iunie Primăriei municipiului un nou contract, care prevede, pe lângă tarifele de staţionare a pontonului la cheu şi de acces la infrastructura portuară, şi instituirea unui tarif de 1 leu, fără TVA, pentru fiecare călător care utilizează nava de transport public a societăţii de profil din Tulcea, Societatea Transport Public (STP), ce asigură trecerea Dunării cu bacul între Tulcea şi suburbia Tudor Vladimirescu.

„Măsura îi va afecta cu precădere pe locuitorii din Tudor Vladimirescu, tulceni care depind de transportul zilnic către locurile de muncă, unităţile de învăţământ, furnizorii de servicii medicale etc. În prezent, preţul unui bilet de transport public pe nava STP Tulcea este de 1,7 lei, iar în cazul aplicării acestui tarif de 1 leu plus TVA, preţul unui bilet s-ar dubla, mai ales în condiţiile în care acesta este deja subvenţionat de la bugetul local al municipiului Tulcea”, se menţionează în comunicatul Primăriei municipiului Tulcea.

În şedinţa Consiliului Judeţean de vineri, reprezentanţii organizaţiei judeţene a PNL au contestat tarifele AZL înaintate Primăriei municipiului Tulcea şi au cerut retragerea acestora, iar directorul adjunct al AZL, Tudor Hubati, a declarat că tariful de 1 leu pentru fiecare călător este pentru servicii de salubrizare.

„Toate contractele încheiate de regie sunt fundamentate legal. Toate tarifele sunt de asemenea fundamentate şi au trecut prin procedura de publicitate. Aceste tarife nu se aplică. Se vor aplica atunci când CJ ne va preda partea de faleză care a constituit baza fundamentării acestui tarif. Acolo va fi nevoie de o întreţinere, de o curăţenie”, a menţionat Tudor Hubati.

După şedinţa CJ, primarul municipiului Tulcea a transmis o adresă AZL şi CJ prin care solicită renunţarea la această suprataxare.

Consilierii judeţeni PNL nu au votat rectificarea de buget la AZL şi Aeroportul Delta Dunării 

În timpul şedinţei CJ, reprezentanţii PNL au anunţat că nu mai sunt de acord ca AZL şi Aeroportul Delta Dunării să creeze presiune pe bugetul instituţiei, aşa încât nu au votat rectificarea de buget a celor două entităţi, o şedinţă extraordinară cu aceste proiecte pe ordinea de zi urmând să aibă loc la finele acestei săptămâni.

În cazul aeroportului Delta Dunării, consilierii judeţeni PNL au amintit că Ministerul Transporturilor a transmis o notă de corecţie de circa 15,25 milioane de lei în cazul proiectului privind extinderea terminalului de pasageri.

Adresa transmisă de primarul Ştefan Ilie către AZL şi CJ prin care solicită renunţarea la această suprataxare

Având în vedere contractul nr. 2044/31.05.2023 înaintat în cursul zilei de 15 iunie 2023 spre semnare către Transport Public SA Tulcea, prin care la Punctul nr.4 din Anexa nr. 1 a contractului, prevedeţi: „Utilizarea infrastructurii îmbarcare/debarcare pasageri, de către pasagerii navelor şi ambarcaţiunilor care efectuează transport în comun, de 1 Leu/pasager, îmbarcat/debarcat, fără TVA”, aceasta însemnând, pe lângă plăţile lunare privind staţionarea permanentă la cheu şi accesul la infrastructura portuară fluvială, solicitarea sumei de 1 Leu/persoană fără TVA, SERVICIULUI PUBLIC DE TRANSPORT ÎN COMUN, sumă pe care operatorul public de transport va trebui să o colecteze de la cetăţenii municipiului şi judeţului Tulcea şi să o achite către dumneavoastră;

Ţinând cont de faptul că Serviciul Public de Transport în comun din municipiul Tulcea este subvenţionat de U.A.T. Municipiul Tulcea;

Faptul că tarifele utilizate în efectuarea Serviciului Public de Transport în comun sunt reglementate de autoritatea publică, conform normelor legale;

Având în vedere impactul social de proporţii pe care această suprataxare îl va avea pentru cetăţenii municipiului şi judeţului Tulcea, care va duce la o dublare a costului călătoriei;

vă rugăm să ne comunicaţi, cu celeritate, următoarele:

Care este baza legală prin care solicitaţi operatorului public de transport din municipiul Tulcea plata sumei de 1 leu / pasager fără TVA.

