De câteva zile, între conducerea Societăţii de Transport Public (STP) Tulcea şi unii angajaţi a izbucnit un conflict alimentat în cea mai mare măsură de declaraţii în mediul online. Ieri, STP a transmis un comunicat de presă în care prezintă atât acuzaţiile aduse conducerii instituţiei aflate în subordinea Consiliului Local Tulcea, dar şi demontarea acestora.
Iacob-Aurelian Udrea, directorul STP Tulcea, ne-a declarat că unii salariaţi sunt nemulţumiţi de faptul că nu mai au anumite „beneficii”.
„Există o nemulţumire a unor salariaţi că nu mai au beneficiile pe care le aveau înainte. În prezent avem 51 de şoferi angajaţi, necesarul fiind de 42. Sunt plecări ale şoferilor care sunt normale. De exemplu, avem şofer care a plecat să muncească pe TIR pentru un salariu de 2.000 de euro. Noi nu putem oferi atât. Un alt şofer a vrut să plece pe TIR la sfârşitul lui octombrie, şi-a depus demisia, iar după o săptămână după ce am angajat pe altcineva în locul lui a vrut să se întoarcă. Când se va elibera locul, îl vom chema. Programul de transport ar trebui să se modifice periodic în funcţie de necesar. Unii dintre şoferii noştri re-clamă că în această perioadă sunt prea puţine autobuze, iar acum refacem programul astfel încât să asigurăm capacitatea de transport pentru necesar”, ne-a declarat directorul Iacob-Aurelian Udrea.
Şi primarul Ştefan Ilie a avut o intervenţie în mediul online pe acest subiect.
„Dialogul, cooperarea, responsabilitate şi mai ales respectul faţă de cetăţeni sunt cele ce trebuie să vă caracterizeze şi să vă călăuzească. Revolta, nemulţumirea, frustrarea ar fi trebuit să le aveţi atunci când au ars autobuzele pe care lucraţi şi când s-au furat banii dumneavoastră de salarii din seiful societăţii. Felicitări celor care acum, când peste 10 tone de combustibil s-au economisit din senin, ca urmare a montării sistemelor de măsurare, când se solicită muncă şi bună conduită, îsi dovedesc profesionalismul!”, a transmis Ştefan Ilie.
Redăm comunicatul Societăţii de Transport Public Tulcea:
„Având în vedere AFIRMAŢIILE lansate pe reţelele de socializare şi în presa locală, atât de unii angajaţi din cadrul societăţii Transport Public S.A. cât şi de alte persoane, fără a se solicita un punct de vedere oficial societăţii, considerându-le ERONATE, aducem la cunoştinţa publicului interesat ADEVĂRUL, susţinut de documente scrise sau audio/video.
Afirmaţie FALSĂ:
Salariile şoferilor „sar” cu puţin peste 2.000 lei.
ADEVĂRUL:
Venitul mediu brut al şoferilor în primele 3 trimestre ale anului 2022 este între 5.200 lei şi 7.200 lei, majoritatea acestora fiind plătiţi cu peste 3.500 lei net lunar (salarii, sporuri, tichete de masă în valoare de 600 lei lunar). În luna septembrie unii şoferi au încasat sume de peste 4.600 lei – 4.800 lei, mai mari decât chiar ale unor salariaţi cu studii şi calificări superioare, fiind pe poziţiile 6, 9, 10 din 100, în topul celor mai mari venituri încasate de salariaţi. Din cauza reglementărilor legale nu putem oferi publicului larg documente privind salariile plătite individual fiecărui şofer.
Afirmaţie FALSĂ:
Din ce în ce mai mulţi şoferi îşi dau demisia din cauza noului program de transport.
ADEVĂRUL:
Fluctuaţia de personal este normală, existând şoferi care pleacă din societate pentru că au găsit alte locuri de muncă mai bine plătite.
Sunt şoferi care, din incompetenţă sau neglijenţă, strică autobuzele şi care, mai apoi pleacă din societate, cu speranţa că nu vor plăti daunele. Şoferul care pe reţelele de socializare afirmă că a plecat din cauza noului grafic de transport, de fapt a provocat un accident de circulaţie în data de 27.10.2022, soldat cu pagube importante aduse, atât autobuzului cât şi altui autoturism, în situaţii similare fiind şi alţi 2 şoferi care apar în videoclip.
E important de precizat şi faptul că, începând cu acest an, au fost montate echipamente de măsurare a combustibilului consumat, constatându-se că unora dintre şoferi le lipsesc din rezervor cantităţi de peste 40 – 50 litri motorină, în mai multe ocazii, unul dintre aceşti şoferi fiind prezent în videoclipul postat. În urma analizării rezultatelor monitorizării consumurilor cu ajutorul echipamentelor mai sus menţionate, s-a constatat că, în primele zece luni ale anului 2022, s-a înregistrat o economie de peste 12.000 litri motorină, faţă de perioada similară din anul anterior.
Afirmaţie FALSĂ:
Şoferii conduc câte 5-6 ore fără un minut de pauză. Ne-au furat cu două mâini şi ne-au dat cu o mână.
ADEVĂRUL:
Toate traseele au prevăzute pauze la aproape fiecare sfârşit de cursă, precum şi pauze mai mari la jumătatea programului de lucru.
Dovadă: Modele de traseu.
De fapt, şoferii care au reclamat modificarea timpilor de traseu nu respectă programul de transport, plecând intenţionat cu întârziere din capetele de traseu, câteodată chiar şi cu 10 minute întârziere.
