Octavian Motoc este unul dintre cei şase candidaţi la alegerile locale pentru funcţia de primar al municipiului Tulcea.
Candidatul Alianţei Dreapta Unită la primăria municipiului este manager general al SC Expert Fonduri Structurale SRL din 2016. În perioada 2012-2016 a ocupat funcţia de senator al României. Acesta a fost redactor al ziarului „Delta” timp de şase ani, în perioada iunie 1990-iulie 1996. Octavian Motoc a urmat cursurile Facultăţii de Construcţii din cadrul Institutului Politehnic Iaşi, între anii 1984-1989. De asemenea, acesta a obţinut diploma în „Managementul proiectelor” şi în „Management în administraţia publică”, în cadrul Academiei de Studii Economice Bucureşti.
În vârstă de 61 de ani, acesta s-a născut în data de 11 februarie 1963, este căsătorit şi are o fiică.
– De ce candidaţi?
– Pentru că am ajuns la maturitatea şi experienţa necesară pentru a putea să ajut la dezvoltarea acestui oraş. Vin cu experienţa inginerului constructor specialist în implementarea proiectelor cu fonduri europene, cu ochiul jurnalistului de investigaţie, atent la fiecare detaliu care deranjează, cu un trecut relevant în administraţia publică, dar şi în economia privată, capabil să asigur un echilibru între toate aspectele cotidiene ale vieţii citadine. Adaug la acestea experienţa mea politică şi bagajul juridic aferent unui mandat de senator.
– Cum vă definiţi: om de administraţie sau politician?
– Sunt om de administraţie şi politician. Am experienţa unei cariere de 13 ani în administraţia publică judeţeană (CJ), plecând de la simplu funcţionar şi trecând prin toate etapele de promovare, până la funcţia de director executiv. Am avut atribuţii diverse, în domeniul dezvoltării regionale, promovării turismului, dar şi accesării de fonduri europene. Sunt însă şi politician, dar nu în sensul rău al cuvântului, aşa cum e perceput acum de o cvasimajoritate, că politicienii ar fi nişte oameni care se îndreaptă către asta, pentru că, de fapt, nu s-ar pricepe la nimic. Eu consider că sunt un om angrenat în politică pentru a sprijini oamenii şi o dezvoltare accelerată, bazată pe experienţă.
– Care ar fi primele lucruri pe care le-aţi schimba în calitate de primar al municipiului?
– Aş opri demolarea de-a valma a garajelor, care a creat atâtea nemulţumiri. Aş reduce nivelul abonamentului pentru parcarea pe domeniul public la un nivel suportabil de tulceni, de exemplu 800 de lei/an. Şi aş construi cât mai repede acele parcări supraterane sau subterane, atât de necesare în sezonul turistic. Nu în ultimul rând, deşi unii mi-au luat intenţia în chip de râs, aş căuta să rezolv problema amplasării capacelor de canalizare din oraş, o adevărată bătaie de joc la adresa proprietarilor de mijloace auto din oraş.
– Pentru mandatul 2024 – 2028, care este proiectul politic cel mai ambiţios pe care îl aveţi?
– Realizarea unui parc tehnologic sau industrial, în imediata vecinătate a oraşului, în care să se deruleze activităţi cu nivel de poluare minimă, cum ar fi în domeniile: IT, automotive (componente auto), asamblare produse electrocasnice, procesare produse agricole (industrie alimentară, inclusiv pentru resursa piscicola din zonă), industria farmaceutică (de valorificare a plantelor medicinale cultivate sau din flora spontană) sau de servicii aferente Şantierului Naval. Mulţi dintre edili se concentrează pe realizarea elementelor de infrastructură şi utilităţi, de altfel strict necesare, dar uita că impozitele şi taxele pentru serviciile publice nu pot fi plătite de şomeri sau oameni plătiţi cu salariul minim. Aceasta presupune organizarea a cel puţin unei conferinţe internaţionale, cu invitarea de potenţiali investitori, în domenii de interes, pentru a-i convinge să investească în zonă, dar şi emiterea unor Hotărâri de Consiliu local, care să stabilească, în condiţii legale, facilităţi pentru investitorii care se hotărăsc să deschidă afaceri relevante în zonă.
– Care este primul lucru care vă vine în minte, exprimat într-un singur cuvânt, atunci când vă referiţi la municipiul Tulcea?