  1. Dacă există un act administrativ emis de o autoritate de reglementare în acest domeniu, prin care sunteţi autorizaţi să percepeţi tariful menţionat mai sus şi care sunt temeiurile legale;
  2. Dacă există o hotărâre a Consiliului Judeţean Tulcea prin care vi s-a aprobat solicitarea şi încasarea sumei de 1 leu / persoană fără TVA de la cetăţenii municipiului şi judeţului Tulcea, care utilizează transportul în comun sau de la operatorul de transport în comun, pentru utilizarea infrastructurii existente pe faleza municipiului Tulcea.
  3. Dacă Administraţia Zonei Libere Sulina, entitate subordonată Consiliului Judeţean Tulcea şi Consiliul Judeţean Tulcea au îndeplinit procedurile pentru dezbatere publică privind aplicarea unor taxe suplimentare transportului public urban al municipiului Tulcea.
  4. Dacă această măsură o aplicaţi locuitorilor judeţului Tulcea şi pentru al?i transportatori de persoane, precum Navrom Delta sau altor operatori public sau privaţi, de la şalupele de transport călători, nave rapide sau alte mijloace de transport.

În speranţa că înţelegeţi impactul social şi economic al acestor măsuri, probabil luate în grabă, fără o analiză profundă şi fără aplicarea întregului complex al normelor care reglementează în domeniu, aşteptăm răspunsul dumneavoastră prin care renunţaţi la această suprataxare, pentru a încheia acest diferend pe cale amiabilă şi pentru o colaborare eficientă în viitor.

Primarul Ştefan Ilie: Să dublezi tu, Consiliul Judeţean – AZL Sulina, tariful subvenţionat de primărie pentru locuitorii municipiului Tulcea, doar din pix, că aşa vrei?

Ulterior, primarul Ştefan Ilie a precizat pe pagina de socializare că a discutat telefonic cu principalii decidenţi, preşedintele CJ, Horia Teodorescu şi directorul AZL, Dragoş Ioniţă, care nu i-au dat nici o explicaţie.

,,AZL Sulina, entitate subordonată Consiliului Judeţean Tulcea, dublează preţul biletului pentru transportul public al municipiului la Tudor Vladimirescu. Nici nu s-a terminat de reabilitat faleza cu 50 milioane de Euro, nici nu s-a recepţionat lucrarea, că au şi început golăniile privind împărţirea, închirierea şi chiar tarifarea ei.

Nu se ştie cum au fost acordate perimetrele pentru pontoane, dacă există regulamente de închiriere a punctelor de acostare sau de organizare şi funcţionare a portului, dacă asigurarea spaţiilor pentru transportul public al locuitorilor municipiul şi judeţului la Tudor şi în Delta Dunării a fost declarată prioritară, aşa cum este şi firesc, dar ştim următoarele:

l că ne-am trezit cu un contract semnat doar de ei, prin care, pe lângă chiriile pentru staţionarea permanentă la cheu şi accesul la infrastructura portuară, SE IMPUNE ŞI UN TARIF TOTAL NEJUSTIFICAT DE 1 LEU + TVA PENTRU FIECARE PASAGER, care urcă pe nava Civitas.

l că am discutat telefonic cu principalii decidenţi, preşedintele CJ, Horia Teodorescu şi directorul AZL, Dragoş IONIŢĂ, care nu mi-au dat nici o explicaţie.

l că în Şedinţa Consiliului Judeţean adjunctul de la AZL Sulina, Tudor HUBATI, a justificat tariful utilizării Falezei precum celebrul Mazăre justifica la fel de celebra taxă de acces în Mamaia.

l Că Ifim-Ion GOLOGAN, consilier judeţean, a propus ca aceasta să se plătească de către TOŢI LOCUITORII JUDEŢULUI. În loc să ceară renunţarea la o taxă discreţionară şi împovărătoare, consilierul PSD a solicitat extinderea cercului celor vizaţi de ea la toţi locuitorii judeţului.

Vreţi să ştiţi cum şi-a argumentat aberaţia?

Coerent, articulat, temeinic.

A zis atât: <<E cu totul altceva>> (!!!) (…)

Aşa ceva este greu de crezut: Să dublezi tu, Consiliul Judeţean – AZL Sulina, tariful subvenţionat de primărie pentru locuitorii municipiului Tulcea, doar din pix, că aşa vrei?

Nu pot fi de acord! Acesta este jaf, neruşinare şi amatorism, iar tulcenii trebuie informaţi despre aşa un comportament”, a transmis primarul Ştefan Ilie.

Faleza din municipiul Tulcea a fost cedată în anul 2017 de Primărie către CJ pentru obţinerea de finanţare cu scopul reabilitării infrastructurii.

Luna trecută, conducerea AZL a anunţat că a început procesul de încheiere a noilor contracte cu operatorii portuari din Tulcea şi că aceştia plătesc circa 3,5 lei pe metru liniar, pe zi, preţul fiind acelaşi cu cel perceput anterior reabilitării falezei.