Numit în funcţie pe data de 27 ianuarie 2022, prefectul judeţului Tulcea, Alexandru Dan Munteanu, şi-a început mandatul sub spectrul războiului din Ucraina. Acum, pe lângă criza carburanţilor, a gazelor şi a secetei severe, creşterea numărului de infectări Covid pune presiune pe autorităţi şi, implicit, pe reprezentantul Guvernului în teritoriu.

Am încercat să aflăm de la prefectul Alexandru Dan Munteanu cât de pregătite sunt instituţiile,  în ce măsură este mulţumit de nivelul informatizării serviciilor publice ale primăriilor şi instituţiilor deconcentrate, dar şi ce relaţie are cu autorităţile locale.

– Numărul cazurilor de Covid-19 începe să crească la nivelul judeţului Tulcea, la fel ca în toată ţara. Autorităţile naţionale anunţă că se revine la publicarea zilnică a buletinului privind cazurile de Covid-19. Este pregătit sistemul sanitar local pentru un al şaselea val de Covid?

– Noi sperăm totuşi să nu avem o creştere foarte mare a cazurilor în următoarea perioadă. Dar dacă se va întâmpla suntem pregătiţi. Centrul de evaluare covid din cadrul Spitalului Judeţean Tulcea funcţionează în continuare. Avem 197 de paturi în planul de rezilienţă, iar acestea vor fi deblocate în funcţie de ritmul de creştere a cazurilor. La fel si pentru ATI avem 11 paturi.

Vaccinarea, în cazul în care creşte cererea, se vor redeschide centrele de vaccinare. Laboratorul de testare PCR din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică funcţionează inclusiv sâmbăta.

– Având în vedere fluxul mare de refugiaţi ucraineni care tranzitează judeţul, cum se descurcă autorităţile tulcene în gestionarea acestora?

– Se analizează săptămânal situaţia acestora. Prin colaborare şi cooperare reuşim să facem faţă cu bine situaţiei. În ultima perioadă s-a constatat o creştere a numărului de persoane care ies din ţară spre Ucraina, depăşind numărul persoanelor care intră în ţară.

– Se vorbeşte despre o criză a termoficării din toamnă. Aţi analizat riscurile cu primarii localităţilor din judeţ care folosesc gaz?

– Încă nu, dar  am în vedere o analiză.

– Seceta pedologică a afectat peste 84.000 de hectare de teren agricol cultivate în toamna anului trecut. Există în Tulcea apă suficientă pentru populaţie sau deficitul poate deveni o problemă chiar de sănătate publică?

– Seceta pedologică se referă la rezervele de apă în sol, fapt care afectează direct vegetaţia şi, în special, culturile agricole. La seceta hidrologică, fenomenul este caracteristic perioadelor în care precipitaţiile lipsesc sau cad în cantităţi mici, încât râurile nu sunt alimentate direct cu ape pluviale. În ceea ce priveşte consumul de apă, trebuie să fim cumpătaţi. În cazul secetei hidrologice suntem la nivelul de atenţionare, adică apa trebuie folosită cumpătat. În ceea ce priveşte seceta pedologică, Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Tulcea a analizat până acum culturile din 27 de UAT-uri, mai având 18, iar în cel mai scurt timp sper să avem rapoartele finale pentru a putea vorbi de date exacte în ceea ce priveşte suprafaţa calamitată. De anul acesta fermierii au posibilitatea de a schimba destinaţia culturii afectate de secetă şi dreptul de a primi subvenţia pe suprafaţă, conform Ordinului ministrului agriculturii, nr. 190 din 12 iulie 2022.

– În contextul recoltării de cereale avem informaţii că pe drumurile din Delta Du-nării camioanele sunt supraîncărcate. Aveţi semnale că unele camioane depăşesc tonajele, aveţi sesizări?

– Nu am sesizări, dar dacă se va constata asta vă asigur că se vor lua măsurile impuse de lege.

– În echipa dumneavoastră din cadrul Prefecturii Tulcea sunteţi secondat de doi subprefecţi. Aveţi încredere să le delegaţi sarcini importante, sunteţi mulţumit de prestaţiile lor?

– Sigur că da, suntem o instituţie publică în care colaborarea şi cooperarea  contribuie la bunul mers al lucrurilor în folosul cetăţeanului.

– Angajările în sectorul public sunt blocate. Cum afectează acest lucru bunul mers  al administraţiei locale?

– Sunt blocate dar în acelaşi act există şi unele excepţii, cum ar fi posturile unice, exemplificate cu posturile secretarilor generali de la UAT-uri, acestea nu sunt blocate. De asemenea, şi posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor anterior datei de 01.07.2022. Sigur că un post vacant, care nu poate fi ocupat îngreunează oarecum activitatea dintr-o instituţie, atribuţiile acelui post sunt date altei persoane care are deja o serie de atribuţii, dar facem tot posibilul ca lucrurile să funcţioneze.

– Care este relaţia Prefectură – autorităţi locale? Există consilii şi primării care emit acte administrative nelegale, cum le sancţionaţi?

– Da,  există, iar obligaţia noastră este să le identificăm. Pe semestrul întâi, la compartimentul juridic şi contencios administrativ avem 1.857 de hotărâri verificate  apreciate ca fiind legale şi 29 de hotărâri apreciate ca nelegale. De asemenea avem 5.572 de dispoziţii verificate apreciate ca fiind legale şi 8 dispoziţii apreciate ca nelegale. Aceste aprecieri nelegale fie sunt  atacate direct în instanţă, fie în legea contenciosului administrativ.

– Aveţi dificultăţi în a chema la ordine unele servicii deconcentrate?

– Nu putem vorbi de chemare la ordin, relaţia dintre Prefectură şi serviciile deconcentrate este una de colaborare şi nu pot spune că am dificultăţi.

– Sunteţi mulţumit de nivelul informatizării serviciilor publice ale primăriilor şi instituţiilor deconcentrate?

– Nu, nu sunt mulţumit şi încercăm să creştem nivelul existent.

– Care ar fi cele mai mari probleme cu care credeţi că se va confrunta judeţul Tulcea în sezonul de toamnă-iarnă al acestui an şi ce soluţii se prevăd?

– Să ne apropiem de sfârşitul verii şi vă voi spune ce păreri am despre toamnă-iarnă, deocamdată mă axez pe problematicile din acest sezon.