– Devastat. Nu e un cuvânt des folosit de mine în limbajul cotidian, dar în ultimul timp, l-am auzit de la foarte mulţi tulceni.
– Care va fi primul lucru pe care îl veţi face după ce veţi fi ales primarul oraşului, dar şi care este sfatul pe care l-aţi da primarului, în cazul în care pierdeţi alegerile?
– Le-aş mulţumi oamenilor că mi-au acordat această în-credere şi i-aş asigura că nu o să le-o înşel. Iar dacă o să pierd, deşi nu iau în considerare o astfel de opţiune, i-aş sugera primarului să aplece mai mult urechea la cererile cetăţenilor şi ale sectorului întreprinzătorilor privaţi şi mai puţin la părerile mai puţin avizate ale unor aşa-zişi specialişti.
– Ce propuneri de modificare veţi iniţia, la actualul buget local, privind cheltuielile?
– Nu mă pronunţ acum în privinţa acestui lucru. Pot spune doar că am convingerea că nu cantitatea fondurilor atrase reprezintă cel mai important element al finanţării proiectelor, ci eficienţa folosirii lor, pentru a nu fi nevoie de repetarea intervenţiilor asupra infrastructurii create la scurt timp după finalizarea acestora. Acest principiu mă va călăuzi în toată activitatea de edil.
– Dacă veţi fi ales, pe care din potenţialii consilieri locali îl doriţi ca viceprimar?
– Ar fi incorect să nominalizez, deocamdată, pe cineva, pentru că, în cele mai multe situaţii, pentru crearea unor majorităţi, trebuie să acceptăm compromisuri. Dar, dacă ar fi să pot desemna pe cineva din Alianţa Dreapta Unită, al cărui reprezentant sunt, l-aş pune viceprimar pe cel care îmi va demonstra în campania electorală că merită acest lucru, prin implicare, empatie faţă de cetăţenii oraşului şi profesionalism.
– Ce proiecte vreţi să iniţiaţi şi să le realizaţi în mandatul de 4 ani? şi cu ce fonduri?
– Pe lângă parcul industrial, deja menţionat, aducerea infrastructurii stradale la un nivel corespunzător, prin: inventarierea străzilor cu cele mai mari probleme şi prioritizarea intervenţiei la acestea, prin consultarea cetăţenilor; urmărirea de către specialiştii Primăriei şi diriginţii de şantier a modului în care sunt efectuate lucrările, cu responsabilităţi clare, prin care să se evite realizarea de investiţii cu mari probleme de durabilitate; aplicarea de condiţii legale ferme privind capacitatea financiară, tehnică şi de resurse umane pentru firmele ce participă la licitaţii de construcţie/modernizare/reparaţii străzi; realizarea intervenţiilor pe segmente, fără a perturba, într-un mod semnificativ, viaţa de zi cu zi a locuitorilor; reaşezarea pe poziţie a tuturor capacelor de canalizare din oraş; impunerea şi aplicarea de termene minime rezonabile de garanţie în contracte, pentru remedierea lucrărilor efectuate necorespunzător. De asemenea, crearea unor elemente de atracţie şi utile pentru turism, inclusiv prin intervenţii de conservare a inventarului arhitectural valoros şi remodelare urbană. Cu câteva excepţii, patrimoniul arhitectonic local valoros este într-o stare de degradare accentuată. Pentru a păstra ambianţa de oraş turistic, Primăria trebuie să se implice în achiziţia şi restaurarea (în special cu fonduri nerambursabile) a unor clădiri emblematice pentru oraş, cum ar fi Casa Elveţiană, clădirea fostului „Comcereal”, „Cireşica”, de pe strada Gloriei, clădirea cu vechiul sediu al PNL de la „Spicul”, fostul sediu al Pescăriilor Statului, actualmente Club MGM. Acestea vor putea fi introduse, ulterior, într-un circuit de folosinţă publică, cu destinaţii de interes turistic deosebit, ca elemente remanente ale fostului Centru Vechi al oraşului, pe modelul Casei Avramide şi a Palatului Paşei.
– Care consideraţi că este cel mai puternic contracandidat al dumneavoastră, dar şi care este cel mai slab?
– Toţi contracandidaţii sunt puternici, pentru că toţi vin cu dorinţa de a câştiga şi au în spate un aparat de partid care îi motivează. Am însă convingerea că experienţa mea şi sprijinul miilor de cetăţeni care m-au cunoscut în timp, în diverse ipostaze, mă va ajuta să câştig această competiţie.