Dovadă: Înregistrări din sistemul informatic de monitorizare.
Afirmaţie FALSĂ:
După noile grafice, la ora 12:55 pleacă un autobuz din peco pe traseul 4, la ora 13:00 pleacă 2 şi la 13:10 pleacă al patrulea autobuz – 4 maşini în 20 minute.
ADEVĂRUL:
Plecările din staţia Petrom, la acele ore, sunt următoarele: 12:55, 13:00, 13:10, 13:30, 13:40, 13:50, nefiind programate 2 autobuze să plece concomitent, fapt ce se poate verifica pe teren oricând.
Afirmaţie FALSĂ:
Începând cu 03.10.2022 sunt autobuze (n.r. curse) mai puţine în reţea la orele de vârf pe traseele 1 şi 1 B.
ADEVĂRUL:
Trasele 1 şi 1B au aceeaşi rută în proporţie de 90% din distanţă, situaţia programului la orele de vârf (intrarea elevilor la şcoală) fiind următoarea:
- În intervalul orar 06:00-08:00, înainte se efectuau 17 curse, acum se efectuează 17 curse.
- În intervalul orar 13:00-15:00, înainte se efectuau 14 curse, acum se efectuează 17 curse.
Situaţia curselor la orele de vârf de pe traseul 4 (intrarea elevilor la şcoală) este următoarea:
- În intervalul orar 06:00-08:00, înainte se efectuau 9 curse, acum se efectuează 9 curse.
- În intervalul orar 13:00-15:00, înainte se efectuau 9 curse, acum se efectuează 11 curse.
Traseul nr. 7 care, conform programului vechi, între orele 06.30 – 08.00, efectua doar o plecare din cartierul Dallas la orele 7.25, acum, conform programului nou, trece la fiecare cursă prin cartierul Dallas, asigurându-se astfel, la orele de intrare şi ieşire de la şcoală, transportul elevilor între zonele Dallas, Vest, centrul oraşului, str. Babadag, Penny C5, str. Viticulturii, până la intersecţia cu str. Plugari, şi şcolile de pe str. Babadag, liceele/colegiile Brad Segal (Alimentar), Ion Creangă (Pedagogic), Spiru Haret, Henry Coandă (Metalurgic), Anghel Saligny (Naval), Delta Dunării (Economic).
Afirmaţie FALSĂ:
Directorul General a dat dispoziţie conducătorilor de activitate transport rutier să noteze autobuzele care aveau avans mai mare de 3 minute pentru a fi traşi la răspundere şoferii.
ADEVĂRUL:
Nu a fost aplicată nici o sancţiune disciplinară şoferilor pentru parcurgerea traseelor în avans.
În schimb, există, în curs de soluţionare, dosare de cercetare disciplinară pentru: lipsă motorină din rezervor, comportament nepotrivit al şoferilor faţă de călători sau alţi participanţi în trafic, avariere autobuze din culpa şoferului, etc.
Afirmaţie FALSĂ:
Doar la orele dimineţii şi seara târziu, când nu era aglomerat, existau avansuri mai mari de 3 minute (n.r. adică autobuzul ajungea cu peste 3 minute mai devreme în staţie decât ora la care era programat).
ADEVĂRUL:
Unii şoferi nu respectau niciodată graficele de transport, ajungând uneori chiar şi cu 10 – 15 minute mai devreme în staţii decât era programat, motivând că nu pot conduce mai încet (pentru că sunt admonestaţi de călători sau de alţi participanţi în trafic).
Chiar şoferii care acum reclamă pe reţelele de socializare că timpul de parcurs este prea scurt au solicitat, în mod repetat, recalcularea (reducerea) timpilor de traseu, încă din perioada aprilie – mai – iunie 2022.
Dovada: Extras discuţii grup whatsapp + extras fişier excel monitorizare.
Afirmaţie FALSĂ:
Timpii scoşi de şoferii care au măsurat traseele au fost mai mari decât timpii pe care i-a aplicat conducerea în noile grafice.
ADEVĂRUL:
Şoferii, care acum reclamă că timpul de parcurs este prea scurt, au fost plătiţi suplimentar pentru a măsura durata traseelor, pentru această activitate fiind desemnaţi prin decizie (pe care nu au contestat-o).
La finalul operaţiunilor au întocmit un raport (asumat prin semnătură), prin care au propus reducerea timpilor de traseu, fiind foarte bine remuneraţi suplimentar.
Înainte de implementare în programul de transport, timpii de traseu propuşi prin raport au fost analizaţi, verificaţi şi avizaţi de o persoană specializată (inginer auto cu experienţă de peste 20 ani în activitatea de transport persoane).
Dovada: Extras din raportul întocmit de şoferi.
Afirmaţie FALSĂ:
Raportul privind reducerea timpilor de traseu a fost contestat încă din data de 03.10.2022, însă nu s-a primit răspuns.
ADEVĂRUL:
Raportul privind reducerea timpilor de traseu şi decizia de implementare a acestuia au fost contestate abia în 01.11.2022, respectiv 02.11.2022, adică cu o lună mai târziu faţă de cum au afirmat, în mod eronat şi cu rea voinţă, şoferii în videoclipul postat pe internet, societatea urmând a răspunde în termenul legal, după analizarea solicitării. Este foarte important de menţionat că raportul a fost contestat chiar de şoferii care au fost plătiţi să îl întocmească. Dovada: Contestaţie raport”, precizează STP.