– Care este cel mai mare avantaj/dezavantaj personal în calitate de primar?
– Avantaj – experienţa din administraţie şi al lucrului cu oamenii. Dezavantaj – că nu prind o perioadă de programare a fondurilor europene de la început, pentru a putea prioritiza, pe argumente realiste, selecţia proiectelor pe care ar trebui să le implementăm pentru oraş.
– Cât de important este pentru un primar să aibă o culoare politică similară cu cea a Guvernului?
– Pentru un primar dintr-o ţară democratică, civilizată, n-ar trebui să existe niciun dezavantaj, dacă nu are aceeaşi culoare cu cea a componenţei guvernamentale. Dumneavoastră puteţi să-mi spuneţi dacă România este un stat democratic sau nu, şi dacă accesul la resurse publice al cetăţenilor este sau nu îngrădit de culoarea politică a unui edil.
– Aţi ieşit primar, dar nu aveţi majoritate în Consiliul Local. Ce poate face un primar care nu are majoritate în Consiliul Local?
– Noi ne dorim să obţinem un scor cât mai bun şi o majoritate în Consiliul Local. Dacă acest lucru nu va fi posibil, voi căuta să atrag într-o potenţială majoritate consilierii reprezentanţi ai unor entităţi politice frecventabile, cu care se pot identifica priorităţi comune pentru cetăţenii oraşului. În eventualitatea în care nu reuşim, va trebui să purtăm negocieri punctuale pentru fiecare proiect de hotărâre propus.
– Cine este cel mai important sfătuitor? Cu cine aţi luat decizia şi v-aţi sfătuit pentru a candida, cu familia sau cu partidul?
– Familia nu şi-a dorit intrarea mea în această cursă, însă prietenii m-au determinat să candidez, convinşi că pot face lucruri bune pentru oraş şi concetăţenii noştri.
– Pe câţi dintre consilierii locali aflaţi pe lista de vot i-aţi propus personal?
– Pe vreo 5-6, pentru care pot garanta în faţa oricui că sunt profesionişti şi bine intenţionaţi. Asta nu înseamnă că ceilalţi ar fi altfel, dar pentru ei au girat cei care i-au propus din partidele componente ale Alianţei.
– Care ar fi cea mai importantă problemă nerezolvată, din punctul dumneavoastră de vedere, la nivelul oraşului şi care ar fi soluţiile?
– Cea a preluării apelor pluviale, care va reprezenta, în continuare, riscuri de inundaţii importante la ploi torenţiale în zonele cunoscute ca vulnerabile. Dar nu ştiu dacă vom mai putea interveni pe termen scurt şi mediu, acolo unde deja străzile vor fi deja asfaltate.
– Care este punctul slab în Primăria Tulcea, referindu-ne aici la direcţiile şi societăţile din subordinea instituţiei?
– Vulnerabilitatea cea mai mare este constituită de Energoterm, care nu poate funcţiona, în condiţii de profitabilitate, cu doar 6.100 de beneficiari. Dacă subvenţia va fi diminuată masiv sau chiar înlăturată, societatea va intra în faliment. Dar ea nu se simte prea bine nici acum.
– Care din proiectele iniţiate de Primăria Tulcea vor fi modificate sau chiar abandonate?
– Nu sunt de acord cu proiecte de tip achiziţie şi amplasare suporturi pentru biciclete, în care nu pot fi introduse biciclete, nu sunt de acord cu proiecte fanteziste de tipul celei prin care au apărut nişte stâlpi bicolori luminaţi prin centrul oraşului, care mai tare distrag atenţia şoferilor decât protejează pietonii la trecere, nu sunt de acord cu demolarea nejustificată a multora dintre garajele din oraş.
– Tulcenii se plâng de locurile de parcare. Primăria Tulcea are în prezent în derulare mai multe investiţii la finalul cărora vor fi generate locuri de parcare. Cum vedeţi dumneavoastră soluţia pentru a degreva traficul?
– Aş grăbi realizarea parcărilor destinate turiştilor, pentru că, de fapt, marile probleme cu parcarea există, în special, în sezonul turistic. Nu sunt un entuziast al introducerii parcărilor cu plată peste tot în oraş, ci doar în locurile centrale, supraaglomerate.
– Centrul municipiului este foarte aglomerat. În unele oraşe centrele au rămas ale pietonilor. Ar fi posibil ca şi în Tulcea să se întâmple acest lucru?
– Este posibil, dar pentru aceasta trebuie să realizăm o remodelare urbană profundă, care să includă restaurarea fostului Centru Vechi al oraşului, pentru a deveni zonă de interes turistic şi care să justifice transformarea ei în zonă pietonală. Cu o regândire fundamentală a sistemului de mobilitate urbană.
– Se vorbeşte despre legea zonelor metropolitane, iar municipiul Tulcea ar urma să includă mai multe localităţi. Ce înseamnă acest lucru pentru administraţia municipiului?
– După părerea mea, un oraş care se depopulează masiv nu se află în situaţia de a vorbi despre o zonă metropolitană. Trebuie să stopăm, mai întâi, această pierdere de populaţie şi să încercăm să inversăm trendul. După aceea ne vom gândi la ce va însemna pentru Tulcea zonă metropolitană.
– Care este cel mai iubit loc din municipiu şi care este cel care nu vă place?
– Cel mai iubit loc este cel pe care îl frecventez aproape zilnic, zona Lacului Ciuperca, singura din oraş în care putem să ne destindem şi să ne răcorim în zilele toride de vară. Cea care nu îmi place este zona acoperită de fostul Combinat Metalurgic, care este ca o rană pe corpul oraşului.
– Vă consideraţi un om norocos?
– Da. În primul rând, pentru că am o familie, poate nu perfectă, dar care m-a acceptat aşa cum sunt, cu bune şi rele. După aceea, pentru că, la terminarea facultăţii, în chiar anul Revoluţiei, paşii m-au adus aici, la porţile acestui rai, Delta Dunării, de care sunt îndrăgostit şi printre oameni aleşi, aşa cum sunt majoritatea tulcenilor, de orice etnie ar fi. Şi nu în ultimul rând, pentru că am mulţi prieteni, care mă onorează prin încrederea pe care mi-o acordă şi datorită cărora îndrăznesc astăzi să le cer votul concetăţenilor noştri.
– Ce este averea pentru dumneavoastră?
– Nu sunt un om sărac, am cam tot ce îi trebuie unui om pornit dintr-o familie modestă. Am spus-o întotdeauna că nu poţi fi fericit ca un om bogat, dacă atunci când ieşi pe poarta casei vezi doar oameni săraci, nefericiţi, cu probleme. Fericirea este pentru mine, ca Vărsător, o stare pe care trebuie să o împărtăşeşti cu ceilalţi.
– Ce maşină conduceţi?
– Am un Renault Clio, din 2013, şi o Dacia Duster, pe Asociaţia pe care o conduc. Sunt pentru autoturismul necesar şi nu pentru cel extravagant, de lux. Dar mi-aş dori o Toyota Hybrid.
– Ce faceţi în timpul liber? Ce pasiuni, hobby-uri aveţi?
– Fac multă mişcare. Sunt microbist şi ţin cu Steaua, căreia unii îi spun FCSB, pe nedrept. Îmi mai plac tenisul şi snooker-ul, să le privesc, iar tenisul de masă să-l mai şi practic, uneori.
– Un pronostic pentru anul electoral 2024.
– Nu sunt Mafalda, deci nu pot spune altceva decât că mă lupt cu toate forţele să devin primarul Municipiului Tulcea şi că anticipez un rezultat bun al Alianţei Dreapta Unită şi al partidului din care provin, Forţa Dreptei, la toate alegerile din acest an. Cât despre prezidenţiale, să vă răspundă Mircea Geoană.
Lista candidaţilor Alianţa Dreapta Unită – USR -PMP – Forţa Dreptei pentru funcţia de consilier local
- Octavian Motoc
- Tatiana Haliţ
- Răzvan Gavrilă
- Aurel-Daniel Stănică
- Marian Ciobanu
- Ionela-Alina Palade
- Daniela Condratov
- Irina-Ioana Păiuşan
- Aurora Cojocaru
- Costel Pinţoiu
- Paul Daniel Mirică
- Viorel Cuzic
- Tiberiu-Vlăduţ Baciu
- Ionuţ Călin
- Marcel Mihailov
- George-Nicuşor Szima
- Neculai Nechita
- Iuliana Suhov
- Nicoleta Tatcu
- Lucica Pană
- Corina Popescu
- Elena-Suzana Niculae
- Adriana-Sanda Popescu
- Cristian Ghergulescu
- Andrei-Lucian Lucaş
- Costin Dăianu
- Ilie Ursu